ضربان قلب طبیعی خود را با مراجعه به کلینیک دکتر هومان تضمین کنید

0

ضربان قلب نرمال یکی از نشانه های مهم بدن است که می توان از آن برای تعیین وضعیت سلامت بدن استفاده کرد. ضربان قلب طبیعی انسان ۷۰ ضربه در دقیقه است و اگر بیشتر از ۱۰۰ باشد به آن تاکی کاردی و اگر کمتر از ۵۰ باشد برادی کاردی می گویند. اما در ورزشکاران و قهرمانان، تعداد ضربان قلب کمتر از افراد عادی است، زیرا قلب آنها قوی است و با یک ضربان خون را به اعضای بدن میرساند. تا پایان مقاله با متخصصین کلینیک دکتر هومان همراه باشید.

ضربان قلب طبیعی

عوامل موثر در ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و نشستن یا دویدن فرد بستگی دارد. علاوه بر این، احساساتی مانند هیجان و ترس نیز می توانند ضربان قلب را افزایش دهند. ضربان قلب طبیعی منجر به یک قلب سالم می شود. علاوه بر ورزش، چیزهای دیگری نیز وجود دارد که به حفظ سلامت قلب کمک می کند و به آن اجازه می دهد تا به طور طبیعی کار کند.

  • کاهش استرس: استرس ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد. شما می توانید با تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تلاش برای زندگی در لحظه استرس را کاهش دهید.
  • کاهش وزن:هر چه وزن شما بیشتر باشد، رساندن اکسیژن و مواد مغذی به قسمت های مختلف بدن برای قلب شما چالش برانگیزتر است. بنابراین کاهش وزن می تواند به تنظیم ضربان قلب شما کمک کند.
  • پرهیز از مصرف تنباکو:سیگار باعث افزایش ضربان قلب می شود. قطع مصرف این ماده باعث می شود که ضربان قلب به حالت عادی بازگردد.

ضربان قلب طبیعی

چگونه ضربـان قلب را اندازه گیری کنیم؟

بهترین قسمتهای بدن برای اندازه‌ گیری ضربان قلب عبارتند از :

  • مچ دست
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

تپش قلب علائم شایع یائستگی

گرگرفتگی، بی خوابی و تعریق شبانه از جمله مواردی است که در دوران یائسگی اتفاق می افتد و این عوامل بر ضربان قلب بی تاثیر نیست. زنان یائسه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند و اغلب این دوره را با تپش قلب می گذرانند.

تصورات نادرست درباره ی ضربان قلب

ضربان قلب نامنظم به این معنی است که شما بیماری قلبی دارید: وقتی قلب نامنظم می‌زند، فرد احساس تپش یا تپش قلب می‌کند. ممکن است ضربان قلب خود را چند بار احساس کنید که می پرد یا ممکن است تپش قلب داشته باشید. اما معمولاً این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست.

ضربان قلب نرمال در هنگام ورزش

ضربان قلب در هنگام ورزش افزایش می‌یابد. حین ورزش، مهم است که فشار قلب بیش از حد زیاد نباشد. با این حال بیمار باید ضربان قلب خود را در زمان تمرین برای ارائه اکسیژن و انرژی بیشتر به سایر قسمتهای بدن افزایش دهد. برای درمان ضربان قلب و تپش قلب خود به کلینیک دکتر هومان مراجعه کنید.

نظرات