آشنایی با علائم جدید کرونا

0

آشنایی با علائم جدید کرونا

اگر چه علائم اصلی کرونا شامل تب بالا و سرفه شدید و خشک و تنگی نفس است، اما به تازگی علائم جدید کرونا کشف شده که از جمله ریزش اشک غیرطبیعی , ریزش مو، از دست دادن قدرت چشایی و بویایی و سکته قلبی و مغزی و بروز علائم پوستی نیز از دیگر عوارض جدید کرونا می باشند.

آشنایی با علائم جدید کرونا از ریزش مو و اشک تا عارضه پوستی و بویایی و گوارشی

در ادامه با ما در مجله حرف تازه همراه باشید تا بطور کامل عوارض و نشانه های جدید کرونا را به همراه علائم بروز و درصد های ابتلا را بیان کنیم.

خارش و کهیر از علائم جدید کرونا

محمد علی نیلفروش زاده، دبیر انجمن متخصصین پوست ایران گفت: در اورژانس‌های بیمارستانی گزارش‌هایی داشته‌ایم مبنی بر اینکه بیماران کرونا با علائم پوستی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: این قبیل بیماران، در ابتدا هیچ علامت دیگری نداشته‌اند و بعداً سایر علائم بیماری در آنها ظهور پیدا کرده است.

این علائم بیشتر از روی تنه شروع می‌شود و قرمز رنگ همراه با خارش و به صورت کهیر است و به ندرت ضایعاتی شبیه آبله مرغان دیده می‌شود.

در انگشتان پای تعدادی از بیماران علائمی به شکل سرمازدگی دیده شده و در تعدادی دیگر نیز ضایعات کهیری مشاهده شده است اما همچنان به نقطه ای نرسیده ایم که بگوییم این علائم مختص بیماران کرونایی است.

وی تاکید کرد: هنوز به طور دقیق نمی توانیم بگوییم که ظاهر شدن کهیر روی بدن و دیگر بیماری‌های پوستی از علائم اصلی کووید ۱۹ است.

علائم پوستی بیشتر همراه با علائم عمومی مثل تب، سرفه، سردرد، خستگی و…، بروز می‌کند و یا بعد از علامت پوستی، سایر علائم در بیمار مبتلا خودنمایی می‌کند.

خارش و کهیر از علائم جدید کرونا

علائم جدید کووید ۱۹ چیست؟

علائم کووید ۱۹ در حال تغییر است،یکی از تغییرات این ویروس می‌تواند با علائم پوستی همراه باشد و به دلیل اینکه بیماران کرونایی داروهای مختلفی مصرف می کنند این علائم پوستی می‌تواند ناشی از عوارض دارو و همراهی بیماری ها با بیماری کووید ۱۹ باشد.

آیا ریزش مو از علائم جدید کرونا است؟

یک متخصص پوست و مو در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از بیماران مبتلا شده به کووید ۱۹ دچار ریزش و خارش مو شده اند، گفت: اگرچه ریزش مو علت های بسیار زیادی دارد اما عفونت کووید ۱۹ هم می تواند مانند دیگر بیماری ها تعدادی از موهای سر را وارد فاز استراحت کند و یک ریزش شدید به دنبال این بیماری برای فرد ایجاد کند. این ویروس هم مانند دیگر بیماری ها می تواند با تاخیر ۲ تا ۳ ماهه مشکلاتی مانند ریزش مو را برای بیمار ایجاد کند.

امیری تاکید کرد: کووید ۱۹ می تواند ریزش مو که ثانویه به فرم شدید بیماری است می تواند برای بیمار زودتر اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: معمولا موهایی که به دنبال بیماری های شدید، ریزش پیدا می کنند بعد از یک دوره ۳ تا ۴ ماهه مجدد شروع به رشد می‌کند.

ریزش مو و ترشحات چشم و اشک از نشانه های کووید 19

آیا ریزش اشک چشم از علائم جدید کرونا است؟

محققان چینی در فوریه گذشته نشانه های کرونا ویروس را در چشم افراد مبتلا مورد بررسی قرار داده بودند. از ۱۲ بیمار مورد بررسی، ۷ نفر آن ها با ریزش اشکی بیشتر از یک فرد معمولی مواجه شده بودند. چنین حالتی در عالم پزشکی با نام اشک ریزش یا epiphora شناخته می شود.

این حالت با ریزش اشک فراوان، غیرطبیعی و مداوم از چشم همراه بوده و به وضوح میزان این ریزش از یک فرد سالم و طبیعی بیشتر است.این حالت می تواند با قرمز شدن چشم، احساس سوزش، تاری دید و حتی دردهای شدید در چشم همراه شود.

اگر چه علائم اصلی ابتلا به کرونا ویروس شامل تب بالا و سرفه شدید و مداوم هستند اما ریزش اشک غیرطبیعی نیز می تواند نشانه ابتلا به این ویروس باشد. تنگی نفس، از دست دادن قدرت چشایی و بویایی نیز از دیگر عوارض ابتلا به کرونا برشمرده می شوند.

علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ و شکم درد

در موارد جدید کرونا ممکن است علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ و شکم درد و همچنین از دست دادن یا ضعیف شدن حس چشایی و بویایی دیده شود.

جدیدترین عوارض و علائم کرونا

از بین رفتن حس بویایی و چشایی از علائم جدید کرونا

گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد مبتلا به موارد خفیف‌تر این بیماری، می‌توانند علائمی از جمله از بین رفتن حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهند

از دست دادن بو و طعم و مزه، در مقایسه با ۱۸٪ افرادی که این بیماری را نداشتند گزارش شده است.

آشنایی با عوارض جدید کووید 19 از ریزش مو و اشک تا عارضه پوستی و بویایی و گوارشی

جدیدترین عوارض و علائم کرونا

یک گزارش سازمان بهداشت جهانی از ماه فوریه نشان داده است که حدود ۸۰٪ از بیماران مبتلا به موارد تایید شده آزمایشگاهی، دارای بیماری خفیف بوده و بهبود می یابند.

براساس یک مطالعه، تقریباً ۵۶ هزار مورد آزمایشگاهی تایید شده در گزارش WHO ، شایع‌ترین علامت، که ۸۸٪ از بیماران آن را تجربه کرده‌اند، تب معرفی کرده است. علائم شایع دیگر کروناویروس به ترتیب زیر است:

۱- سرفه خشک (۶۸٪)

۲- خستگی (۳۸٪)

۳- سرفه تولید خلط / مخاط (۳۳٪)

۴- تنگی نفس (۱۹٪)

۵- درد مفاصل یا عضله (۱۵٪)

۶- گلو درد (۱۴٪)

۷- سردرد (۱۴٪)

۸- لرز (۱۱٪)

۹- حالت تهوع یا استفراغ (۵٪)

۱۰- احتقان بینی (۵٪)

۱۱- اسهال (۳٪)

۱۲- سرفه کردن خون (۱٪)

۱۳- ترشحات چشم (۱٪)

۱۴- ریزش مو

۱۵ عارضه پوستی

۱۶- بی هوشی

۱۷- از بین رفتن حس بویایی

منبع: گرداوری در مجله حرف تازه

نظرات