شرایط و آدرس سامانه تعویض شناسنامه قدیمی sabteahval.ir + نحوه ثبت درخواست

0

شرایط و آدرس سامانه تعویض شناسنامه قدیمی sabteahval.ir + نحوه ثبت درخواست

برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟

سامانه تعویض شناسنامه قدیمی +راهنمای ثبت درخواست الکترونیکی تعویض شناسنامه های قدیمی با جزوئیات خبر و نحوه ثبت نام دریافت اینترنتی شناسنامه جدید ۱۴۰۱ و قیمت تعویض شناسنامه و زمان تحویل و همه چیز درباره شرایط تعویض شناسانه در سال ۱۴۰۱ در ادامه بخوانید:

برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟

طرح تعویض شناسنامه های قدیمی از شهریور ۱۴۰۱ به صورت اجباری کلید خورد و شهروندان باید برای تعویض شناسنامه های قدیمی خود اقدام کنند افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و همچنین سامانه اینترنتی www.sabteahval.ir برای تعویض شناسنامه قدیمی خود اقدام کنند

سوالات متداول

۱- مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه مستعمل چیست؟

اصل شناسنامه- دو قطعه عکس- فیش بانکی
در صورتی که عکس شناسنامه و نقش مهر روی عکس خوانا نباشد تصویر شناسنامه خوانا یا مدارک عکس دار معتبر مورد نیاز می باشد. در صورت عدم امکان ارائه مدارک عکسدار معتبر تأیید عکس از طریق نیروی انتظامی و یا یک نفر کارمند رسمی دولت طبق رویه های جاری انجام خواهد شد.
برای افراد متأهل تصویر شناسنامه فرزندان و همسر و تصویر عقدنامه (صفحات دوم و سوم) نیز لازم است.

۲٫ شناسنامه اولیه خود را به علت فرسودگی جهت تعویض به دفتر پیشخوان تحویل داده ام آیا المثنی صادر می گردد؟

خیر- شناسنامه هایی که جهت تعویض به ادارات ثبت احوال تحویل می¬گردد اعم از مستعمل، اجرای احکام دادگاه ها (تغییر مشخصات هویتی و … از همان نوع صادر خواهد شد بجز احکام کیفری.

۳٫ جهت تعویض سجل فرسوده کجا باید مراجعه نمایم؟

با مراجعه صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات ثبتی غیر دولتی وارائه درخواست تعویض با تکمیل مدارک مورد نیاز

۴٫ حدود دو ماه است که شناسنامه خود را مفقود نموده ام، جهت اخذ المثنی چه کار باید انجام دهم؟

ابتدا با تهیه مدارک ذیل:

۱) دو قطعه عکس جدید ۴×۳ تمام رخ (برای افراد بالای پانزده سال).

۲) تصویر شناسنامه مفقودی.

۳) مدرک عکس دار معتبر نظیر کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهی نامه رانندگی، گذرنامه و … به انضمام تصویر شناسنامه همسر و فرزندان و تصویر صفحه دوم و سوم عقدنامه جهت افراد متأهل.

با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ارائه مدارک ذکر شده و تکمیل فرم نمونه گزارش مفقودی جهت اخذ المثنی اقدام نمائید.

۵٫ شناسنامه المثنی دریافت نموده ام ولی شناسنامه اولیه ام پیدا شده، جهت ابطال المثنی چه کاری انجام دهم؟

با مراجعه به ادارات ثبت احوال و ارائه هر دو شناسنامه، مسئول اداره پس از بررسی آرشیو الکترونیکی و پایگاه و ثبت آخرین تحولات در شناسنامه ارائه شده شناسنامه اولیه به متقاضی عودت و المثنی ابطال می گردد

۶٫ شناسنامه فرزندم عکسدار نمی باشد و چون به سن پانزده سال رسیده چه کاری باید انجام دهم و مدارک مورد نیاز چیست؟

کلیه افرادی که به سن پانزده سال تمام رسیده باشند باید شناسنامه آنها تعویض گردد و شناسنامه بزرگ سال به آنها تحویل گردد. جهت تعویض شناسنامه این افراد دو قطعه عکس تأیید شده و گواهی عکسدار تحصیلی را تهیه و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت اقدام به تعویض شناسنامه نمایند.

۷٫ کسانی که زیر پانزده سال می باشند و حکم رشد جهت ازدواج از مراجع قضایی دریافت نموده¬اند با توجه به اینکه شناسنامه آنها دو برگ دارد و صفحه ازدواج ندارند تکلیف چیست؟

این افراد با در دست داشتن شناسنامه، حکم رشد و دو قطعه عکس تأیید شده و گواهی عکسدار از مدرسه یا نیروی انتظامی به ادارات ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه و اقدام به تعویض شناسنامه خود بنمایند

۸٫ شناسنامه فرزندم را که زیر پانزده سال است مفقود نموده ام شرایط اخذ المثنی چیست و چه کسی می تواند درخواست نماید؟

اخذ شناسنامه المثنی برای افراد زیر پانزده سال توسط پدر یا مادر در صورتی که در قید زوجیت همسر خود باشد با ارائه شناسنامه زوجین امکان پذیر می باشد و در صورتی که طلاق صورت گرفته باشد، مادر با حکم حضانت قادر به اخذ المثنی می باشد و در غیر اینصورت پدر یا جد پدری می تواند جهت اخذ المثنی اقدام نماید.

۹٫ شرایط تعویض شناسنامه چیست؟

۱- شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده گردیده اند.
۲- شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس ملصق به آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد.
۳-شناسنامه های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند.
۴- شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذیصلاح را دارد. (شناسنامه هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده اند).

سجل مستعمل

۱٫ اصل شناسنامه.

۲٫ سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید ( برای اشخاص ۱۵ سال به بالا )

۳٫ پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری.

۴٫ چنانچه شناسنامه ای که جهت تعویض ارائه می شود فاقد عکس باشد ارائه اصل مدارک معتبر عکسدار از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی باذکر مشخصات سجلی ) الزامی است .

– چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند۴ باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد .

– کارمندان دولت و یا کسبه(با جواز کسب) می توانند نسبت به تآیید هویت در ظهر عکسهای دارنده شناسنامه اقدام نمایند.

 

نظرات