خواص دانه چیا برای سلامتی بدن،پوست و مو،کاهش وزن و لاغزی و دیگر خواص مهم آن

0

خواص دانه چیا : دانه چیا یک شبه غلات است، اما فیبر بسیار زیادی دارد و البته نوع فیبر موجود در دانه چیا، با فیبری که در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد متفاوت است.از این رو ما خواص دانه چیا را ویژه ۱۴۰۲ را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

خواص دانه چیا

دانه چیا چیست ؟

چیا متعلق به خانواده Lamiaceae از گیاهان روغنی است که منشا آن آمریکای جنوبی و مرکزی می‌باشد. ایجاد علاقه به تحقیقات درمورد دانه‌های چیا به‌ دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در آن‌ها و نقش بالقوه در کاهش خطرات بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اختلالات قلبی عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و بیماری‌های التهابی ایجاد شد.

خواص دانه چیا

کمک به کاهش وزن :

منابع سرشار فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا، در کاهش وزن و لاغری مؤثر هستند. بخش اعظم منبع فیبر این دانه، از نوع غیرمحلول است و به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک خواهد کرد. پروتئین هم با کاهش اشتها، باعث کم شدن مصرف کالری و لاغری می‌شود. البته مصرف دانه چیا به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، ولی در یک رژیم متعادل و مناسب، مصرف دانه چیا می‌تواند پیشنهادی عالی باشد.

تقویت استخوان‌ها :

دانه‌های چیا از نظر منابع مفید برای استخوان‌ها، بسیار غنی هستند. مهم‌ترین موادمغذی برای سلامت و استحکام استخوان‌ها، کلسیم، فسفر و منیزیم هستند. با وجود میزان بالای این مواد معدنی در دانه چیا، می‌توانیم قدرتمندی و تراکم مناسب استخوان‌ها را هم جزو خواص مهم دانه چیا دسته‌بندی کنیم. دسته‌ای از آمینواسیدها به نام اختصاری ALA هم در چیا وجود دارند که می‌توانند در مورد این خاصیت دانه چیا نقش بسیار مهمی داشته باشند.

کاهش سطح قند خون :

این نقش بیشتر بر عهده فیبر است هرچند سایر ترکیبات مغذی دانه چیا هم در این خاصیت مؤثر هستند. دانه چیا از این نظر برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به کنترل سطح قند خون دارند، بسیار مفید خواهد بود.توصیه می‌شود افراد دیابتی، این دانه را جایگزین موادی کنند که منجر به افزایش شدید قند خون می‌شوند. علاوه بر افراد مبتلا به دیابت، افراد سالم هم همواره نیاز به کنتزل سطح گلوکز خون دارند تا اندام‌هایشان در بهترین حالت کار کنند.

دانه چیا چیست

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی :

همانطور که اشاره کردیم، دانه‌های چیا سرشار از منابع فیبر و امگا ۳ هستند. مصرف این دو گروه ماده غذایی، تأثیر خوبی بر قلب و سیستم گردش خون خواهد داشت. فیبر با کاهش میزان کلسترول مضر (LDL) منجر به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. امروزه تحقیقات زیادی درمورد خواص دانه چیا و نقش مواد موجود در این دانه درمورد سلامت قلب و رگ‌ها در حال انجام است.

افزایش سلامت دندان :

یکی دیگر از خواص دانه چیا، افزایش سلامت دندان‌هاست. کلسیم، فسفر و ویتامین (A) موجود در دانه‌های چیا باعث تقویت دندان‌ها می‌شود. همچنین روی موجود در این دانه‌ها باعث می‌شود تا رسوب کمتری در اطراف دندان‌ها ایجاد شود. داشتن خاصیت ضد باکتریایی در کنار کاهش میزان رسوب، باعث می‌شود تا سلامت دندان‌ها افزایش یابد و دیرتر با مشکلاتی نظیر پوسیدگی دندان‌ها مواجه شوید.

سلامت پوست و مو :

باید بدانید که وجود برخی آنتی اکسیدان‌ها و پروتئین‌ها در دانه چیا باعث می‌شود که کلاژن سازی در بدن افزایش یابد و تقویت شود. افزایش و تقویت کلاژن سازی هم به معنی سلامت بیشتر پوست است. کلاژن بیشتر در پوست از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند و پوست را شفاف و صاف نگه می‌دارد. همچنین در رشد مو و ناخن نیز مؤثر است.

خواص دانه چیا برای لاغری

همراه ما باشید

نظرات