راه‌های درمان آرتروز زانو

0

یکی از مفصل‌های مهم و حیاتی در بدن انسان که بسیار آسیب‌پذیر است مفصل زانو می‌باشد. از آنجا که این مفصل در طول روز تحرک بسیار بالایی دارد وجود زانو درد قطعاً در انجام کارهای روزانه و عادی مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. دلایل مختلفی وجود دارد که زانو درد به وجود می‌آید که یکی از شایع‌ترین آن‌ها آرتروز زانو است.

در دنیای امروز با گسترش علم راه‌های مختلفی برای درمان آرتروز زانو به وجود آمده است که می‌خواهیم به معرفی آن‌ها بپردازیم. شما با آگاهی نسبت به راه‌های مختلف درمان می‌توانیدبهترین‌ و به صرفه‌ترین روش را جهت آغاز درمان خود انتخاب کنید. در ادامه اطلاعات جامعی در این باره برایتان بازگو می‌کنیم.

راه‌های درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو چه نوع بیماری است؟

بیماری آرتروز زانو در واقع یک نوع بیماری مفصلی به شمار می‌آید که در اکثر مواقع برای افراد مسن  این نوع درد رخ می‌دهد. لازم به ذکر است غشا غضروفی که درون مفصل زانو وجود دارد، هنگام بروز آرتروز دچار مشکلاتی می‌شود که در نتیجه آن علائمی نظیر ورم، درد و همچنین محدودیت‌های حرکتی به وجود می‌آید. این بیماری با گذشت زمان گسترش پیدا می‌کند و محدودیت‌های بیشتری را برای شما به وجود می‌آورد بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن روند درمان آرتروز زانو را شروع کنید.

مهم‌ترین علائمی که برای این بیماری وجود دارد می‌توان به خشک شدن مفصل و همچنین وجود ضعف در عضله‌های اطراف مفصل زانو اشاره کرد. امروزه راه‌های مختلفی جهت درمان این بیماری وجود داشته که هر کدام دارای برخی شرایط و قوانینی است. برخی از افراد اقدام به درمان‌های خانگی مانند انجام فعالیت‌های ورزشی کنترل وزن و… می‌کنند. همچنین برخی دیگر با مراجعه به پزشک‌های متخصص و انجام برخی معاینات، اقدام به درمان قطعی آرتروز زانو می‌کنند.

دلایل ایجاد آرتروز زانو

همان‌طور که اشاره کردیم این بیماری معمولاً برای افراد مسن سال رخ می‌دهد اما باید به شما بگوییم که آرتروز زانو پیر و جوان نمی‌شناسد و همچنین می‌تواند جوانان بسیار زیادی را درگیر کند. دلایل مختلفی وجود دارد که چه افراد پیر و جوان اگر برخی رعایت‌های اولیه را دنبال نکنند قطعاً دچار این بیماری خواهند شد. در ادامه برخی از دلایل ایجاد این بیماری را بررسی می‌کنیم.

افزایش سن

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد آرتروز افزایش سن بوده که طی انجام تحقیقاتی مشخص شد افرادی که بیش از ۴۵ سال سن دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

افزایش وزن

علاوه بر افزایش سن اگر وزن شما بیشتر از میزان تحمل زانوهایتان باشد باید به شما بگوییم که در معرض بیماری آرتروز زانو قرار دارید. چرا که وزن بالا مفصل زانو را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و این گونه محدودیت‌ها را به وجود می‌آورد.

علاوه بر این موارد دلایل دیگری نظیر وراثت و همچنین انجام برخی فعالیت‌های غیر استاندارد و سنگین نیز می‌تواند شما را درگیر این بیماری کند. یکی از توصیه‌های بسیار مهم انجام فعالیت‌های نه چندان سنگین و تحت فشار قرار ندادن مفصل زانو است که باید حتماً آن را رعایت کنید. همواره شما می‌توانید با مراجعه به پزشک‌های متخصص در این حوزه نظیر دکتر حسین حاجی تقی نسبت به درمان و همچنین جلوگیری از بروز این بیماری مشاوره‌هایی دریافت نمایید.

درمان آرتروز زانو به روش‌‌های مختلف

یکی از سطحی‌ترین روش‌های درمان آرتروز زانو استفاده از داروهایی بوده که پزشک برای این بیماری تجویز می‌کند. پزشک متخصص با انجام معاینات داروهایی را جهت بهبود و متوقف کردن درد برای شما تجویز می‌کند.

تزریق ژل

تزریق کردن ژل به مفصل زانو یکی دیگر از روش‌های درمان آرتروز بوده که ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک اسید به مفصل شما تزریق می‌شود. در این روش این ژل میزان فشاری که روی غضروف وجود دارد را کاهش می‌دهد و در نهایت منجر به بهبود این بیماری می‌شود.

جراحی

سه نوع جراحی وجود دارد که پزشکان متخصص با این روش‌ها بیمارانی که به آرتروز زانو مبتلا هستند را درمان می‌کنند. جراحی آرتروسکوپی، استئوتومی و همچنین تعویض مفصل زانو جراحی‌هایی هستند که پزشکان متخصص زانو جهت بهبود این بیماری انجام می‌دهند.

ارتوپد زانو

ارتوپد زانو یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های درمان آرتروز زانو بوده که یک روش درمان قطعی آرتروز زانو به حساب می‌آید. در این روش شما باید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا با انجام معاینات و عکسبرداری‌های مختلف بهترین روش درمان آرتروز را برای شما در نظر بگیرند. دکتر حسین حاجی تقی یکی از متخصصان معروف ارتوپد زانو در تهران بوده که در این زمینه می‌تواند کمک شایانی در بهبود این بیماری به شما برساند.

درمان آرتروز

اهمیت درمان آرتروز زانو

زمانی که شما با این بیماری مواجه می‌شوید در سریع‌ترین زمان ممکن باید اقدام به درمان آن کنید تا از پیشروی آن جلوگیری نمایید. درمان این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده چرا که وجود زانو درد کیفیت زندگی شما را مختل کرده و با وجود درد فراوان در قسمت زانو نمی‌توانید فعالیت‌های زیادی را انجام دهید. همچنین شما با درمان آن انعطاف و شادابی گذشته را خواهید داشت و با رعایت کردن برخی پرهیزها مفصل زانوی شما در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

اگر شما در زمان مناسب به پزشک ارتوپد زانو مراجعه کنید و درمان آن را سریعاً آغاز کنید دیگر نیاز به جراحی نخواهید داشت. همچنین با کاهش درد زانو انگیزه و روحیه مثبت شما مجدد نمایان می‌شود و می‌توانید فعالیت‌های مختلف روزمره را به راحتی انجام دهید.

جمع‌بندی

آرتروز زانو جز آن دسته از بیماری‌هایی است که شما باید سریعاً درمان آن را آغاز کنید و از پیشروی آن جلوگیری نمایید. چرا که مفصل زانو جز مهمترین مفاصل موجود در بدن انسان بوده و مختل شدن آن مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. همچنین شما با اقدام مناسب دیگر نیاز به جراحی‌های سنگین نخواهید داشت و در کمترین زمان ممکن می‌توانید به درمان قطعی آرتروز زانو دست پیدا کنید.

پزشکان مختلفی در این حوزه وجود دارند که دکتر حسین حاجی تقی یکی از معروف‌ترین متخصصان ارتوپد زانو در تهران بوده که سابقه درخشانی در این حوزه دارد. شما با مراجعه به این پزشک متخصص می‌توانید به بهترین شکل ممکن اقدام به درمان آرتروز زانو کنید. یک بار پرهیز و انجام کارهای اصولی قطعاً ارزش به دست آوردن سلامتی کامل را دارد./۲۲۱۲۸۴

نظرات