چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟

0

جراحی بینی که با نام رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی است که هدف آن تغییر شکل بینی است. عمل بینی یک جراحی زیبایی پرطرفدار است که می‌تواند ظاهر بینی را بهبود بخشد، مشکلات تنفسی را اصلاح کند و نقایص مادرزادی یا آسیب‌ها را برطرف کند. پس از انجام جراحی بینی، زیباجویان اغلب به این فکر می‌کنند که چه زمانی می‌توانند به سر کار بازگردند. در این مقاله، در مورد زمان انجام کار بعد جراحی بینی و عوامل موثر بر زمان بهبودی بعد عمل بینی می‌پردازیم:

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد

زمانی بهبودی بعد از جراحی بینی

زمان بهبودی پس از جراحی بینی بسته به نوع عمل انجام شده، سلامت کلی فرد و سایر عوامل می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، اکثر زیباجویان می‌توانند انتظار داشته باشند که در چند روز اول پس از جراحی مقداری تورم و کبودی اطراف بینی و چشم‌ها را تجربه کنند. درد و ناراحتی نیز شایع است، اما معمولاً با داروهای مسکن تجویز شده توسط جراح قابل کنترل است. اکثر افراد باید حدود ۱ هفته پس از جراحی بینی خود از آتل استفاده کنند تا بهبودی کامل حاصل شود.

عوامل موثر بر زمان بهبودی

عوامل متعددی می‌تواند بر مدت زمان بهبودی بعد از جراحی بینی تأثیر بگذارد: از جمله نوع عمل، روش جراحی، سن، سلامت کلی فرد و رعایت کردن مراقبت های بعد از عمل بینی. به عنوان مثال، افرادی که تحت یک عمل جراحی زیبایی بینی گسترده‌تر قرار می‌گیرند، مانند روشی که شامل تغییر شکل استخوان‌های بینی است، ممکن است نسبت به افرادی که یک روش کمتر تهاجمی را انجام می‌دهند، به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشند. همچنین تورم و کبودی برای بینی‌های گوشتی نسبت به بینی استخوانی بیشتر است.

نوع عمل بینی

نوع عمل بینی یکی از عوامل موثر بر مدت زمان بهبودی است که برای انواع راه‌های کوچک کردن بینی می‌تواند متفاوت باشد. یکی از تفاوت های مقایسه عمل بینی در تهران با پلکسر بینی، مدت زمان بهبودی پس از آن است که در جراحی بینی به دلیل تهاجمی بودن آن مدت زمان دوره نقاهت طولانی‌تر است ولی در روش پلکسر بینی با توجه به غیرتهاجمی بودن آن دوره نقاهت کوتاه دارد و با توجه به اینکه جراحی بینی به حساب نمی‌آید، بینی شما تغییر زیادی نمی‌کند.

روش جراحی بینی

جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود که در ادامه این دو روش توضیح داده شده است:

عمل بینی باز

در جراحی بینی باز، علاوه بر داخل سوراخ‌های بینی کنار کلوملا نیز برش داده می‌شود و جراح به کل ساختار داخلی بینی دسترسی دارد و می‌تواند تغییرات گسترده‌ای اعمال کند. بیشتر جراحان روش جراحی باز را پیشنهاد می‌کنند زیرا نتیجه آن ریسک کمتری دارد و می‌توان انواع مدل‌های بینی را انجام داد.

عمل بینی بسته

در جراحی بینی به روش بسته فقط داخل سوراخ‌های بینی برش زده می‌شود و جراح به ساختار داخلی بینی دسترسی ندارد بنابراین امکان ایجاد تغییرات گسترده وجود ندارد. این روش بیشتر برای افرادی که نمی‌خواهند فرم بینی خود را تغییر دهند، مناسب است. بیشتر آقایان که برای رفع نواقص جزئی بینی خود اقدام به جراحی می‌کنند عمل بینی بسته انجام می‌دهند.

مراقبت های بعد عمل بینی

رعایت نکات مراقبت بعد از عمل بینی جز عوامل موثر بر نتیجه جراحی بینی می‌باشد. برای افرادی که مراقبت های بعد از عمل بینی را طبق دستوارالعمل جراح انجام می‌دهند، دوره نقاهت سریع‌تر و راحت‌تر سپری شده و زودتر به بهبودی کامل می‌رسند. رعایت اصولی نحوه نشستن بعد از عمل بینی، استراحت بعد از عمل بینی در روند بهبودی شما نیز موثر است.

قبل و بعد عمل بینی

بازگشت به کار پس از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی چند روز باید استراحت کرد؟ بازگشت به کار پس از جراحی بینی به میزان بهبودی فرد و نوع کاری که انجام می‌دهد، بستگی دارد. به طور کلی، افراد باید برنامه‌ریزی کنند که حداقل ۱ هفته از محل کار خود مرخصی داشته باشند تا زمان لازم برای روند بهبود اولیه را داشته باشند. در طول هفته اول، افراد ممکن است کمی ناراحتی و تورم را تجربه کنند و باید از هرگونه فعالیت شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری شود. پایین انداختن سر بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و ۲ماه بعد از عمل بینی باید رعایت کنید. همچنین عوارض حرف زدن بعد از عمل بینـی ممکن است باعث ایجاد فشار روی بینی شده و فرم اصلی آن دچار تغییر شود.

سرگیری فعالیت های کاری پس از جراحی بینی

راه رفتن بعد از عمل بینـی به صورت سبک و کوتاه پیشنهاد می‌شود. پس از هفته اول، افراد معمولاً می‌توانند فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی یا کارهای سبک خانه را از سر بگیرند. با این حال، اجتناب از هر گونه فعالیتی که می‌تواند به بینی فشار وارد کند یا باعث آسیب شود، مانند خم شدن یا انجام ورزش‌های تماسی، مهم است. همچنین افراد باید حداقل تا ۴ هفته پس از جراحی استفاده از عینک که روی پل بینی قرار می‌گیرد، خودداری کنند.

کارهای خانه بعد از عمل بینی

در زمان انجام کارهای خانه باید مراقب باشید سر به مدت طولانی خیلی پایین نباشد و فشار روی بینی شما وارد نشود. انجام دادن کارهای سبک خانه منعی ندارد ولی بهتر است از بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید.

بازگشت به کار برای مشاغل اداری

تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد؟ برای افرادی که مشاغل اداری کم‌تحرک دارند، بسته به میزان بهبودی، ممکن است بعد از یک یا دو هفته اول به سر کار بازگردند. با این حال، مهم است که از هر گونه فعالیتی که می‌تواند به بینی فشار وارد کند یا باعث آسیب شود، اجتناب شود. افراد ممکن است نیاز به استراحت در طول روز داشته باشند و سر خود را برای کاهش تورم باید بالا بیاورند و به پایین خم نکنند، بنابراین رعایت این نکات در روند بهبودی بسیار موثر است.

بازگشت به کار برای مشاغل سخت

برای افرادی که مشاغل سختی مانند ساخت و ساز یا کار یدی دارند، ممکن است چندین هفته تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا بتوانند با خیال راحت به کار بازگردند. این افراد ممکن است نیاز به استراحت طولانی‌تری داشته باشند تا امکان بهبودی مناسب فراهم شود و از هرگونه فعالیتی که می‌تواند باعث آسیب به بینی شود، اجتناب کنند. رعایت دقیق دستورالعمل‌های جراح پس از عمل و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین یا انجام فعالیت‌های سنگین تا چند هفته پس از جراحی بسیار مهم است.

نتیجه

در نتیجه، دوره نقاهت پس از جراحی بینی بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع عمل و سلامت کلی فرد می‌تواند متفاوت باشد. افراد باید برنامه‌ریزی کنند که حداقل ۱ هفته از محل کار خود مرخصی داشته باشند و تمام دستورالعمل‌های مراقبتی بعد عمل بینـی را رعایت کنند. افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند ممکن است نیاز به استراحت طولانی‌تری داشته باشند تا امکان بهبودی کامل فراهم شود. مهم است که با کارفرمای خود ارتباط برقرار کنید و دستورالعمل های جراح پس از عمل را به دقت دنبال کنید تا از بهبودی کامل و موفقیت‌آمیز اطمینان حاصل کنید.

نظرات