آیا ارتودنسی ثابت، باعث ضعیف شدن دندان ها می شود؟ [آپدیت ۲۰۲۳]✅

0

ارتودنسی دندان، یکی از ده ها درمان زیبایی در دندانپزشکی به شمار می رود. ارتودنسی یکی از کارامدترین روش ها برای منظم کردن دندان ها و رفع مشکلات فک ها است. البته درمان با ارتودنسی کمی زمان بر بوده و حدود یک سال این پروسه زمان خواهد برد. طی این روش دندان ها با هدف منظم و مرتب شدن به سمت هم جا به جا می شوند. نامرتب بودن دندان ها علاوه بر اینکه ظاهر خوبی ندارد سبب بروز مشکلات بعدی می شود. دندان های نامرتب را به خوبی نمی توان تمیز کرد و در مدت زمان کوتاهی رو به پوسیدگی می روند. در اغلب اوقات غذا خوب جویده نمی شود و فرد دچار مشکل در هضم غذا می شود. خوب است بدانید مواقعی وجود دارند که نامنظمی و نامرتبی دندان ها با روش های زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت قابل برطرف شدن نیستند، در این زمان تنها روشی که بهترین دکتر ارتودنسی در تهران توصیه می کند، ارتودنسی دندان است.

آیا ارتودنسی ثابت، باعث ضعیف شدن دندان ها می شود

وقتی که دندان ها در جای صحیح خود قرار ندارند، در هنگام جویدن غذا به فک فشار وارد شده و فرد احساس درد در سر و دندان های خود می کند. در حالت طبیعی دو فک باید روی هم قرار بگیرند وقتی دندان ها مرتب نباشند این اتفاق نمی افتد و مشکلات عدیده ای به وجود می آید. روش ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد و بسته به نوع قرار گرفتن دندان ها می توان هر کدام از آن ها را انتخاب کرد. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب جامع و کاملی در ارتباط با روش ارتودنسی دندان در اختیارتان قرار دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، دندانپزشکا، ایران دنتال، جراحا و تاپتنا کمک بگیرید.

ارتودنسی چیست و شامل چه درمان هایی می شود؟

ارتودنسی دندان از تخصص های دندانپزشکی است که در مورد تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌ها، نامرتبی ها و ناهماهنگی های دندان ها و فک ها فعالیت میکند که در نتیجه صاف و مرتب کردن دندان ها، بهبود طرح لبخند، سلامت دهان و دندان و در نهایت زیبایی را برای ما به ارمغان می آورد. از آنجایی که شواهد زیادی از تلاش بشر برای منظم کردن دندان‌ها با روش‌های مختلف از سالیان بسیار دور در دسترس است، گفته می شود این روش یکی از قدیمی‌ترین شاخه های دندانپزشکی است. بهترین دکتر ارتودنسی در ایران، برای حل طیف وسیعی از مشکلات بیماران و مراجعه کنندگان از ارتودنسی دندان استفاده می‌کند. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف فاصله موجود بین دندان ها
  • تراز کردن قسمت بالایی و تیپ دندان ها
  • برطرف کردن مشکل کج درآمدن دندان های دائمی
  • تغییر و بهبود گفتار یا توانایی جویدن
  • بهبود سلامت طولانی‌مدت لثه ها و دندان ها
  • جلوگیری از ساییدگی طولانی مدت یا آسیب‌دیدگی دندان‌ها
  • درمان مشکلات مربوط به روی هم قرار گرفتن دندان ها
  • درمان و رفع مشکلات مربوط به تراز نبودن فک بالا و پایین

ارتودنسی دندان از نظر نوع شامل چند تقسیم بندی مختلف می شود، اما برای درک بهتر، ما بر اساس نوع ابزار و عملکرد آن ها را تقسیم بندی می کنیم یعنی به طور کلی ارتودنسی به ۲ دسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شود که بیشتر در مورد ارتودنسی ثابت بحث خواهیم کرد:

  • ارتودنسی ثابت: در این روش برای مدتی طولانی از تجهیزات خاص به طور ثابت، برای تراز کردن دندان ها استفاده می کنند. در تمام طول درمان این ابزارها باید در دهان قرار داشته باشند و تحت هیچ شرایطی خارج نشوند (مگر تحت نظر و توسط دندانپزشک) این روش معمولا برای افرادی به کار برده می شود که وضعیت دندانی شان پیچیده‌ است و بیمار باید ماهی یک بار به پزشک مراجعه کند تا باتوجه به روند بهبود، پلاک‌ها تنظیم و فیکس شوند.
  • ارتودنسی متحرک: در این روش، از ابزار ارتودنسی استفاده می شود که برخلاف روش قبلی نیازی ندارد برای مدت طولانی و تا پایان درمان آن ها را در دهان قرار دهیم که این ابزار معمولا در طول یک شبانه روز حدود ۲۲ ساعت باید در دهان قرار داشته باشند. در ارتودنسی متحرک یک قالب از دندان های فک بالا و پایین می گیرند و در نتیجه یک پلاک برای دندان ها آماده می‌شود که شما می‌توانید آن را هر زمان که خواستید از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی چیست و شامل چه درمان هایی می شود؟

انواع ارتودنسی ثابت دندان کدامند؟

گفته می شود بریس ارتودنسی ثابت باعث ضعیف شدن دندان ها می شود اما باید بگوییم دستگاه های ارتودنسی دندان تا زمانی که به درستی نصب شده باشند، به دندان ها آسیب نمی زنند و آن ها را ضعیف نمی کنند. ۱ تا ۲ روز بعد از نصب بریس ها توسط متخصص، دندان ها کم کم جا به جا می شوند و این به بیمار حس لق شدگی می دهد که البته این تنها یک حس است و صحت ندارد.باتوجه به نوع براکتی که به سطح دندان ها متصل می شود، چند روش ارتودنسی ثابت داریم، به طور مثال اگر براکت متصل به سطح دندان ها:

  • فلزی، ساده یا معمولی باشد نوع ارتودنسی، ثابت معمولی نامیده می شود.
  • اگر همرنگ دندان ها یا شفاف باشد، نوع ارتودنسی سرامیکی نام دارد. به ارتودنسی سرامیکی در اصطلاح ارتودنسی ثابت نامرئی هم می گویند.
  • اگر براکت به پشت دندان متصل باشد، ارتودنسی لینگوال نامیده می شود.
  • اگر براکت فلزی اما اسلایدی و خود تنظیم باشد ارتودنسی دیمون نام دارد.

در مورد مدت زمان طول درمان هم می توان گفت باتوجه به شدت مشکل ارتودنسی و طول دوره درمان معمولا، این روش ۶ تا ۳۰ ماه زمان می برد. برای تنظیم این ارتودنسی هم هر ۴ الی ۶ یا ۸ هفته قرار ملاقات هایی گذاشته می شود. پس از پایان دوره و برداشتن بریس ثابت از دهان، نوبت به استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی ریتینرها است. این نگهدارنده ها را باید به مدت ۲۲ ساعت در شبانه روز استفاده کرد. پس از طی این دوره و مستقر شدن دندان ها در مکان جدید خود مدت زمان استفاده از این نگهدارنده ها نیز کاهش پیدا می کند.

فواید و عوارض ارتودنسی ثابت

در این بخش به معرفی فواید ارتودنسی با دستگاه های ثابت می پردازیم:

  • برای کسانی که فراموش کارند بریس ثابت بسیار کاربردی است چون برخلاف ارتودنسی متحرک امکان فراموش کردن و عدم استفاده از آن ها صفر است.
  • مدت بهبودی و منظم شدن دندان ها با این روش کوتاه تر است.
  • برای درمان کودکان و نوجوانان بهترین روش است.
  • انواع مختلفی دارد و هزینه های آن هم از کم به زیاد متغیر است.
  • مشکلات جدی نامرتبی دندان و فکی را به خوبی برطرف می کند.

انجام این روش عوارضی هم دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • نظافت دندان ها با دستگاه های ثابت زمان بر و سخت تر است و عموما باید بعد از اتمام درمان جرمگیری و بلیچینگ دندان انجام داد.
  • امکان لک شدن و زردشدن با وجود این روش زیاد است.
  • امکان آسیب به بافت های نرم در صورت شکسته شدن سیم و براکت وجود دارد.
  • براکت های فلزی در این روش قابل مشاهده هستند زیبایی لبخند را زیر سوال ببرند.

فواید و عوارض ارتودنسی ثابت

کلام آخر

آمارها نشان می دهند بالای ۵۰ درصد از مردم ایران مشکلات نامرتبی و ناهنجاری های فکی رنج می برند. در این میان، حداقل ۳۰ درصد نیاز جدی به درمان‌های ارتودنسی دارند و با سهل انگاری در درمان، مشکلشان بدتر خواهد شد. پس درمان‌های ارتونسی دندان برای ما مردم ایران، یک مساله مهم است و احتمالا اکثر ما به آن‌ها نیاز داریم یا نیاز پیدا خواهیم کرد. در این مقاله هرآنچه باید در مورد ارتودنسی دندان می دانستید را شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید./۵۶۷۱۹۸

نظرات