همه چیز درباره لباس زیر و بهداشت آن

0

همه چیز درباره لباس زیر و بهداشت آن

بهداشت لباس زیر بخش مهمی از سلامت خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما شاید افراد کمی درباره آن اطلاعات داشته باشند. تحقیقات زیادی در دنیا در باره این موضوع انجام شده است که در زیر بخشی از آن‌ را مرور می کنیم:

درباره لباس زیر

لباس‌های زیر از جنس الیاف طبیعی انتخاب کنید
آیا شما می‌دانید بعضی از الیاف و پارچه‌ها برای لـباس زیر مناسب‌تر است؟ با توجه به حساسیت و احتمال بروز عفونت، جنس لـباس زیر بسیار اهمیت دارد. مثلا لـباس زیر از جنس پنبه برای جلوگیری از عفونت بهترین است.لباس‌های زیر ازجنس الیاف مصنوعی رطوبت را در خود نگه می‌دارد و فضای مناسبی برای رشد باکتری و عفونت ایجاد می‌کند در نتیجه بهتر است اصلا از این الیاف در لـباس زیر استفاده نشود.

روزی یک بار لباس زیر خود را عوض کنید
پزشکان می‌گویند شما می‌توانید تا دو روز از یک لـباس زیر استفاده کنید اما بهتر است هر روز لـباس زیر خود را عوض کنید و لـباس زیر استفاده شده را با مواد شوینده کاملا شست و شو دهید.

لباس زیر مناسب با اندازه خود انتخاب کنید
لباس‌های زیر بسیار تنگ یا بسیار گشاد مناسب نیست و بهترین کار این است لـباس زیری را انتخاب کنید که کاملا اندازه شما باشد.

درباره لباس زیر

برای شست و شوی لباس‌های زیرازصابون‌های ضد آلرژی استفاده کنید
صابون‌های ضد آلرژی برای شست و شوی لباس‌های زیر بهترین گزینه است زیرا مواد شوینده معمولی ممکن است باعث خارش یا عفونت یا سوزش و آلرژی شود. لباس‌های زیر را جدا از دیگر لباس‌ها و با آب داغ بشویید و بعد از شست و شو و خشک شدن، آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید و در نهایت بهتر است لباس‌های زیر را اتو کنید.

بیشتر از یک سال از یک لـباس زیر استفاده نکنید
با وجود شست و شو و رعایت بهداشت بهتر است از یک لـباس زیر بیش از یک سال استفاده نکنید و بعد از یک سال آن را با یک لـباس زیر جدید جایگزین کنید.

فرار از باکتری و قارچ

«هر روز لـباس زیرتان را عوض کنید و منتظر حمام رفتن نمانید.» این توصیه «مهتاب درویشی» متخصص زنان است. به گفته او قارچ ها در محیط گرم و مرطوب به راحتی رشد می کنند و این توصیه به ویژه برای فصل های گرم سال و زنانی که هر روز ساعت های طولانی از شلوار استفاده می کنندباید جدی تر گرفته شود: «در سال های اخیر انواع ژل های مخصوص شست و شوی بانوان و همچنین دستمال های مرطوب در بازار ایران و داروخانه ها قابل دسترس است. اگر زنان خود را به استفاده منظم از این ژل ها عادت دهند از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرده اند. این ژل ها رطوبت پوست را به اندازه مناسب تنظیم و تشرحات بدبو را کنترل کرده و کاهش می دهند.

یکی از نکاتی که زنان باید به آن توجه کنند این است که همه بیماری های ناحیه واژن به راحتی درمان نمی شوند و برخی از آن ها بهدوره های طولانی درمانی نیاز دارند. زمانی که واژن مستعد ابتلا به بیماری عفونی می شود این بیماری در دوره های مختلف عود می کند و زندگی روزمره و زناشویی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.»شایع ترین بیماری دستگاه تناسلی زنان در ایران عفونت است که به دو نوع عفونت بخش های تحتانی و عفونت بخش های فوقانی تقسیم می شود. بخش تحتانی شامل قسمت خارجی، دهانه رحم و واژن می شود و ناحیه رحم، لوله ها و ناحیه لگنی بخش های فوقانی را تشکیل می دهند.

نظرات