بهترین روش جلوگیری از نفوذ گرد و خاک در خانه

0

یک سوال کنج‌کاوانه: گرد و خاک خانگی از کجا می‌آیند؟ محققانی از جامعه‌ی شیمی ایالات متحده به این سوال پاسخی شگفت‌انگیز داده‌اند که ما را در مواجهه با لایه‌های گرد و غبار روی زمین و وسایل منزل‌مان متحیر می‌کند. در تحقیقی که این محققان در سال ۲۰۰۹ با عنوان «تغییر خاک آلوده و ذرات معلق در هوا به گرد و غبار داخلی» انجام دادند، مشخص شد گرد و خاک خانگی مخلوط درهم و برهمی از پوست مرده‌ی افراد، الیافی از فرش و روکش مبلمان و ذرات معلق در هوای بیرون خانه است. ذرات معلق شامل سرب، آرسنیک و دیگر مواد بالقوه مضر هستند که می‌توانند از هوا و خاک بیرون به داخل کوچ کنند. این موضوع برای کودکان نگرانی مهم‌تری است چون این مواد را با قرار دادن اشیاء و اسباب بازی‌های آغشته به گرد و غبار در دهان‌شان وارد بدن می‌کنند.

 جلوگیری از ورود گرد و خاک

این محققان توضیح داده‌اند از یک مدل کامپیوتری برای ردیابی توزیع خاک آلوده و ذرات معلق هوا در خانه‌ها استفاده کرده‌اند. بر این اساس متوجه شده‌اند بیش از ۶۰ درصد گرد و غبار خانگی ریشه در بیرون خانه دارد. آن‌ها تخمین زده‌اند نزدیک به ۶۰ درصد آرسنیک موجود در گرد و غبار روی زمین خانه، مربوط به آرسنیک معلق در هوا است. این محققان بیان می‌کنند که از مدلی که توسعه داده‌اند می‌توان برای کاهش آلاینده‌های گرد و غبار و البته میزان در معرض قرار گرفتن انسان با آن‌ها استفاده کنند.

روش عالی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک بیرون به داخل

اکنون که بر اساس شواهد علمی مشخص شده بخش بزرگ‌تری از گرد و خاک خانه مربوط به بیرون از منزل است، می‌توانیم با راه‌هایی از حجم این گرد و غبار بکاهیم. از راه‌های مقابله با ورود گرد و خاک بیرون به داخل خانه، استفاده از در و پنجره upvc است. با یک بار پرداخت قیمت پنجره دو جداره، علاوه بر مزایای دیگر آن مثل عایق سر و صدا و جلوگیری از هدر رفت انرژی، از مزیت نفوذ ناپذیری در برابر گرد و خاک بهره‌مند می‌شوید. می‌توان گفت بهترین روش جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به خانه همین است. اما استفاده از پادری در جای مناسب برای درهای ورودی منزل، قرار دادن روزنامه‌ی تاشده در منفذهای درب و پنجره قدیمی، وارد نشدن با کفش به خانه و البته خارج کردن کفش از پا بیرون از منزل، مانع از ورود غبار به خانه می‌شود. برای مقابله با گرد و خاکی که از پیش وارد منزل شده اما در هوا شناور است، می‌توانید با دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده هوا، الکتریسیته ساکن در منزل را کم کنید تا غبار کمتر جذب وسایل و زمین شود. همچنین از دستگاه تصفیه هوا نیز می‌توانید استفاده کنید.

جلوگیری از ورود گرد و خاک

در و پنجره upvc اگر از برند معتبری تهیه شوند و نوار درزگیر مناسبی داشته باشند، مانع از ورود حجم زیادی از گرد و خاک به خانه شما می‌شوند. این در و پنجره‌ها علاوه بر داشتن صفحات بیشتر شیشه، نسبت به شیشه یک جداره، با گاز آرگون پر می‌شوند تا عایق بهتری باشند. همچنین استفاده از پروفیل از جنس ماده یو پی وی سی خود در عایق بودن این پنجره ها تاثیر مستقیمی دارد. یعنی پنجره دو یا سه جداره ممکن است بدون پروفیل یو پی وی سی باشد که عایق بودن آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه پیشنهاد ما این است برای داشتن پنجره عایق حتما در و پنجره upvc تهیه کنید و از برندهای معتبر این کار را انجام دهید.

در و پنجره upvc و نوار درزگیر آن

نوار درزگیر نواری است که شکاف‌ها و درزهای در و پنجره یو پی وی سی را می‌بندد تا عایق بودن پنجره را تکمیل کند. نوار درزگیر که انواع مختلفی دارد، مثل الاستومری، برزنتی و آلومینیومی را هر برند در و پنجره‌ای استفاده نمی‌کند. افزون بر جلوگیری از ورود گرد و غبار، نوار درزگیر در برابر هدر رفتن انرژی داخل خانه نیز مقاومت می‌کند. لازم به ذکر است موقع تولید در و پنجره عایق از فریم عایق و نوار درزگیر استفاده می‌شود اما برای بالا رفتن طول عمر این فریم‌ها و نوارها، حتماً با دستمال و آب و صابون عادی آن‌ها را تمیز کنید.

جلوگیری از ورود گرد و خاک

گرد و خاک خانگی چه مواد زیان‌باری دارند؟

در گرد و خاک خانه فنل‌های محیطی وجود دارند که برای انسان‌ها، به‌ویژه کودکان ضرر دارد. فنل‌ها در اصل ماده نگهدارنده‌ی موجود در مواد آرایشی بهداشتی مثل لوسیون و شوینده هایی مثل پودر ماشین ظرف‌شویی هستند. فنل‌ها روی هورمون‌ها و آنزیم‌های بدن افراد تاثیر منفی می‌گذارند. سرب، ذرات مرده‌ی پوست انسان، آرسنیک، آفات میکروسکوپی مثل کنه‌ها، شوره‌های سر افراد، قسمت‌های بدن حشرات کوچک و باکتری‌های مختلف همه ممکن است در گرد و خاک پیدا شوند!

جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا با منابع گرد و خاک خانگی آشنا شدیم و براساس یک تحقیق علمی، متوجه شدیم منشا اصلی آن‌ها بیرون از خانه است. بهترین روش مقابله با این منشا هم استفاده از پنجره upvc و یک بار پرداخت قیمت پنجره دو جداره  برای چندین سال راحتی است. پیشنهاد می‌کنیم به برندهای معتبری چون هافمن اعتماد کنید و از طرح تعویض پنجره قدیمی هافمن استفاده کنید که به هیچ تخریب و بنایی در خانه‌ی شما نیاز ندارد و مقرون به صرفه است. از این‌که تا پایان مطلب همراه بودید سپاسگزاریم و خوشحال می‌شویم بازخوردهای شما را درباره‌ی این مطلب بخوانیم.

نظرات