استاندارد ورق اسید شویی و انواع آن

0

استاندارد ورق اسید شویی و انواع آن

ورق‌های گرم نوردیده پس از گذر از فرایند گرما دهی با دمای بالا، دچار پوسته پوسته شدن لایه‌ی رویی می‌شوند. پوسته شدن ورق سبب به وجود آمدن سطح ناهمگون و رنگ پریدگی می‌شود.

برای رفع این معضل ورق‌ها با ماده اسید هیدروکلریک شست و شو داده می‌شوند. به این ترتیب استاندارد ورق اسید شویی و انواع آن تامین می‌گردد.

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی چیست؟

پس از طی کردن عملیات نورد، آلودگی‌هایی بر روی سطح ورق به وجود می‌آید و شست و شوی ورق در اسید باعث تمیزی آن می‌گردد. در فرایند اسید شویی، قابلیت‌هایی به آن می‌افزاید. پس از این فرایند، واکنش دهی سطح ورق در مواجهه با اکسیژن کم می‌شود و در نتیجه کیفیت آن حفظ خواهد شد. اسید شویی به سه شکل انجام می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  1. دسته ای : در این روش ورق‌ها را دسته بندی کرده و با سوار کردن روی نوار نقاله، وارد دیگ‌های حاوی اسید هیدروکلریک می‌کنند.
  2. ساکن: در روش اسیدشویی ساکن، ورق‌ها چیده می‌شوند و به صورت ثابت قرار می‌گیرند تا اسید به روی آن‌ها پاشیده‌ شود.
  3. پیوسته: در این روش ورق‌ها به شکل عمودی و افقی حرکت می‌کنند و در حین حرکت از دیگ‌های اسید عبور داده می‌شوند.

مراحل اسید شویی ورق

ابتدا رول‌های ورق به خط تولید حمل می‌شوند. پس از قرارگیری در ابتدای خط، به کمک بازوهای در حال حرکت رول به صورت کامل باز شده و به روی نوار پهن می‌شود. جهت صاف کردن ورق بر روی نوار و از بین بردن موج‌ها، غلتک از روی آن عبور داده می‌شود. پس از آن برای پاک کردن ورق‌ها از آلودگی‌هایی نظیر گرد و غبار و روغن‌های صنعتی و… در مایع هیدروکسید سدیم می‌شویند.

ورق‌ها را در دیگ حاوی کلرید آهن قرار می دهند تا تمام سطح ورق به این ماده آغشته شود. بعد از این مرحله به یکی از سه روش اسیدشویی می‌شود. در مرحله خشک کردن با جریان هوا اسید را از روی ورق ها خشک کرده و پس از روغنکاری به صورت رول یا شیت بسته بندی می‌کنند.

مزایای اسید شویی ورق

همان طور که گفته شد اسید شویی ورق، سبب افزایش طول عمر آن‌ها شده و کاهش هزینه‌های تعمیر و بازسازی پس از ساخت ساز را رقم می‌زند. شست و شوی ورق در اسید، اکسیدهای موجود در فلز را حذف می‌کند. هم‌چنین امکان واکنش دهی ورق با اکسیژن در طولانی مدت کاهش می‌دهد. اسید شویی کردن ورق پیش از به کارگیری آن‌ها در ساخت و ساز سبب عدم نیاز به استفاده تانگ‌های اسید مخصوص شست و شو می‌شود. این مسئله به نوبه خود کاهنده هزینه هاست. با ادامه مقاله استاندارد ورق اسید شویی و انواع آن همراه باشید.

استاندارد ضخامت ورق های اسید شویی

ورق‌های اسید شویی را به دو شکل رول و شیت تولید می‌کنند و معمولا دارای ضخامت بین ۱٫۵ تا ۶ میلی متر می‌باشند. رول‌ها در بعد فیزیکی، عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر دارند. موارد استفاده ورق های اسید شویی متنوع است و به تناسب آن قیمت ورق اسید شویی تعیین می گردد. اما برحسب کاربرد و ضخامت ورق به صورت زیر دسته بندی می شود:

GRB، ۴۶X، ۵۲X، ۴۲X:

ورق های با کیفیت GRB، ۴۶X، ۵۲X، ۴۲X در ساخت لوله های گاز و نفت به کار گرفته می شوند.

GRA و NVA:

ورق‌های دارای کیفیت GRA و NVA برای ساخت کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

SAPH 370 -SAPH 310 تا SAPH440:

ورق‌هایی به این کیفیت‌ها، در صنعت خودروسازی و برای ساخت قطعات شاسی و رینگ به کار می‌روند.

استاندارد ساخت ورق های اسید شویی

ساخت ورق اسید شویی باید طبق استاندارد مشخصی صورت پذیرد تا بهترین کیفیت را برای ورق‌ها به وجود آورد. استاندارد ساخت ورق‌های اسید شویی به دو گروه DIN 1614 و BS EN 10111 تقسیم می شود که هر یک نیز دارای تقسیم بندی‌هایی هستند.

گریدهای استاندارد DIN 1614 در صنعت کاربرد فراوانی دارند و معمولا برای ساخت لوازم فولادی که غیر آلیاژی هستند به کار می‌روند. ورق‌های این استاندارد پس از قالب گیری و طی کردن مرحله کشش سرد برای بهره وری آماده می‌شوند.

DD11، DD12، DD13 و DD14 گریدهای استاندارد BS EN 10111 می‌باشند و به جای گریدهای DIN 1614 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه گریدهای DIN 1614 را بررسی خواهیم کرد.

استاندارد DIN با شماره (۱۶۱۴-۲) StW 22:

استانداردی که برای ورق‌های اسید شویی قطعات معمولی کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد DIN با شماره (۱۶۱۴-۲) StW 23:

در ساخت ورق‌های قابل استفاده در قطعات عمیق کشتی از این استاندارد استفاده می‌شود.

استاندارد DIN با شماره (۱۶۱۴-۱) St 22/ St 23 /St 23:

در نورد مجدد این استاندارد استفاده می‌شود.

قیمت ورق اسید شویی

ورق های اسید شویی در ابعاد و طبق استاندارد های متفاوتی تولید می شوند. لذا قیمت آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابعاد، وزن، ضخامت، نوع کاربردی و نوع استاندارد به کار رفته از جمله عوامل تعیین کننده قیمت ورق هستند.

قیمت ورق‌ های صنعتی بسته به موارد گوناگونی، متغیر و نوسانی است. یکی از دلایل اختلاف قیمت در این محصولات، کاربرد آن هاست. بسته به اینکه ورق صنعتی از چه ترکیبات و موادی ساخته شده و چه کاربردی در صنعت دارد، قیمت‌های مختلفی می‌توان برای آن در نظر گرفت. این قیمت‌ها را می‌توانید به صورت کاملا دقیق و به روز شده از فروشگاه‌های آنلاین سراسر کشور دریافت کنید. علاوه بر کاربردی که ورق‌های صنعتی دارند، میزان کیفیت، برند تولیدکننده و خلوص این محصولات در قیمت نهایی آن‌ها موثر می‌باشند. بنابراین سعی کنید قبل از هرگونه اقدامی تمامی شرایط کیفی محصول را سنجیده و متناسب با بودجه خود بهترین نوع ورق را خریداری کنید.

در تجارت گرام ، قبل از خرید می توانید از راه های مختلف با مشاوران مجرب این شرکت در ارتباط باشید.

منبع : www.tejarat-gram.com

نظرات