معرفی و تحلیل بهترین مستند های جهان

0

معرفی و تحلیل بهترین مستند های جهان

مستندها، فیلم‌ ها و جریاناتی فراتر از زندگی‌ هایی هستند که در اطراف ما اتفاق می‌ افتند. آن‌ ها زندگی واقعی را در چارچوب قرار میدهند و گاها تغییراتی به آن اضافه میکنند و باعث تغییر درک ما از جهان میشوند.

آن‌ ها به ما در مورد آنچه که احاطه‌ مان کرده می‌ آموزند و را‌ه‌ های جدیدی را پیش پایمان میگذارند. دراین‌ میان مستند های موفق، ما را وادار میکنند تا در ایده‌ ها و جهان‌ بینی‌ های خود تجدید نظر کنیم.

چیزی‌که تماشاگران را به‌ سمت مستندها می کشاند جوهر واقعی زندگی است که در این نوع از آثار وجود دارد.

فیلم‌ ها، عکس‌ ها، صداها، گشت‌ و گذارها یا کارهای ساده‌ی روزمره در مستندها مسائلی هستند که احساسی غیرقابل انکار را از اصالت زندگی در روح و روان آدمی تکرار میکند. در طول ۲۰ سال گذشته توجه فیلمسازان بیشتر به ساخت مستندهای علمی و حیات وحش رفته است.

اما در این ۵ سال اخیر با حضور مستندها در اکثر فستیوال‌ ها، متوجه حضور موضوع‌ هایی با محوریت اجتماعی و فاجعه‌ های جامعه جهانی چون فساد، اعتیاد، جنگ، فقر و مشکلات خانوادگی چون طلاق و بدرفتاری با کودکان بوده‌ ایم.

ما در جوان تی وی مجموعه ای از بهترین مستند های جهان با دوبله فارسی و زیرنویس فارسی را برای شما عزیزان گرداوری کرده ایم.

این فهرست براساس نظریه تحریریه جوان تی وی انتخاب و براساس امتیاز IMDb رتبه‌ بندی شده‌اند

دانلود مستند David Attenborough: A Life on Our Planet

 بهترین مستند های جهان

IMDB : ۸/۹

کارگردان: کیت شولی ، جاناتن هیوز

مستند دیوید اتنبرو یک زندگی در سیاره ما (David Attenborough A Life on Our Planet) به‌ صورت بیانیه‌ای از یک شاهد است که ازطریق آن آتنبرو نگرانی خود را در مورد وضعیت فعلی سیاره زمین به‌ دلیل تاثیر مخرب بشر روی طبیعت و امیدهایش برای آینده اعلام میکند.

آتنبرو مکان‌ های متعددی از کره‌ی زمین را در روایت خودش جای میدهد و طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ های طبیعی را به‌ تصویر میکشد. این مستند درباره‌ی سیاره‌ی ما نگرانی‌ هایی دارد از نابودی صخره‌ های مرجانی گرفته تا ذوب شدن یخ‌ ها و کمبود مواد غذایی برای انسان در پی نابود شدن خاک ها بیان می‌کند.

اتنبرو برای بازگشتن آرامش به این سیاره پیشنهاد می‌کند که به فکر احیای تنوع زیستی باشیم. این مستند با تحسین جهانی منتقدان روبه‌رو شد و آن‌ ها محکومیت رفتار انسان در مقابل طبیعت را ستودند و مانیفست الهام‌ بخش آتنبرو را مورد تقدیر قرار دادند.

این مستند روایتی برای نجات زندگی انسان است، موجودی که برای بقایش به‌ شدت متکی به محیط اطرافش است. این مستند نامزد جایزه‌ی بفتا شد و همچنین توانست جوایزی را در دوره جوایز فیلم‌ های مستند بریتانیا، جوایز زیست محیطی‌ پینکو و … به‌ دست آورد.

دانلود مستند ۱۳th

بهترین مستند های جهان

IMDB : ۸/۲

کارگردان : آوا دوورنی

مستند سیزدهمین یک فیلم مستند آمریکایی است که عنوان آن از سیزدهمین متمم قانون اساسی ایالات متحده که برده‌ داری را غیرقانونی میداند گرفته شده و به بررسی شکاف‌ های نژادی، عدالت در ایالالت متحده می پردازد.

دوورنی توضیح میدهد که برده‌ داری از پایان جنگ داخلی آمریکا ازطریق جرم‌ انگاری و توانمند ساختن پلیس برای دستگیری افراد فقیر و مجبور ساختن آن‌ ها به کار تداوم یافته است.

فیلم تاریخچه‌ی اقتصادی برده‌ داری و قوانین نژادپرستانه پس از جنگ داخلی و شیوه‌ هایی که جایگزین آن شدند را بررسی میکند و مدعی است که کار اجباری و اجاره‌ی محکومین روز به‌ روز در حال افزایش است.

این مستند اولین بار در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۶ در آمریکا منتشر شد و پس از حضور در جشنواره های بین المللی فیلم موفق به دریافت ۳۲ جایزه شد و همچنین توانست نامزد دریافت ۴۶ جایز دیگر شود؛ جالب است بدانید این مستند مورد تحسین تعداد زیادی از منتقدان سینما قرار گرفت و در ۸۹ امین مراسم اسکار، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.

دانلود مستند ۱۴Peaks: Nothing Is Impossible

بهترین مستند های جهان

IMDB : ۷/۷

کارگردان : تورکیل جونز

مستند ۱۴ قله هیچ چیز غیرممکن نیست (Fourteen Peaks: Nothing Is Impossible) اولین بار در تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی توسط نتفلیکس NETFLIX در آمریکا و سایر کشورها همزمان به صورت اینترنتی منتشر شد.

این مستند پس از حضور در جشنواره‌‌‌ بین‌المللی Hollywood Music In Media Awards (HMMA) موفق شد نامزد دریافت جایزه بهترین مستند شود.

این مستند داستان کوهنورد نپالی، نیرمال پورجا و تیم همراهش را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند ۱۴ قله هشت هزار متری جهان را در مدت زمان کمتر از ۷ ماه صعود کنند؛ این درحالی است که رکورد قبلی بیش از ۷ سال به طول انجامید.

جالب است بدانید بخش قابل توجهی از این مستند توسط تیم اعزامی گرفته شده و تصاویر و مصاحبه‌های اضافی نیز بعدا توسط کارگردان به آن افزوده شده است؛

دانلود مستند Prehistoric Planet

بهترین مستند های جهان

IMDB : ۸/۵

مستند سیاره ماقبل تاریخ (Prehistoric Planet) دایناسورهایی را به تصویر کشیده است که ۶۶ میلیون سال پیش, در سراسر جهان زندگی می‌کردند؛ نویسندگی این مجموعه را دام والتر و متیو رایت و تهیه‌کنندگی آن را نیز آماندا براون و جان فاورو به صورت مشترک برعهده داشته‌‌ و توسط دو کمپانی +Apple TV و BBC Studios تولید و منتشر شد.

جالب است بدانید مستند سیاره ماقبل تاریخ پس از پخش با بازخوردهای مثبت فراوان و استقبال گسترده از سوی مخاطبین روبرو گردید و به دلیل ارزش‌ های تولید، فیلمنامه، جلوه‌ های ویژه، وجود تصاویر جذاب و همچنین نحوه کارگردانی تحسین شد؛

کلام آخر

در آخر باید گفت مستندها اگر بهترین روش کشف حقیقت نباشند، حداقل جزو بهترین‌ ها هستند. بنابراین بدون اینکه به خودمان زحمت دهیم، می‌توانیم در خانه روی مبل راحتی و جلوی تلویزیون دراز بکشیم و به تماشای مخوف‌ ترین و برترین مستندهای تاریخ و حقایق آنها بنشینیم.

حقایقی که تاریخ را عوض کردند و حال را رقم زدند. در این مطلب تلاش کردیم تعدادی از بهترین مستند های جهان، از جمله بهترین مستند های علمی را معرفی کنیم و به داستان آن‌ ها و نظرات منتقدین هم اشاره کردیم.

https://javantv.net

نظرات