کمبود ویتامین b12 در بدن چه علائمی دارد؟ + عوارض و منابع ویتامین B12

0

کمبود ویتامین b12 چه علائمی دارد؟

ویتامین b12 ،با نام علمی و پزشکی کوبالامین (Cobalamin) یک ویتامینی بسیار مهم در تولید گلبول های قرمز و DNA که کمبود آن با علائمی همراه بوده و باعث اختلال در سلامتی میشود. با ما در مجله حرف تازه همراه باشید تا علائم و عوارض و خطرات و نحوه مصرف و منابع طبیعی و خوراکی ویتامین ب ۱۲ و زمان مراجعه به پزشک را بخوانید

کمبود ویتامین b12 در بدن چه علائمی دارد؟ + عوارض و منابع ویتامین B12

ویتامین ب ۱۲ در تولید DNA مورد نیاز برای ساخت گلبولهای قرمز نقش اساسی دارد و کمبود آن تولید گلبول های قرمز خون را با مشکل مواجه می کند، که به دنبال آن کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B را به همراه خواهد داشت، الکل, استروژن, نور خورشید و و در معرض مواد اسیدی یا قلیایی بودن این ویتامین را از بین خواهند برد.

ما در بخش های قبلی فواید ویتامین F و عوارض کمبود و علائم کمبود ویتامین ث و اثرات کمبود ویتامین D برای مادر را با ما کردیم و با ما همراه باشید

منابع ویتامین b12

این ویتامین بطور طبیعی در غذاهای حیوانی از جمله ماهی ،مرغ ،جگر, گوشت گوساله, تخم مرغ, شیر, پنیر و قلوه از جمله منابع غنی آن هستند. در برخی از نان و شیره های گیاهی وجود دارد که میتوانید با مصرف این مواد غذایی و خوراکی تا حدی کمبود ب ۱۲ را در بدنتان جبران کنید

علائم و نشانه های کمبود ویتامین b12 در بدن چیست؟

افرادی که در معرض خطر کمبود ب ۱۲هستند عبارتند از:

• افراد مسن با تغذیه نامناسب
• بیمارانی که جراحی کرده اند و بخشی از روده که B12 را جذب می کند برداشته‌اند.
• افرادی که متفورمین (داروی دیابت) مصرف می‌کنند.
• گیاه‌خواران
• مصرف داروهای ضد اسید بصورت طولانی

چگونه کمبود ویتامین b12 در بدن جبران کنیم؟

تشخیص کمبود ویتامین b12

علائم کمبود ویتامین B12 ممکن است سال‌ها طول بکشد و تشخیص آن پیچیده باشد. بعضی اوقات می تواند با کمبود فولات اشتباه شود و نمیتوان تشخیص داد

سطح پایین B12 باعث افت سطح فولات می شود.  اما اگر کمبود ب ۱۲ دارید ، اصلاح سطح فولات کم ممکن است نقص را برطرف کند و مشکل اساسی را برطرف نکند.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود B12 باعث افت سطح فولات شما می شود.  اما اگر شما کمبود B12 داشته باشید، ممکن است اصلاح سطح فولات پایین مشکل را برطرف کند اما مشکل اساسی را از بین نمی برد.

۱- پوست رنگ‌ پریده یا زرد: رنگ پوست زرد یا بی رنگ علامت کمبود ویتامین ۱۲ است که این افراد علاوه بر تغییر رنگ چهره، رنگ سفیدی چشمشان نیز به زردی میزند.

۲- ضعف و خستگی: با کاهش ویتامین B12 در بدن و کمبود گلبول های قرمز، اکسیژن کافی به بدن نمی رسد و فرد احساس خستگی و ضعف میکند، مخصوصا در افراد سالمند
۳- احساس خارش و سوزن سوزن شدن پوست: خارش یا احساس سوزن سوزن شدن پوست به دلیل آسیب سیستم عصبی رخ می دهد و یکی از عوارض کمبود شدید ویتامین B12 است..
۴- عدم حفظ تعادل: آسیب های ناشی از کمبود B12 طولانی مدت و بدون درمان می تواند تعادل شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تغییر در راه رفتن و حرکت و حفظ تعادل شود.

۵-  تغییر شکل و رنگ زبان و زخم های دهانی: شکل و رنگ زبان او تغییر میکند و دردناک ، قرمز و متورم می شود ،بر اساس تحقیقات، زبان متورم و ملتهب و دارای آفت دهان و زخم‌ از جمله نشانه اولیه کمبود ویتامین B12 می باشد.

۶- سرگیجه و نفس تنگی :ممکن است احساس کمبود نفس و کمی سرگیجه کنید ، به خصوص هنگامی که ورزش می کنید. این امر به این دلیل است که بدن شما فاقد گلبول های قرمز کافی است که به سلولهای بدن اکسیژن برسانند..

۷- اختلال در بینایی: یکی از علائم کمبود ویتامین B12 اختلال بینایی یا تاری دید است که منجر به آسیب سیستم عصبی عصب بینایی شود که این آسیب می تواند سیگنال عصبی که از چشم به مغز منتقل می شود را مختل کند درنتیجه باعث اختلال دربینایی میشود.

۸- تغییرات خلق و خوی و رفتار: افراد مبتلا به کمبود B12 اغلب تغییراتی در خلق و خوی خود دارند که باعث اختلالات روانی و مغزی مانند افسردگی و زوال عقل میشود.

۹- بالا رفتن دمای بدن: بالا رفتن درجه حرارت بدن از نشانه های کمبود B12 است، اما برخی از پزشکان موارد تب را گزارش کرده اند که پس از درمان با سطح پایین ویتامین B12 عادی شده است

منابع ویتامین B12

قرص های ضد بارداری

جذب ویتامین ب۱۲ در زنانی که برای مدت طولانی از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، مشکل می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد قرص‌هایی که استروژن بالایی دارند، ارتباط بیشتری با B12 دارند و کمبود فولات (فولیک اسید و ویتامین ب۶) هم ثابت می‌کند که استروژن موجود در این قرص‌ها مانع جذب این ویتامین‌ها می‌شود.

توجه: اگر شما از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌های ب۱۲ مشورت کنید

عوارض بالا بودن ویتامین ب ۱۲

ب۱۲ به این دلیل که محلول در آب است فقط به اندازه‌ی نیاز بدن جذب می‌شود و مقادیر اضافه‌ی آن به همراه ادرار دفع می‌شود و این برای کسانی که می‌خواهند ذخایر بدن‌شان را از این ویتامین پر کنند ولی نگران مصرف زیاد آن هستند، خبر خوبی است.

توجه: اما دقت کنید که اگر در یک وعده مقدار زیادی ویتامین ب۱۲ مصرف کنید، مبتلا به بیرون‌روی و خارش خواهید شد. اگر پزشک، مکمل دارویی برای شما تجویز کرده، حتما برچسب روی دارو را مطالعه کنید و فقط به مقداری که پزشک‌تان توصیه کرده مصرف کنید.

درمان کمبود ب 12 در طب سنتی

نحوه مصرف ویتامین b12

برای جلوگیری از اختلالات ناشی از کمبود ویتامین B12، بزرگسالان باید روزانه ۲ میکروگرم از این ویتامین استفاده کنند و همچنین میتوانند قرص آهن مصرف کنند

افرادی که رژیم غذایی شان شامل گوشت، شیر و دیگر فرآورده های لبنی است، میزان نیاز روزانه آنها برطرف شده نیازی به مصرف مکمل ویتامینی ندارند.

گیاهخوارانی که فرآورده های پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند مکمل های ویتامینی را ترجیحاً بعد از غذا باید مصرف کنند.

میزان مصرف ویتامین b12 در زنان باردار

خانم های حامله ۲/۲ میکروگرم از ویتامین B12 و خانم های شیرده ۶/۲ میکروگرم از این ویتامین روزانه باید مصرف کنند. قبل از دادن هرگونه مکمل ویتامین B12 به بچه ها با پزشک مشورت کنید.

میزان مصرف ویتامین ب ۱۲ در افراد مسن

افراد پا به سن گذاشته روزانه بیش از ۲ میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند زیرا توانایی جذب وتیامین ب-۱۲ با افزایش سن کاهش می یابد. افراد مسن باید در مورد میزان مصرف روزانه این ویتامین با پزشک مشورت کنند.

ب 12 در چه خوراکی هایی وجود دارد

موارد احتیاط

ویتامین B12 غیرسمی است، اما در مصرف بیش از ۲ میکروگرم آن در روز، اثر مفید شناخته شده ای وجود ندارد.

تداخل های احتمالی

جذب ویتامین B12 به وسیله مصرف مت فورمین که برای درمان افزایش قند خون استفاده میشود، کاهش می یابد. همچنین مصرف زیاد ویتامین سی (۵۰۰ میلی گرم یا بیشتر) باعث تخریب این ویتامین میشود.

لازم به ذکر است این ویتامین به تنهایی نمیتواند بطور کامل جذب گردد و برای جذب کامل نیاز به کلسیم دارد.

مقدار مصرف روزانه ویتامین ب ۱۲

مقدار توصیه شده روزانه آن سه میکرو گرم در روز میباشد و کمبود آن میتواند منجر به کم خونی ماکروسیتیک و التهاب دهان و گلوسیت گردد.

این ویتامین در بدن موجب تشکیل و تجدید گلبولهای قرمز خون میشود, تحریک پذیری روده ها را کاهش داده و منجر به افزایش اشتها در کودکان میشود. دستگاه عصبی را سالم نگه می دارد و موجب می شود بدن در استفاده از پروتئین ها و کربوهیدراتها و چربی ها بهتر عمل نماید.

گوشت گاو، بوقلمون، صدف‌دریایی، مرغ و ماهی سالمون هم سرشار از این ویتامین هستند. یک وعده از هر کدام می‌تواند صددرصد نیاز توصیه شده‌ی روزانه به این ویتامین را برآورده کند ،این نیاز در مردان و زنان بالای ۱۴ سال ۲.۴ میکروگرم و ۲.۶ تا ۲.۸ میکروگرم برای زنان باردار و شیرده است

نظرات