غذاهای مناسب برای درمان کم خونی و علایم کم خونی چیست؟

0

غذاهای مناسب برای کم خونی + راههای درمان کم خونی

بیماری کم خونی : ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه به شما عزیزان در مورد کم خونی, غذاهای مفید برای کسانی که دچار کم خونی هستند, علایم کم خونی و روش درمان کم خونی مطالبی را آماده کردیم که امیدواریم در بهبود آنها کمکی کرده باشیم با ما همراه باشید.

کم خونی

کم خونی چیست؟

کم خونی عارضه‌ای است که در نتیجه کم شدن تعداد گلبولهای قرمز خون و یا بر اثر کم شدن میزان هموگلوبین خون به وجود می آید. هموگلوبین ماده رنگی سلولهای خون بوده و وظیفه اش حمل و انتقال اکسیژن به بافتهای مختلف بدن است. تعداد گلبولهای قرمز خون در اشخاص مختلف متفاوت بوده و بستگی به میزان سلامت، تندرستی فرد، جنسیت ، نوع تغذیه و سایر عوامل و شرایط زندگی وی دارد.

علایم وجود کم خونی چیست؟

کم‌خونی‌ها با علائمی مانند ضعف و خستگی شدید, رنگ پریدگی, سر درد و سرگیجه, بی اشتهایی و سوء هاضمه, خلق و خوی بد, سرد بودن دستها و پاها, تپش قلب, عرق کردن در خواب, احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن در پاها, ناخن های شکننده, عدم تمرکز, تنگی نفس, در خانم ها بسته به واکنش بدن، افزایش، کاهش و یا قطع خونریزی در دوره عادت ماهیانه مشاهده میشود. البته در کم‌خونی ناشی از فقر آهن، بیماران کمی دچار کاهش قدرت حافظه کوتاه‌مدت هم می‌شوند.

غذاهای مفید برای کم خونی

موادغذایی غنی از ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ به ویژه در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه های دریایی و درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر وجود دارد.

کم خونی

 عسل

عسل طبیعی ماده غذایی که در درمان بسیاری از امراض مفید است و این ماده غذایی است که به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود.

اسفناج

اسفناج دارای مقدار زیادی آهن است و به ویژه خوردن آن به زنان در دوران باردای توصیه میگردد.

کم خونی

خرما

تولید گلبول های خون را افزایش می دهد. توصیه می شود روزی ۲بار، ۲عدد خرما مصرف شود.

جودوسر

این ماده غذایی آسان هضم می شود و علاوه بر آهن، ماده کانی لازم را نیز به بدن می رساند.

موادغذایی غنی از ویتامین C

سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن و درمان کم خونی کمک می کنند. بررسی های متعددی نشان داده است وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات ها مانند اسفناج مصرف می شود میزان جذب آهن بالا می رود.

جعفری

سبزی جعفری سرشار از آهن، فسفر و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. و نیز برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است.

کم خونی

توت فرنگی

به طور کلی میوه های درارای رنگ قرمز و به ویژه توت فرنگی برای درمان مشکل فقر آهن بسیار مفید هستند.

انجیر و آلو

برای دریافت غذاهای خون ساز ، خوردن هفت عدد انجیر خشک همراه صبحانه و ۹ تا ۱۲ عدد آلو‌ همراه وعده ناهار توصیه می شود.

کلم سبز

برگ های کلم سبز و قرمز خام را به صورت سالاد قبل از هر وعده غذایی میل کنید. برگ های کلم دارای کلسیم و گوگرد فراوان بوده و بسیار برای کم خونی مفید است.

کم خونی

درمان کم خونی

از آنجا که ما نمی‌توانیم مصرف مداوم و مادام‌العمر داروهای مربوط به انواع کم‌خونی را توصیه کنیم، مصرف کوتاه‌مدت داروها زیر نظر پزشک را برای رفع کم‌خونی شدید و علامت‌دار توصیه می‌شود و پس از اینکه کم‌خونی فرد تا حد قابل‌قبولی برطرف شد، پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و مناسب لازم است.
داشتن تغذیه خوب و مناسب همراه با گیاهان دارویی می تواند بسیاری از بیماری ها را معالجه و ریشه کن کند، پس از معجزه این مواد غافل نشوید.

نکته مهم : ابتدا باید نوع کم‌خونی افراد مبتلا به کم‌خونی به وسیله پزشک مشخص شود سپس در صورت نیاز، مکمل‌های غذایی متناسب با کم‌خونی در برنامه روزانه‌شان قرار بگیرد. البته مدت زمان مصرف این مکمل‌ها، بشدت کم‌خونی فرد بستگی دارد.

نظرات