سرگیجه هنگام سرماخوردگی

0

سرگیجه هنگام سرماخوردگی

سرگیجه یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد در جامعه با آن مواجه میشوند. باید دقت داشت که سـرگیجه نوعی اخطار برای شدیدتر شدن برخی بیماریها از جمله عفونت گوش است, که باید جدی گرفته شود.

سرگیجه به عنوان یکی از علائم شایع مطرح است که بیشترین مراجعه افراد نزد پزشک را موجب می شود. باید بدانید که این علامت به دنبال برخی بیماری ها از جمله التهابات گوش بروز می کند.

سرگیجه

سرگیجه چیست؟

سرگیجه به معنی احساس چرخش است و هنگام سرگیجه زمانی که چشم ها باز باشد، فرد احساس می کند محیط در اطرافش در حال دوران است و وقتی چشم ها بسته باشد فرد حس می کند خود در فضا در حال چرخش است. این نوع سرگیجه را سرگیجه واقعی یا حقیقی می گویند و معمولا منشا آن بیماری های گوش است.

فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه عفونت های گوش میانی و گوش داخلی موجب ایجاد سـرگیجه حقیقی در فرد می شود، اظهارداشت: حالت های دیگری هم وجود دارد که از سوی مردم سرگیجه تلقی می شود، به طور مثال کسانی که کم خونی و یا کم کاری یا پر کاری تیروئید دارند یا دچار مشکلات چشمی هستند، احساس می کنند در برخی مواقع چشمانشان سیاهی می رود و احساس عدم تعادل دارند که این موارد سـرگیجه حقیقی نیستند.

عوامل ایجاد سـرگیجه

آبشیرینی درباره عوامل ایجاد کننده سـرگیجه با منشا گوش میانی گفت: عفونت های ناگهانی و حاد و عفونت های مزمن در گوش میانی موجب ایجاد التهاب در آن شده و باعث سـرگیجه به همراه کاهش شنوایی، احساس صدا در گوش(وز وز) و پارگی پرده گوش می شود.

وی گفت: چنانچه فردی مدت هاست دچار عفونت مزمن گوش شده باشد ولی اخیرا احساس سـرگیجه کند، باید بداند که این اتفاق یک علامت هشدار است بدین معنی که عفونت از گوش میانی خارج شده و به گوش داخلی که مرکز تعادل بدن محسوب می شود، سرایت کرده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اگر عفونت مزمن گوش میانی درمان نشود ممکن است از طریق گوش داخلی به بخش های دیگر مانند مننژ، مخچه و مغز سرایت کند. یکی از عوارض عفونت های مزمن گوش میانی ایجاد مننژیت، آبسه های مغز و مخچه است که شروع سرگیجه علامت این بیماری ها به شمار می رود.

رابطه عفونت گوش و سـرگیجه

آبشیرینی اظهارکرد: سـرگیجه حقیقی زمانی اتفاق می افتد که گوش دچار عفونت شود. به طور معمول عفونت گوش به دنبال سرماخوردگی ها و بیماری های ویروسی ایجاد می شود و علاوه بر سـرگیجه علامتی مانند درد گوش، تو پری و وز وز گوش را به همراه دارد.

سرگیجه

فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: بهترین راه پیشگیری از ایجاد سـرگیجه این است که باید از قرار گرفتن در معرض عوامل خطر موثر در بروز سرماخوردگی ها و بیماری های ویروسی جلوگیری کرد و چنانچه فرد دچار سرماخوردگی شود، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و گسترش عفونت در گوش میانی باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کند تا بیماری متوقف شود.

 

منبع: بدر پرس

نظرات