آفت دهان نشانه چه کمبودی در بدن است؟ + درمان خانگی قطعی آفت دهان

0

آفت دهان نشانه چه کمبودی در بدن است؟ + درمان خانگی قطعی آفت دهان

درمان آفت دهان در طول زندگی شاید برای اتفاق افتاده باشد که زخم‌های سفید رنگی در دهان و روی لثه و گوشه های زبان و روی خود زبان ابجاد شود که خورد و خوراک را از شما بگیرد و  نتوانید چیزی بخورید و بسیار نیز دردناک است.
ما در این بخش از حرف تازه برای شما علت ایجاد آفت دهان و نشانه چه بیماری و یا هشدار چه کمبودی در بدن است و همچنین روش های درمان خانگی و دارویی را بیان کردیم.

علت آفت زدن دهان

باید گفت که علت ناشناخته است ولی ممکن است خودایمنی باشد. دوره آن حدود یک هفته است و اغلب پس از آن بدون درمان هم بهبود می‌یابد. درمان آن اغلب علامتی است و برای رفع آن بیشتر از دهانشویه یا قطره استفاده می‌شود.

آفت دهان

آفت دهان چیست؟

آفت دهان یک زخم دهانی در منطقه زبان، گونه‌ها ویا لثه‌ها می‌باشد. این عارضه در خانم‌ها شایع‌تر است. زخم‌های آفتی زمانی ایجاد می‌شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد

انواع آفت دهان

معمولا زخمی گرد یا بیضی شکل سفید یا زرد رنگ است که دور تا دور آن قرمز شده باشد و به سه نوع تقسیم میشود:

۱. آفت دهانی کوچک

شایع‌ترین نوع آفت دهان است که معمولا کوچک، بیضی شکل با لبه‌های قرمزرنگ است
می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ به‌ویژه در هنگام خوردن؛
در عرض یک تا دو هفته بدون آنکه اثری از زخم آن برجای بماند، بهبود می‌یابد.

۲. آفت دهانی بزرگ

به اندازه‌ی آفت دهان کوچک شایع نیست و معمولا زخم‌ها مرز مشخصی دارند، اما اگر خیلی بزرگ باشند، می‌توانند لبه‌های نامنظم و غیرعادی داشته باشند؛
از زخم‌های کوچک، عمیق‌تر و بزرگ‌تر هستند
می‌توانند بسیار دردناک باشند
درمان آن ممکن است تا شش هفته طول بکشد و جای زخمش ممکن است، باقی بماند.

۳. آفت دهانی شبیه تبخال (هرپتی‌فرم Herpetiform )

این نوع آفت دهان معمولا رایج نیست و بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد؛
این نوع آفت‌ها معمولا کوچک هستند، اما به‌صورت خوشه‌ای از ۱۰ تا ۱۰۰ زخم خیلی کوچک ظاهر می‌شوند. گاهی‌اوقات هم ممکن است این نوع آفت به‌صورت یک زخم بزرگ با لبه‌های نامنظم بروز کند؛
معمولا جای زخم این نوع آفت نمی‌ماند و در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.

علائم آفت دهان کدام است ؟

مهم‌ترین نشانه آفت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هان ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک زخم سطحی روی زبان و یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قسمت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی لب و گونه‌ها می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آنها می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کوچک یا بزرگ باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور آنها قرمز بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و مرکزی زرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا سفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. معمولاً فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چار بیش از یک آفت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌. غالباً آفت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی با حس سوزش یا خارش شروع می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

آفت دهان

چه عواملی باعث آفت دهان میشود؟

گاهی فرد دچار شرایط بدنی خاص یا بیماری هست که در موارد زیر بروز میکند. عواملی مثل:

ویروس‌های تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی بدن مثل ویروس ایدز(HIV)
بیماری سلیاک، بیماری های خود‌ایمنی که جنبه‌ی ژنتیکی دارد و در این بیماری در اثر مصرف «گلوتن» روده‌ی کوچک دچار آسیب می‌شود.
«کولیت زخمی» یا «کولیت اولسروز»، بیماری کرون یا دیگر مشکلات روده
بیماری بهجت (Behcet’s disease) نوعی بیماری نادر، مزمن و التهابی با منشاء ناشناخته است که موجب التهاب در سراسر بدن از جمله محیط دهان می‌شود.
تب
ناراحتی‌های عمومی و ناخوشایند
تورم غدد لنفاوی

آفت دهان

آفت دهان را چگونه درمان کنیم؟

برخی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان‌های خانگی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تسکین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از آفت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی موثر واقع شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌:

۱- غذاهایی را انتخاب که نرم بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و بلع راحتی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماست و یا سوپ رقیق. غذاهای خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به شکل تکه‌ها و لقمه‌های کوچکی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و یا آنها را پوره و له کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

۲- مایعات خنک بنوشید. از نی استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا مایعات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریافتی تماسی با آفت ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تکه‌های یخ را روی آفت نگه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اريد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا زمانی‌که بی‌حس شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

۳- با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌قت مسواک بزنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طوری‌که زخم‌ها تماسی با برس مسواک ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

۴- د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هان خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را با آب نمک شستشو د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌. برای تهیه آب نمک، ۱ قاشق چای خوری (۵ گرم) نمک را را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر یک لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) آب ولرم حل نمایید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

۵- د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اروهای بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون نیاز به نسخه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه آفت را خرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، با استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه از یک اسفنج نخی یا پنبه آن را ۳ تا ۴ بار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روز روی آفت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هان قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

آفت دهان

درمان خانگی آفت دهان با مواد طبیعی

این روش‌های درمانی طبیعی و خانگی برای بهبود آفت ها مفید هستند:

۱. یخ

وقتی دچار آفت دهان می‌شوید، مکیدن مکعب‌های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود.

۲. غذای سفت نخورید

غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) که ممکن است دهان‌تان را زخم کند، غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) که التهاب را بیشتر می‌کند، نخورید.

۳-ویتامین B

بر‌اساس مطالعات انجام شده، مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B۱۲، حتی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند، مانع از بازگشت مجدد آفت دهانی می‌شود. مقدار ۱۰۰۰میکروگرم (۱میلی‌گرم) ویتامین B۱۲ که دوبار در روز به مدت ۶ماه مصرف شود، مفید بوده است.

۴. مکمل‌های آهن بخورید

در‌صورت تشخیص کمبود آهن در رژیم‌غذایی فرد، مصرف این مکمل‌ها با نظر پزشک، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۵. ماست

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. این‌کار باعث آرام‌ترشدن زخم و بهبود آفت دهان می‌شود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک می‌کند.

۶. درمان آفت دهان با شیرین‌ بیان

چای کیسه‌ ای شیرین‌ بیان را ۱۰ دقیقه روی زخمها قرار دهید

مطالعات نشان می‌دهد روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند.

برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید.

آفت دهان

۷. درمان آفت دهان با سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد.

۸. آب اکسیژنه

آب‌اکسیژنه و آب را با هم مخلوط کنید و با یک گوش‌پاک‌کن این محلول را روی آفت دهان بمالید اگر ۱/۴فنجان آب‌اکسیژنه، ۱/۴فنجان آب، ۱قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید، محلولی که به‌دست می‌آید یک دهانشویه‌ی قوی‌تر برای بهبود خواهد بود. دقت کنید که تا یک‌ ساعت بعد از استفاده از این محلول برای آنکه جواب بهتری بگیرید و همچنین مشکلی هم نداشته باشید، چیزی نخورید و ننوشید.

۹. درمان آفت دهان با چای

چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام دارد.

۱۰- درمان آفت دهان با مکمل زینک(روی)

کمبود روی می‌تواند با این عارضه مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی می‌تواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد؛ مصرف طولانی‌مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

۱۱٫ خمیر دندان و دهانشویه حاوی سدیم لاریل سولفات

سعی کنید خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های حاوی «سدیم لاریل سولفات» را به‌طور کامل کنار بگذارید. این نوع مواد به ایجاد و تکرار آفت دهان کمک می‌کند. در همین زمینه مطالعه‌ای در کشور نروژ انجام شده که نشان می‌دهد: «سدیم لاریل سولفات» اثراتی برلایه‌های اساسی غشاء داخلی دهان دارد که موجب شیوع مجدد در فرد مبتلا می‌شود.

درمان آفت دهان با جوش‌ شیرین

از آنجا که جوش‌ شیرین ماده‌ای قلیایی است، اسیدهایی را که باعث ایجاد درد و سوزش را خنثی می‌کند.

یک قاشق چای‌ خوری جوش‌ شیرین را در نصف لیوان آب گرم حل کنید و دهان‌تان را با این محلول بشویید.

آفت دهان

۱۳٫ آلوئه ورا

با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

۱۴٫ مریم گلی

مریم گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ ها را می‌ کشد و التهاب را کم می‌ کند

دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

آفت دهان

۱۵٫ درمان آفت دهان با آب‌ نمک

برای بهبود آفت دهان هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ۳۰ ثانیه شستشوی دهان با محلول آب نمک با بالابردن غلظت کلرید سدیم و جمع‌کردن آب غشاء اطراف آفت دهان به بهبود آبسه‌ها و زخم‌های بازی مثل آفت دهان کمک می‌کند.

۱۷٫ ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفتها بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را می‌پوشاند و مانع از عفونت آن می‌شود و این به روند بهبود و درمان سریع‌تر آفت دهانی کمک می‌کند.

درمان آفت دهان با عسل

یکی از خواص عسل این است که برای درمان زخم یا آفت های دهان بسیار مفید و موثر می باشد.

پس از این که هر وعده غذایی مصرف می کنید باید با یک پنبه استریل خیس شده، قسمت زخم یا آفت دهان را به خوبی تمیز کرده و سپس مقداری از عسل را با یک قاشق چایخوری یا گوش پاک کن بر روی آن بمالید و اجازه دهید بماند و پس از چند دقیقه آن قسمت را به خوبی بشویید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

یادتان باشد درصورتی‌که آفت دهان شما با علائم بالینی مثل تب، اسهال، سردرد یا بثورات پوستی همراه بود یا حس کردید زخم‌ها غیرمعمولی و بزرگ هستند و بیشتر از دو هفته طول کشیده و به‌طور کامل خوب نشده است یا زیاد دچار آفت دهان می‌شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تکرار دفعات آفت دهان به‌خصوص اگر قبل از به‌وجودآمدن آن دچار مشکل یا التهاب در دهان شوید، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ممکن است خطرناک باشد. می‌توانید از دندانپزشک‌تان هم کمک بگیرید تا شاید اگر دندانی در دهان‌تان شکسته یا تیز است و دهان‌تان را زخم می‌کند آن‌ را معالجه کند.

نظرات