هاست اشتراکی یا سرور مجازی؟ کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

0

هنگامی که شما در حال راه‌اندازی وب‌سایتی برای کسب‌وکار خود هستید، تهیه یک هاست مناسب با نیاز وب‌سایت شما، مهم‌ترین گام است. بیش‌تر کسب‌وکارها به دلیل، پایین بودن هزینه‌های هاست اشتراکی در ابتدا آن را برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنند. در صورتی که هنگام رشد و افزایش حجم ترافیک وب‌سایت، ممکن است در استفاده از منابع دچار مشکل شوید.
در این مقاله به بررسی هاست اشتراکی یا سرور مجازی؟ کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟ می‌پردازیم تا بتوانید، میزبانی متناسب با نیاز وب‌سایت خود را انتخاب کنید.

 تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی

هاست اشتراکی چیست؟ 

هاست اشتراکی نوعی میزبانی‌وب است که در آن چند وب‌سایت، روی یک سرور میزبانی می‌شوند و منابع سرور مانند CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی با دیگر کاربران به اشتراک گداشته می‌شود. در هاست اشتراکی به هر وب‌سایت، مقدار مشخصی از منابع برای استفاده ارائه می‌شود که با دیگر کاربران مشترک است.

یکی از ویژگی‌های اصلی هاست اشتراکی، مقرون به صرفه بودن آن است. پلن‌های هاست اشتراکی، بطور معمول نسبت به دیگر انوع میزبانی‌وب، قیمت مناسب‌تری دارند؛ به همین دلیل، گزینه بهتری برای مشاغل و افرادی است تازه شروع به فعالیت کردند و بودجه محدودی دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، سرویس هاست اشتراکی سهولت استفاده از آن است. از آنجایی که شرکت میزبان، سرور و منابع آن را مدیریت می‌کند، کاربران برای راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت خود، نیازی به داشتن تخصص فنی ندارند؛ همین موضوع باعث می‌شود، این هاست برای کاربرانی که مبتدی هستند یا تجربه و دانش بالایی در زمینه میزبانی ندارند، انتخاب محبوبی باشد.

بطور کلی، میزبانی اشتراکی، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مشاغل کوچک، وبلاگ‌های شخصی یا سایر وب‌سایت‌هایی با ترافیک کم تا متوسط باشد.

هنگامی که شما خرید میزبانی اشتراکی را انجام می‌دهید، مقدار مشخصی از منابع مانند فضای دیسک و پهنای باند به وب‌سایت شما، اختصاص پیدا می‌کند. ارائه‌دهنده میزبانی، مسئولیت نگهداری و بروزرسانی نرم‌افزار و سخت‌افزار سرور و همچنین، پشتیبانی فنی از کاربران را بر عهده دارد. کاربران معمولاً به یک کنترل‌پنل یا داشبورد دسترسی دارند که در آن می‌توانند، وب‌سایت خود را مدیریت و برنامه‌های مورد نیاز وب‌سایت را نصب کنند.

استفاده از میزبانی اشتراکی، گزینه‌ی مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچکی است که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند و دارای ترافیک پایین و متوسط هستند. برخی از وب‌سایت‌هایی که برای این میزبانی مناسب است، عبارت‌اند از:

  • وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های شخصی
  • وب‌سایت‌های کوچک برای کسب‌وکارها با ترافیک کم تا متوسط
  • وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک با تعداد محدودی محصول و ترافیک کم تا متوسط

VPS چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

VPS به معنای سرور مجازی خصوصی است. در این نوع میزبانی، یک سرور فیزیکی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود که هر کدام دارای منابع اختصاصی خود مانند CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی هستند.

میزبانی VPS کنترل و انعطاف بیش‌تری نسبت به میزبانی اشتراکی دارد، زیرا کاربران دسترسی root به سرور خود را دارند و می‌توانند نرم‌افزارها و برنامه‌ها را بر‌اساس نیاز خود نصب و پیکربندی کنند. هر سرور مجازی در محیط مجزای خود عمل می‌کند و تحت تأثیر فعالیت سایر سرورهای مجازی دیگر در سرور فیزیکی نیست و به همین دلیل، از امنیت بالایی برخوردار است.

هاست اشتراکی

این نوع میزبانی معمولاً توسط کسب‌وکارها و وب‌سایت‌هایی با حجم ترافیک متوسط ​​تا بالا و نیازهای منابعی بیش‌تر انتخاب می‌شوند.

VPS دارای امکانات ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایر انواع میزبانی‌وب است؛ مانند امنیت بالا، مدیریت پایدار، قابلیت بالای سفارشی‌سازی و قابلیت مقیاس‌پذیری که به همین دلیل در بین کاربران، بسیار محبوب شده است.

در وی پی اس، هر کاربر دارای یک پنل مدیریتی مستقل است و می‌تواند تنظیمات خود را مدیریت کند. در این میزبانی‌وب، تمامی کاربران در یک سرور قرار دارند و بستر سرور به صورت مشترک است. در نتیجه، اگر یک کاربر در سرور مجازی برای استفاده از منابع بالا برای وب‌سایت خود اقدام کند، ممکن است کارایی و سرعت وب‌سایت‌های دیگر که در همین سرور قرار دارند، کاهش یابد.

در کل، VPS یک گزینه مناسب برای کسانی است که به دنبال یک میزبانی قابل اطمینان برای وب‌سایت خود هستند.

کاربردهای سرور مجازی

از این میزبانی، برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود که چند مورد از کاربردهای اصلی آن عبارت‌اند از:

میزبانی وب سایت: سرورهای مجازی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سرویس‌های میزبانی وب به‌کار می‌روند. با استفاده از سرورهای مجازی، کاربران می‌توانند وب سایت‌های خود را با کنترل کامل بر محیط میزبانی و پشتیبانی فنی بالا به صورت ایمن میزبانی کنند.

  1. توسعه نرم‌افزار: برای توسعه نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی مختلف، وی‌پی‌اس‌ها محیطی مناسب را فراهم می‌کنند که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد محیط‌های آزمایشی و تستی استفاده کنند.
  2. پشتیبانی از سیستم‌های اطلاعاتی: شرکت‌ها ممکن است، نیاز داشته باشند تا سیستم‌های اطلاعاتی خود را روی سرورهای امن و قابل اعتمادی نصب کنند. با استفاده از VPS، این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی سیستم‌های خود را مدیریت کرده و از نیازهای پیشرفته خود پشتیبانی کنند.
  3. وب‌سایت‌های تجاری با درگاه پرداخت آنلاین: میزبانی VPS می‌تواند، یک گزینه خوب برای فروشگاه‌های آنلاین یا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک باشد که نیاز به محیط امن و منابع بیشتری دارند.
  4. وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا: VPS می‌تواند یک گزینه خوب برای وب‌سایت‌هایی باشد که ترافیک بالایی دارند یا نیاز به منابع بیشتری دارند، مانند وب‌سایت‌هایی با ورودی حجم ترافیک بالا یا کاربران زیاد.

سرور مجازی

مزایای استفاده از سرور مجازی

میزبانی وی پی اس، مانند دیگر انواع میزبانی‌وب دارای مزایا و معایبی است که ما در ادامه به بررسی برخی از این مزایا می‌پردازیم:

  • منابع اختصاصی: VPS به کاربران اجازه می‌دهد که از منابع اختصاصی مانند پردازنده، حافظه RAM، فضای دیسک و پهنای باند استفاده کنند که در نتیجه، باعث بهبود و افزایش سرعت و عملکرد وب‌سایت می‌شود.
  • کنترل: با سرور مجازی، کاربران به سرور خود دسترسی کامل دارند و می‌توانند از cPanel و Plesk برای مدیریت و تنظیمات شرور استفاده کنند.
  • امنیت: در وی پی اس، کاربران از یک سرور اختصاصی بهره‌مند می‌شوند که اطلاعات آن‌ها را از دیگر کاربران جدا و امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • ارتقاپذیری: در میزبانی مجازی، کاربران می‌توانند منابع سرور خود را براساس نیازهایشان تنظیم کنند و در صورت نیاز به منابع بیشتر، منابع خود را ارتقا دهند.

بنابراین، سرور مجازی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افراد و سازمان‌هایی با نیازهای مختلف باشد؛ از جمله این کسب‌وکارها می‌توان به کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط، وب‌سایت‌های با ترافیک بالا، طراحان وب، فروشندگان اینترنتی و هر کسی که به منابع و کنترل بیش‌تر نیاز دارد، اشاره کرد.

هاست اشتراکی یا سرور مجازی؟ کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

هاست اشتراکی (Shared Hosting) و سرور مجازی (Virtual Private Server یا VPS) دو راه‌حل متفاوت برای میزبانی وب‌سایت‌ها هستند. در هاست اشتراکی، چند وب‌سایت را روی یک سرور مشترک میزبانی می‌کنند و منابع سرور از جمله فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند و رم را با هم تقسیم می‌کنند. این راه‌حل، برای کسانی که شروع به ایجاد وب‌سایت کرده‌اند و به دنبال هزینه کمتری هستند، مناسب است.

در مقابل VPS ، یک سرور فیزیکی است که به چند بخش تقسیم شده و هر قسمت به عنوان یک سرور مجازی عمل می‌کند که به یک کاربر مختص می‌شود. هر سرور مجازی دارای منابع مستقلی است که می‌توانید نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نیاز خود را روی آن نصب کنید. سرور مجازی، برای کسانی که به دنبال امنیت بیشتر، عملکرد بالاتر و کنترل بیشتر هستند، گزینه مناسبی است.

هاست اشتراکی

از دیگر تفاوت‌های این دو میزبانی، هزینه‌ آن‌ها است. هاست اشتراکی با هزینه کمتری به کاربران ارائه می‌شود؛ در حالی که سرور مجازی برای کسانی که به دنبال کنترل و منابع بیش‌تر هستند، دارای هزینه بیش‌تری نسبت به میزبانی اشتراکی است. از میزبانی اشتراکی بطور معمول برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک کمتر استفاده می‌شود، در حالی که سرور مجازی برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا و نیازهای منابع بیش‌تر مناسب است. یکی از نقاط ضعف هاست اشتراکی، اشتراک‌گذاری منابع با سایر وب‌سایت‌ها در همان سرور است که می‌تواند منجر به عملکرد کندتر وب‌سایت شود. مخصوصا اگر وب‌سایت‌های دیگر روی سرور، به ترافیک یا منابع بالایی نیاز داشته باشند. البته لازم است، قبل از اقدام به خرید VPS و یا هاست اشتراکی مزایا و ویژگی‌های هرکدام را با توجه به نیاز وب‌سایت خود مطالعه کنید تا یکی از آن‌ها را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی: هاست اشتراکی یا سرور مجازی؟

انتخاب یکی از انواع میزبانی، بستگی به نیاز وب‌سایت شما و حجم ترافیک آن دارد. هرکدام از سرویس‌های هاستینگ، مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که کسب‌وکارها لازم است، با مطالعه دقیق این ویژگی‌ها، متناسب‌ترین سرویس را انتخاب می‌کنند.

شما می‌توانید برای خرید VPS و خرید هاست اشتراکی، تبلیغات در گوگل و دیگر خدمات هاستینگ به برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه، بهترین انتخاب را داشته باشید.

نظرات