نحوه انتخاب بین گفتار درمانی و کاردرمانی

0

اگر به دنبال شغلی هستید که بتوانید در آن به افراد کمک کنید، ممکن است به کار درمانی یا گفتار درمانی فکر کنید. این دو حرفه بخشی از مداخلات توانبخشی برای افرادی هستند که در حرکت یا در ارتباطات و بلع مشکل دارند. به این ترتیب آنها اغلب رویکردهای مکمل هستند. با این حال چگونه مسیر شغلی مناسب را تعیین می کنید؟ اولین قدم درک تفاوت های بین این دو حرفه است. بیایید دریابیم که چگونه بین گفتاردرمانی و کاردرمانی یکی را انتخاب کنیم.

 گفتار درمانی

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یک مداخله یا مجموعه ای از مداخلات برای کمک به بیماران در بلع و غذا خوردن و کمک به آنها در برقراری ارتباط است. دید بسیار ظریف تری نسبت به کاردرمانی دارد. آسیب شناسان گفتار و زبان یا گفتاردرمانگران، متخصصینی هستند که اختلالات ارتباطی و بلع را تشخیص، درمان و پیشگیری می کنند. هدف اصلی یک گفتاردرمانگر استفاده از رویکردهای درمانی برای بهبود توانایی بیمار در برقراری ارتباط و بلع است. در حالی که کاردرمانگران برای بازگرداندن استقلال عمومی و کیفیت زندگی با بیماران کار می کنند، گفتاردرمانگران تنها بر حوزه های گفتار، بلع و ارتباط تمرکز می کنند.

گفتار درمانی

وظایف آسیب شناس گفتار و زبان

گفتاردرمانگران مانند کاردرمانگران، ابتدا بیماران را برای تعیین مشکلات ارزیابی می کنند. سپس برنامه های درمانی را برای بیمار طراحی می کنند. آنها نیز باید پیشرفت بیمار را ارزیابی و مستند کنند. به علاوه متخصصین گفتاردرمانی به بیماران و مراقبان آنها در مورد تکنیک هایی که استفاده می کنند، آموزش های لازم را می دهند. هدف اولیه بهترین دکتر گفتاردرمانی بهبود توانایی افراد برای برقراری ارتباط با استفاده از شیوه های درمانی است. گفتاردرمانگران بر مسائل مربوط به گفتار تمرکز می کنند مانند:

-تغذیه و بلعیدن

-روانی کلام

-زبان

-ارتباط اجتماعی

-صداهای گفتاری

-صدا

-تولید

گفتار درمانی

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی رشته‌ای است که بیمار را «از سر تا پا» برای مداخله جامع‌تر و کسب استقلال بیشتر در فعالیت‌های زندگی روزمره در نظر می‌گیرد. کاردرمانگران از تمرین ها و سازگاری ها همراه با دستگاه ها برای کمک به بیماران در بازیابی و حفظ استقلال استفاده می کنند. کاردرمانگران آموزش های لازم را به بیماران ارائه می دهند. آنها به افراد کمک می کنند که چگونه در مراقبت از خود و مهارت های اساسی زندگی که به دلیل ناتوانی، بیماری یا آسیب دشوار یا طاقت فرسا باشد، شرکت کنند. کاردرمانگران طیف گسترده ای از بیماران را در محیط های مختلف درمان می کنند.

کاردرمانگران اهداف معناداری را تعیین می کنند. آنها در نظر می گیرند که چه چیزهایی برای بیمار مهم است و سپس برای بازگرداندن استقلال و کیفیت زندگی در زمینه هایی مانند تحرک و حتی کارهای ساده مانند مسواک زدن و انجام کارهای روزمره تلاش می کنند.

گفتار درمانی

وظایف متخصص کاردرمانی

کاردرمانگران نیازهای بیمار را ارزیابی می کنند. آنها برای برآوردن این نیازها برنامه های درمانی تهیه می کنند و سپس پیشرفت بیمار را ارزیابی و مستند می کنند. گاهی اوقات جایی که بازیابی عملکرد ممکن نیست، با محیط سازگار می شوند. آنها همچنین به بیمار و خانواده در استفاده از تجهیزات و تکنیک ها آموزش می دهند. خدمات ارائه شده توسط بهترین دکتر کاردرمانی به افراد کمک می کند تا توانایی خود را در انجام فعالیت های روزانه و رسیدن به اهداف خود بهبود بخشند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-بررسی تاریخچه پزشکی

-انجام ارزیابی های فردی

-توسعه مداخلات سفارشی

-نمایش تمرینات

-آموزش خانواده ها و کارفرمایان

-ارزیابی نتایج

گفتار درمانی

شباهت های بین گفتاردرمانی و کاردرمانی

در حالی که آسیب شناسان گفتار و زبان و کاردرمانگران با بیماران در مجموعه مسائل مختلف کار می کنند، شباهت های زیادی در رویکرد کمک به بیماران در هر دو شغل وجود دارد:

ارزیابی: ارزیابی بیماران از نظر مسائل و اختلالات یک مسئولیت کلیدی برای متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

برنامه‌های درمانی و اجرای درمان: متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی باید از آنچه از ارزیابی بیماران خود آموخته‌اند برای ارائه طرح‌های درمانی و اجرای آن برنامه‌ها استفاده کنند. هر دو حرفه کاملاً مبتنی بر شواهد هستند و از تحقیقات برای اجرای درمان های اثبات شده استفاده می کنند.

ارزیابی اثربخشی درمان: وقتی برنامه‌های درمان آسیب‌شناسی گفتار یا کاردرمانی انجام شد، مهم است که بتوانیم کارایی یا عدم کارایی آن‌ها را ارزیابی کنیم تا بتوان آن برنامه‌ها را برای بهینه‌سازی نتایج برای بیماران تنظیم کرد.

آموزش خانواده: بسیاری از بیماران دارای معلولیت هایی هستند که به کمک مراقبین نیاز دارند یا کودکان خردسالی هستند که برای ادامه درمان در خارج از جلسات درمانی به کمک نیاز دارند یا نیازهای دیگری دارند که به آموزش خانواده نیاز دارد. متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی پونک وظیفه آموزش خانواده ها در مورد آسیب ها و اختلالات را بر عهده دارند از جمله کارهایی که خانواده ها می توانند انجام دهند تا به بیماران کمک کنند تا حد امکان از درمان بهره مند شوند و همچنین محیط خانه بیمار را با توجه به وضعیت بیمار بهینه سازی کنند.

نظرات