چگونه با یک برنامه درسی کنکور خوب رتبه برتر شویم؟

0

چه کسی می تواند منکر این قضیه بشود که برنامه ریزی کنکور در موفقیت نقش دارد؟ شاید بتوان گفت مهم‌ترین عامل در رسیدن به هر هدفی برنامه ریزی مناسب آن است. البته برخی فکر می‌کنند که برنامه ریزی به هر گونه ای می‌تواند انسان را به آنچه هدفش است برساند. ولی در اصل برنامه ریزی اصولی دارای ویژگی‌هایی است که باید به آن دقت کرد. در این مقاله به بررسی اصول تدوین یک برنامه درسی کنکور حرفه‌ای می‌پردازیم.

گام اول برنامه ریزی کنکور، یک لیست تهیه کنید:

بسیار مهم است که در ابتدا بدانید چه مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. یک لیست از کلیه‌ی کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. در این مرحله لیست دروس، سر فصل ها، کارهای روزانه و حتی مواردی که فکر می‌کنید ممکن است پیش آید ( مثل مهمانی رفتن یا مهمان آمدن) را یادداشت کنید.

منظور از کارهای روزانه مواردی مانند صرف صبحانه، ناهار، شام، استحمام و … است. بسیاری از افراد این موارد را در برنامه ریزی در نظر نمی‌گیرند و همین موضوع موجب اشتباه در زمانبندی می‌شود.

برنامه درسی کنکور

گام دوم برنامه ریزی برای کنکور، بین کار‌های مدرسه و کنکور تعادل ایجاد کن:

یکی از مشکلاتی که داوطلبان کنکور دارند این است که نمی‌توانند بین کارهایی که باید برای مدرسه انجام دهند و مطالعه برای کنکور تناسبی منطقی در نظر بگیرند. یک برنامه ریزی حرفه‌ای کنکور باید بتواند به نحوی باشد که هم زمان کافی برای انجام دادن تکالیف درسی مدرسه را در نظر بگیرد و هم در هر روز بتواند مدتی را برای مطالعه‌ی دروس کنکور و تست زنی و مرور اختصاص دهد.

با توجه به این موضوع برای برنامه ریزی اصولی شما باید زمان‌هایی را برای انجام تکالیف درسی در نظر بگیرید ولی این زمان های شناور را در صورتی که تکلیفی برای انجام دادن ندارید، با موارد دیگر مانند مرور درس‌ها یا تست‌زنی جایگزین کنید.

گام سوم برای برنامه درسی کنکور: وقت اولویت بندی است:

اولویت‌بندی نقش مهمی در برنامه ریزی کنکور دارد. در این مرحله باید موارد را به ترتیب اولویت مرتب کنید. لازم است که مواردی که مهم‌تر هستند را در ابتدای لیست مرتب کنید. برای اولویت‌بندی دروس یادتان باشد که مواردی که سخت‌تر هستند و برای مطالعه‌ی آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارید را در ابتدای برنامه بگنجانید.

نکته‌ی بعدی اینکه برای هر درس متناسب با سختی آن زمان مناسبی را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن زمان کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز اصلاً توصیه نمی‌شود.

یادتان باشد که بعد از مطالعه، حتماً زمانی را برای مرور و تست زدن در نظر بگیرید. مرور درس‌ها به تثبیت آن‌ها کمک شایانی می‌کند و باید در چندین مرحله این مرور انجام گیرد که یکی از این مراحل دقیقاً پس از مطالعه‌ی اولیه است.

به‌عنوان مثال در برنامه ریزی کنکور انسانی برای قبولی در زیر گروه ۱، بایستی برای دروس با ضریب بالاتر مثل عربی، علوم و فنون ادبی و فلسفه و منطق، زمان بیشتری اختصاص داده شود.

برنامه درسی کنکور

گام چهارم برنامه ریزی درسی کنکور: از تفریح غافل نشوید:

جالب است که بسیاری از داوطلبان کنکور فکر می‌کنند که در این سال هر چه بیشتر مطالعه کنند بهتر است. در حالی که مطالعه ی موثر بر کیفیت درس خواندن تاکید دارد نه صرفاً افزایش ساعات مطالعه!

قرار نیست که در سال کنکور کل ۲۴ ساعت شبانه‌روز را به مطالعه اختصاص دهید. حتماً زمان های کوتاهی را در بین دروس برای استراحت در نظر بگیرید و در هفته زمان‌هایی را نیز برای تفریح اختصاص دهید. استراحت و تفریح ضمن اینکه به مطالعه‌ی مستمر کمک می‌کنند موجب می‌شوند که از برنامه‌ی درسی‌تان زده نشوید و بتوانید با ذهن بازتری ادامه دهید.

گام پنجم برنامه درسی کنکور: برنامه را به صورت هفتگی تهیه کنید و به آن پایبند باشید:

برخی برنامه را به صورت روزانه و برخی دیگر ماهانه تهیه می‌کنند اما بهتر است که برنامه ریزی درسی‌تان را به صورت هفتگی تدوین کنید. برنامه ریزی کنکور هفتگی به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت هفته به هفته آنالیزهای لازم را انجام دهید و در صورتی که از برنامه‌ای عقب افتادید، بتوانید در هفته‌ی بعد آن را جبران کنید. برنامه ریزی روزانه از این جهت که فقط برای یک روز تدوین می‌شود و نگاهی به آینده ندارد ممکن است بعد از مدتی شما را گیج کند. پس برنامه‌تان را به‌صورت هفتگی ولی کاملا هوشمند در نظر بگیرید.

در ضمن با خودتان قرار بگذارید که به برنامه پایبند باشید. نه‌تنها در کنکور، در تمامی مراحل زندگی، پایبندی و استمرار در هر مسئله‌ای با احتمال زیاد، نتیجه بخش است. پس به برنامه ای که تهیه کردید ایمان داشته باشید و به خودتان قول دهید که مطابق آن پیش بروید.

برنامه درسی کنکور

گام پنجم برنامه درسی کنکور: برنامه باید انعطاف‌پذیر باشد:

بسیاری از کنکوری‌ها معمولاً پس از مدتی از برنامه ریزی زده می‌شوند و دقیقاً در همین لحظه است که موفقیت را دو دستی به فرد دیگری واگذار می‌کنند. برنامه ریزی باید انعطاف‌پذیر باشد ولی این به این معنا نیست که این اجازه را به خود بدهید تا از برنامه عقب بیفتید و بعدا آن را جبران کنید. در گام چهارم با هم قول دادیم که به برنامه پایبند باشیم حال اگر این پایبندی برقرار بود و به‌صورت ناخواسته برنامه کمی تغییر کرد و از موردی عقب افتادیم می‌توانیم آن را در موقعی دیگر جبران کنیم یا برنامه را به نوعی تغییر دهیم که با فشار بیشتری در آینده، موارد جبران شود.

از طرفی منظور از انعطاف‌پذیری برنامه این است که اگر در هفته‌ی اول متوجه شدیم که برنامه‌ای که ریختیم مناسب روحیات ما نیست بهتر است در هفته‌ی دوم آن را اصلاح کنیم و مطابق آنچه با آن راحت‌تر هستیم پیش ببریم.

به‌عنوان مثال در برنامه کنکور تجربی اگر در روزی هر چه تمرکز کردید نتوانستید درس ریاضی را ادامه دهید، یک برنامه‌ی منعطف در این موقعیت شما را به سمتی سوق می‌دهد که عملکرد بهتری داشته باشید. مثلاً می‌توانید در آن زمان درس ادبیات را مطالعه کنید و در موقعیتی که در آینده باید ادبیات مطالعه کنید، درس ریاضی را با آن جایگزین نمایید.

گام ششم برنامه ریزی درسی کنکور: سبک مطالعه‌ی خود را مشخص کنید:

جالب است که برخی فکر می‌کنند تنها راه آموختن خواندن کتاب است در حالی که امروزه راه‌های فراوانی برای آموختن وجود دارد. اگر باهوش باشید و شناخت نسبتاً خوبی از خودتان داشته باشید، باید بدانید که در چه دروسی کتاب برایتان موثر‌تر است و در چه درس‌هایی می‌توانید از منابع شنیداری یا دیداری مثل ویدئوهای آموزشی یا پادکست استفاده کنید. به همین ترتیب متناسب با انتخاب منبع برنامه ریزی کنکور برایتان تغییر می‌کند.

برنامه درسی کنکور

سخن آخر

اما در نهایت در پاسخ به اینکه چگونه با یک برنامه درسی کنکور خوب رتبه برتر شویم بایستی بگوییم که رتبه برتر شدن نتیجه‌ی پایبند بودن به موارد متعددی است. برای موفقیت باید به برنامه درسی خود پایبند باشید و با مدیریت زمان بتوانید بدون دلسرد شدن از رسیدن به هدف، مابین کار‌های مختلف تعادل برقرار کنید. یادتان باشد کنکور فقط یک آزمون نیست بلکه مهارت مدیریت را به ما می‌آموزد.

نظرات