موارد مصرف و عوارض قرص رابپرازول

0

رابپرازول چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در جلوگیری از تولید اسید معده ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با رابپرازول پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص رابپرازول

 

رابپرازول چیست؟

رابپرازول یا Rabeprazole یک داروی مهار کننده پمپ پروتون است که سبب کاهش میزان اسید تولید شده توسط معده میشود. در معده یک سری سلول هایی وجود دارد که اسید تولید می کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می کنند به این سلول ها پمپ های هیدروژن گفته می شود. این دارو به شکل قرص مصرف می شود.

 

نکات پیش از مصرف رابپرازول

  • قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
  • بعضا علایم اولیه حمله قلبی میتواند با سوزش سر دل اشتباه گرفته شود؛ درصورت داشتن درد قفسه سینه که به فک و شانه منتشر میشود و احساس اضطراب و از حال رفتن فورا به اورژانس مراجعه کنید.
  • افرادی که بصورت طولانی مدت و یا در دوز های بالا ازداروهای مهار کننده پمپ پروتون استفاده میکنند شانس بیشتری برای بروز شکستگی استخوان ها در لگن، مچ دست یا ستون فقرات خواهند داشت. در مورد راه های محافظت از استخوان ها با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم

  • اینکه رابپرازول  میتواند به جنین آسیب برساند تاکنون مشخص نشده است. درصورتی که باردار هستید پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از رابپرازول در دوران شیردهی به نوزاد میتواند عوارضی در پی داشته باشد. پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • بدون توصیه پزشک از دادن رابپرازول به کودکان خودداری کنید. مصرف برخی از شکل های رابپرازول برای کودکانی که کمتر از ۱۲ سال دارند توصیه نمیشود.

 

موارد مصرف

رابپرازول در درمان زخم هاي خوش خيم معده و دوازدهه، زخم هاي وابسته به هليكوباكتري پيلوري، سندروم زولينگر- اليسون، كاهش اسيد معده در جراحي و پيشگيري كوتاه مدت بازگشت محتويات معده و درمان بيماري به كار برده مي شود.
این دارو می تواند در درمان سوء هاضمه و بیماری رفلکس٬ همچنین در پیشگیری و درمان زخم های مرتبط با NSAIDs استفاده شود.

موارد مصرف

در افرادی که نیاز به مصرف مزمن NSAID دارند بعد از بهبود زخم مقدار مصرف امپرازول کاهش نمی یابد زیرا امکان پیشرفت زخم بدون علائم وجود دارد.این دارو ممکن است علائم سرطان معده را بپوشاند و در افراد پرخطر باید قبل از شروع درمان بیمار از نظر بدخیمی معده بررسی شود
این دارو می تواند در کاهش تخریب مکمل های آنزیم های پانکراسی در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس به کار رود.
مقدار بالای این دارو برای کنترل ترشح اسید معده در سندرم زولینگر – الیسون به کار می رود.

 

نحوه مصرف

رابپرازول معمولا یک نوبت در روز با آب مصرف میشود. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. و راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه نمایید.

رابپرازول تنها برای مصرف کوتاه مدت میباشد (معمولا بین ۴ تا ۸ هفته). درصورت نیاز پزشک میتواند یک دوره درمان دیگر با رابپرازول را مجددا تجویز کند.

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

 

عوارض پس از مصرف

عوارض جانبی این دارو شامل اختلالات گوارشی: تهوع٬ استفراغ٬ دردهای شکمی٬ نفخ٬ اسهال و یبوست است. عوارض کمتر شایع مانند سردرد٬ خشکی دهان٬ خیز محیطی٬ گیجی٬ خستگی٬ اختلالات خواب٬ راش پوستی٬ کهیر٬ درد عضلانی و درد مفاصل گزارش شده است.

عوارض
عوارض نادری مانند اختلال در حس چشایی٬ زردی٬ التهاب کبد٬ واکنش های افزایش حساسیتی٬ تب٬ افسردگی٬ ژینکوماستی٬ نفریت بینابینی٬ اختلالات خونی٬ تعریق٬ حساسیت به نور٬ آلوپسی و سندرم استیونس جانسون مشاهده شده است. این دارو با کاهش اسید معده خطر عفونت های گوارشی را افزایش می دهند.

 

عوارض جانبی

  • تهوع , ناراحتی های گوارشی , سردرد , درد قفسه سینه , خشکی دهان , بثورات جلدی , سرگیجه , اسهال , کهیر , سرفه , علائم شبه آنفولانزا , بی اشتهایی , افزایش وزن
  • عوارض CNS مانند توهم، سرگیجه، بی قراری، منگی و  افسردگی
  • راش پوستی
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال
  • سردرد

 

تداخلات دارویی

  •  کلاریترومایسین ممکن است سبب افزایش سطح خونی رابپرازول شود.
  • مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین ممکن است سبب مهار متابولیسم سیکلوسپورین شود.

 

 

نظرات