علت بزرگ شدن پستان در مردان چیست؟

0

عدم تعادل موجود بین هورمون های بدن و کاهش سطح تستسترون نسبت به استروژن باعث بزرگ شدن پستان در مردان و ابتلا آنان به ژنیکوماستی خواهد شد. کاهش سطوح هورمون تستسترون ممکن است به دلیل ابتلا فرد به یک بیماری باشد که باعث مسدودسازی اثرات تستسترون شده باشد. از دیگر دلایل بزرگ شدن پستان در مردان می توان به بالا رفتن سن، بلوغ پسران، مصرف داروهای آندروژن و استروئید آنابولیک به منظور تقویت عضلات و افزایش کارایی ورزشی اشاره کرد. همچنین ابتلا به بعضی از بیماری ها احتمال ابتلا افراد به ژنیکوماستی را افزایش می دهد. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل بزرگ شدن پستان در مردان خواهیم پرداخت.

 دکتر مهدی آریانا

مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی به صورت بی رویه

از مهمترین موادی که احتمال ابتلا مردان به ژنیکوماستی را افزایش می دهند می توان به الکل، ماری جوانا، هروئین، متادون و انواع داروهای آمفتامین که برای درمان اختلالات کم توجهی و بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره کرد.

مصرف برخی داروها از مهمترین دلایل ژنیکوماستی

مصرف برخی داروها احتمال ابتلا فرد به ژنیکوماستی و بزرگ شدن پستان را افزایش می دهد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مصرف داروهای آنتی آندروژن که برای بزرگی پروستات، سرطان پروستات و دیگر بیماری ها تجویز می شوند. از جمله این داروها می توان به داروهای فلوتامید، فیناستراید و اسپیرونولاکتون اشاره کرد.

– مصرف داروهای استروئید آنابولیک و داروهای آندروژن که به طور معمول توسط پزشک برای درمان بیماری های مختلف تجویز می شوند. گاهی اوقات ورزشکاران به صورت غیر قانونی با هدف تقویت کارایی ورزشی و عضله سازی این داروها را مصرف می کنند.

– در صورت ابتلا به اچ آی وی مثبت و استفاده از درمان خاص ضد رترو ویروسی احتمال ابتلا به ژنیکوماستی افزایش خواهد یافت. افاویرنز در مقایسه با دیگر داروهای اچ آی وی احتمال ابتلا به ژنیکوماستی را افزایش می دهد.

– مصرف داروهای ضداضطراب همچون دیازپام

– مصرف داروهای سه حلقه ای برای درمان افسردگی

– مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها

– داروهایی همچون سایمتیدین که برای درمان زخم معده مصرف می شوند.

– مصرف داروهای مختلف برای درمان سرطان

– مصرف داروهای مختلف همچون دیگوکسین که برای درمان نارسایی های قلبی مصرف می شوند و داروهای مسدود کننده کانال کلسیم

– مصرف دارو متوکلوپرامید که به عنوان یکی از داروهای تخلیه معده شناخته می شود.

همان طور که بهترین و سریع ترین روش درمان بزرگی سینه در خانم ها ماموپلاستی است در اقایان نیز ژنیکوماستی بسیار مناسب خواهد بود. دکتر مهدی آریانا از جدید ترین روش ها و تکنیک ها برای جراحی ژنیکوماستی استفاده میکند.

ژنیکوماستی

ابتلا فرد به بیماری های خاص

ابتلا فرد به برخی از بیماری ها باعث ایجاد عدم تعادل هورمون های موجود در بدن و ابتلا به ژنیکوماستی می شود. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– یکی از این بیماری ها که باعث ایجاد تداخل در تولید سطوح طبیعی تستسترون می شود هیپوگنادیسم می باشد که احتمال ابتلا فرد به ژنیکوماستی را افزایش می دهد. سندرم کلاین فلتر و نارسایی غده هیپوفیز نیز ممکن است احتمال ابتلا فرد به این بیماری را افزایش دهند.

– پیری طبیعی ممکن است باعث ایجاد تغییرات در هورمون افراد شود که در نهایت باعث می شود فرد به ژنیکوماستی مبتلا شود. احتمال ابتلا مردان با اضافه وزن به این بیماری بسیار زیاد است.

– برخی از تومورها در بیضه ها، غدد فوق کلیوی و غده هیپوفیز را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث تولید هورمون های بهم زننده تعادل هورمونی زنانه و مردانه می شوند.

– در بیماری پرکاری تیروئید غده تیروئید مقادیر زیاد هورمون تیروکسین تولید خواهد کرد و احتمال ابتلا فرد به این بیماری را افزایش می دهد.

– یکی دیگر از بیماری هایی که احتمال ابتلا به ژنیکوماستی را افزایش می دهد نارسایی کلیه می باشد. نیمی از بیماران نارسایی های کلیه خود را از طریق دیالیز درمان می کنند. از آنجا که نارسایی کلیوی باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شود احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

– ایجاد تغییر در سطوح هورمون ها به دلیل ایجاد مشکلات کبدی و مصرف داروهای درمان سیروز نیز احتمال ابتلا به بزرگ شدن سینه در آقایان را افزایش می دهد.

ایجاد تغییرات طبیعی در سطوح هورمون ها

کنترل صفات جنسیتی به عهده هورمون های تستسترون و استروژن می باشند. کنترل صفات مردانه همچون توده های عضلانی و موهای بدن به عهده هورمون تستسترون است در حالی که کنترل صفات زنانه همچون رشد پستان به عهده استروژن می باشد. هورمون استروژن در مقادیر بسیار پایین در بدن مردان تولید می شود. در صورتی که تولید هورمون های استروژن در بدن مردان بیش از حد افزایش یابد و بین این هورمون و تستسترون تعادل وجود نداشته باشد به ژنیکوماستی مبتلا خواهید شد. همانطور که عنوان شد در دوران نوزادی، بلوغ و میانسالی مردان سطوح هورمون ها دچار تغییرات طبیعی می شوند.

ژنیکوماستی

– امروزه بیش از نیمی از نوزادان تحت تاثیر هورمون استروژن مادر قرار گرفته و از ابتدا به ژنیکوماستی مبتلا می شوند. در این شرایط به طور معمول تورم پستان به طور معمول بین دو تا سه هفته پس از تولد رفع خواهد شد.

– در دوران بلوغ نیز تغییرات هورمونی کاملا طبیعی و شایع است. در اکثر موارد بزرگ شدن پستان در این دوران در پسران بدون استفاده از دارو پس از گذشت ۶ ماه تا دو سال به طور کامل رفع خواهد شد.

– میزان احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بین ۵۰ تا ۶۹ سال به بیشترین حد خود می رسد. به طور معمول می توان گفت از هر چهار مرد در دوران میانسالی یک نفر به این بیماری مبتلا می باشد.

سوء تغذیه از دیگر دلایل ژنیکوماستی

در صورت عدم دریافت مواد غذایی کافی توسط بدن، در حالی که سطح استروژن ثابت است سطوح تستسترون کاهش می یابد. این امر باعث ایجاد عدم تعادل بین هورمون های موجود در بدن خواهد شد. این بیماری ممکن است حتی پس از آغاز تغذیه طبیعی نیز ایجاد شود.

استفاده از محصولات گیاهی و ابتلا به ژنیکوماستی

از مهمترین محصولات گیاهی که احتمال ابتلا به ژنیکوماستی را افزایش می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– روغن درخت چای

– روغن اسطوخودوس

در انواع صابون ها، شامپوها و لوسیون ها این روغن ها مورد استفاده قرار می گیرند. کاهش فعالیت استروژنی مواد تشکیل دهنده این روغن ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. دکتر مهدی آریانا سایر خدمات جراحی مانند پروتز سینه، ماستوپکسی، ابدومینوپلاستی و … را انجام میدهد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر مهدی آریانا مطرح کنید.

نظرات