با عوارض بوتاکس معده آشنا شویم

0

هر چند بوتاکس معده به عنوان روشی کم تهاجم برای درمان چاقی معرفی می شود، اما عوارض بوتاکس معده باید جدی گرفته شود.

بوتاکس معده

عوارض بوتاکس معده

مقدمه

عوارض بوتاکس معده می تواند موقت و گاهاً طولانی مدت باشد. بنابراین علی رغم اینکه تزریق بوتاکس به معده به عنوان روشی مؤثر در کاهش وزن و لاغری شناخته می شود، اما باید عوارض آن نیز مورد توجه قرار گیرد. تزریق بوتاکس معده در افرادی انجام می شود که اضافه وزن محدودی بین ۱۰ الی ۲۰ کیلو گرم دارند. این افراد کاندید مناسبی برای انجام جراحی های چاقی نیستند، زیرا BMI آن ها معمولاً در محدوده نرمال است.

بوتاکس چیست و چه می کند؟

قبل از پرداختن به عوارض بوتاکس معده، بهتر است با مکانیزم عمل این ماده آشنا شوید. اساس عملکرد این ماده، از کار انداختن یا محدود کردن فعالیت ماهیچه های هدف است. استیل کولین acetylcholine، ماده ای است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در بدن فعالیت داشته و منجر به انقباض ماهیچه ها می شود. بوتاکس می تواند جلوی تولید این ماده در ماهیچه ها را بگیرد. در نتیجه انقباضات عضلانی محدود شده و به اصطلاح ماهیچه ها فلج می شوند.

موارد استفاده از بوتاکس

قبل از آشنایی با عوارض بوتاکس معده، بهتر است بدانید که سم بوتولینوم یا همان بوتاکس سال های بسیاری است که در علم پزشکی و در زمینه زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین کاربرد این ماده، در جوانسازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک های عمیق است. در سال های اخیر استفاده از بوتاکس برای کنترل اشتها و کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به آنکه این روش کم تهاجم بوده و به صورت سرپایی انجام می پذیرد، بیمارانی که ترس از جراحی دارند به انجام آن روی می آورند.

تزریق بوتاکـس معده می تواند انقباضات ماهیچه های معده را تحت تأثیر قرار دهد و فعالیت آن ها را محدود کند. در نتیجه روند هضم غذا در دستگاه گوارش با تأخیر روبرو شده و اشتها کاهش می یابد. به طور کلی درمان بیماری چاقی مفرط بدون مداخله جراحی، امکان پذیر نیست. در واقع درمان های دیگر، نتیجه ای پایدار ندارند و میزان کاهش وزن آن ها اصلاً چشمگیر نیست. بنابراین تزریق بوتاکس تنها در افرادی که اضافه وزن کمی دارند مؤثر است.

نحوه تزریق بوتاکس معده

در صورت تزریق اشتباه و ناشیانه توسط افراد نا بلد ممکن است بیماران با عوارض بوتاکس معده روبرو شوند. بوتاکس به روش سرپایی، از طریق آندوسکوپی به نقاط مشخصی از معده تزریق می شود. این کار در بیمارستان های دولتی یا خصوصی یا کلینیک های زیبایی توسط پزشک انجام می شود. تزریق بوتاکس تنها باید توسط جراح عمومی، متخصص لاپاراسکوپی، جراح پلاستیک یا متخصص داخلی گوارش انجام شود. در غیر این صورت ممکن است احتمال بروز عوارض بعدی به شدت افزایش یابد. تزریق بوتاکـس معده تنها ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و بعد از آن بیمار نیاز به بستری ندارد. اما این روش چقدر در کاهش وزن مؤثر است و چه افرادی می توانند این تزریق را انجام دهند؟

تأثیر بوتاکس معده

تزریق بوتاکـس معده می تواند منجر به کاهش وزنی ۱۰ الی ۱۵ درصدی شود. همچنین تأثیر آن حدود ۴ تا ۶ ماه باقی می ماند و وزن کاهش یافته پس از پایان تأثیر بوتاکس در صورت عدم رعایت بیمار، باز خواهد گشت. اما عوارض بوتاکس معده نباید نادیده گرفته شود. در این روش، غدد ترشح کننده هورمون گرلین تغییری نمی کنند. در نتیجه اشتها تغییر چندانی نکرده و بیمار تنها به دلیل کاهش فعالیت معده و پر بودن آن، احساس سیری خواهد کرد.

عوارض بوتاکس معده | کوتاه مدت

برخی از عوارض بوتاکس معده بعد از تزریق موقت هستند و به مرور زمان از بین می روند، اما برخی دیگر ممکن است مدت ها بیمار را درگیر کنند. از جمله عوارض موقت تزریق بوتاکـس معده می توان به مواردی چون احساس درد و تورم در ناحیه شکم، سوء هاضمه، نفخ و حالت تهوع اشاره کرد. سر درد نیز از دیگر عوارض موقت بوتاکـس معده است که بعد از چند ساعت از بین می رود. البته میزان دردی که بیماران بعد از تزریق بوتاکـس معده تجربه می کنند بر اساس آستانه درد آن ها متفاوت است.

عوارض بوتاکس معده | بلند مدت

از دیگر عوارض بوتاکس معده که ممکن است تا پایان تأثیر بوتاکس حدود ۴ تا ۶ ماه بیمار را درگیر کند نیز می توان به مواردی چون دوبینی، از دست دادن کنترل ادرار، احساس ضعف عضلانی، نکروز معده، ایجاد مشکلات تنفسی، ایجاد اختلال در ضربان قلب و احساس درد و تورم در شکم، گلو و معده اشاره کرد. علت نکروز معده، معمولاً تزریق بیش از حد بوتاکـس است.

یبوست از جدی ترین عوارض بوتاکس معده است که به دلیل محدود شدن میزان انقباضات ماهیچه های معده رخ می دهد. این عارضه نیز ممکن است برای برخی از بیماران بسیار جدی باشد و تا پایان تأثیر بوتاکس با آن ها باقی بماند.

عوارض بوتاکس معده | تزریق غیر اصولی

عوارض بوتاکس معده در صورت تزریق غیر اصولی می تواند بسیار زیاد باشد. احتمال خونریزی بعد از این تزریق نادر است، اما ممکن است در صورت تزریق غیر اصولی توسط افراد غیر متخصص رخ دهد. همچنین در صورت تزریق غیر اصولی بیمار ممکن است با عوارضی چون پارگی بافت و آسیب به دستگاه گوارش فوقانی نیز روبرو شود. علاوه بر این در صورت تزریق غیر اصولی بوتاکس به نقاط اشتباه، عضلات غیر هدف تحت تأثیر این ماده قرار می گیرند. بنابراین ممکن است بیمار عوارضی چون بی اختیاری ادرار و ضعف عضلانی در تمام بدن را تجربه کند. همچنین در صورتی که مقدار و محل تزریق به درستی انتخاب نشود، عضلات هدف تحت تأثیر قرار نگرفته و بوتاکس عمل نمی کند.

عوارض بوتاکس معده

عوارض بوتاکـس معده

حساسیت به بوتاکس

از دیگر عوارض بوتاکس معده که به دنبال حساسیت به ماده بوتاکس ممکن است بروز دهد می توان به تورم گلو و صورت، سرگیجه، خارش بدن، تب، درد مفاصل، اسهال، خشکی دهان، استفراغ، بی حالی و غیره اشاره نمود.

دیگر عوارض بوتاکـس معده

احتمال ایجاد عوارض بوتاکس معده در صورتی که تزریق به طور دائمی و چندین مرتبه انجام شود می تواند افزایش یابد. همان طور که گفته شد تأثیر بوتاکـس معده بعد از ۴ تا ۶ ماه از بین می رود و بیمار مجبور به تزریق مجدد است. انجام این کار می تواند منجر به تنبلی ماهیچه های معده شود. در نتیجه عملکرد طبیعی معده دچار اختلال خواهد شد.

سخن پایانی

به بیمارانی که قصد انجام این تزریق را دارند، توصیه می کنیم عوارض بوتاکس معده را جدی بگیرند. همچنین در صورتی که به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و ورم معده مبتلا هستند از انجام این تزریق خودداری نمایند. تزریق بوتاکـس معده در خانم های باردار و شیرده و افرادی که بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی دارند نیز ممنوع است.

منبع:

 وبسایت دکتر فربد امامی یگانه

https://dremami.org/

نظرات