درمان پوکی استخوان با مکمل بن فیت

0

درمان پوکی استخوان با مکمل بن فیت

بدن همه ما برای استخوان‌سازی و حفظ سلامت نیازمند کلسیم، مواد معدنی و فسفات است. این ترکیبات و مواد مغذی در طول زندگی، همواره در حال باز جذب استخوان قدیمی و ساختن استخوان جدید هستند تا در بدن تعادل مناسبی میان استخوان جدید و قدیمی برقرار سازند و استخوان‌های سالم و قوی را ایجاد کنند.

 درمان پوکی استخوان

علل و عوامل خطر پوکی استخوان

علت این بیماری بیشتر ریشه در سبک زندگی و تغذیه افراد دارد؛ مثلا رژیم‌های غذایی نامناسب و عدم رعایت ترکیبات غذایی و طریقه استفاده درست از مواد مغذی، باعث شده که فرد دچار کمبود تغذیه‌ای شود، در این صورت بدن برای جبران کمبودهای غذایی لازم است که از بافت‌های استخوانی مواد مورد نیاز خود را تأمین کند و در نهایت با تکرار این روند، فقر استخوان‌ها افزایش یافته و با پوکی استخوان مواجه خواهید شد.

برخلاف بسیاری از بیماری‌ها، پوکی استخوان از آن دسته از بیماری‌هایی است که علامتی ندارد. شاید اصطلاح بیماری خاموش را خیلی از شما شنیده باشید، دقیقا پوکی استخوان همین است و شکستگی‌های معمولی افراد هم ناشی از این بیماری است. این عوامل عبارتند از:

  • افزایش سن
  • عوامل ژنتیکی
  • استعمال دخانیات
  • نداشتن تحرک بدنی
  • ورزش مناسب و کافی
  • کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی
  • پرکاری تیروئید
  • کم‌کاری غدد جنسی
  • آرتریت روماتوئید
  • بیماری کوشینگ
  • دیابت

مصرف برخی داروها مثل کورتن، لووتیروکسین، فوروزماید، هپارین و فنیتوئین به مدت طولانی هم در پوکی استخوان دخیل است.

علائم و نشانه‌های پوکی استخوان

شکستگی‌های متعدد ستون فقرات در بیماران مبتلا به پوکی استخوان، منجر به کاهش طول ستون فقرات و تغییر شکل قابل‌توجه همراه با انحنای غیرطبیعی در بیمار خواهد بود. پس حتما لازم است که به علائم و نشانه‌های زیر همیشه دقت کنید:

  • احساس کمردرد به علت شکستگی یا له شدن مهره‌ها
  • کوتاه شدن قد با گذشت زمان
  • خمیده شدن قد
  • درد مفاصل
  • خمیدگی در پشت
  • درد مفاصل
  • مشکل در ایستادن
  • شکستگی استخوان‌ها در اثر ضربه‌های ضعیف‌ و غیرقابل‌انتظار
  • کمردرد
  • شکستگی در ناحیه لگن و مچ دست

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان ازجمله بیماری‌هایی است که درمان قطعی ندارد. تنها راه درمان پوکی استخوان مصرف داروهای پیشگیری از بیماری است تا روند پوک شدن استخوان‎ها را کاهش داده و در حالت اید‌ه‌آل متوقف سازد.

پس بهترین راه برای دوری از پوکی استخوان، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. به‌خصوص در بانوان ایرانی که همیشه بدنشان با فقر آهن و کمبود مواد مغذی و معدنی همراه است. با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین دی، تلاش کنید تا استحکام استخوان‌های خود را بالا برده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنید.

داروهای پوکی استخوان

داروهای بسیاری برای درمان پوکی استخوان وجود دارد، اما دارویی که بتواند از این بیماری پر ریسک شما را نجات دهد به شرح زیر است:

۱٫    مصرف مکمل بن فیت ایکس مارت

مکمل بن فیت ایکس-مارت نیکان فارمد مهر یکی از مکمل‌هایی خوراکی بسیار تاثیرگذار در درمان پوکی استخوان است. این مکمل با برخورداری از ترکیبات منحصربه‌فرد، بهترین دارو برای جبران کمبود کلسیم بیماران مبتلا به پوکی استخوان بوده و از شکستگی استخوان‌هاى ضعیف جلوگیری و به حفظ سلامت عضلات کمک می‌کند.

۲٫    مصرف کلسیم و ویتامین D

با توجه تشخیص پزشک برای دریافت کلسیم و ویتامین D افراد متناسب با سن خود باید به‌صورت زیر این دارو را برای درمان پوکی استخوان خود استفاده کنند:

۱-  افراد بالاتر از ۷۰ سال لازم است روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۸۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند.

۲-  مردان ۵۱ الی ۷۰ سال باید ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز مصرف نمایند.

۳-  زنان ۵۱ الی ۷۰ سال باید ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز مصرف کنند.

۴-  بزرگسالان زیر ۵۰ سال هم باید ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز مصرف نمایند.

نکته قابل‌توجه این است که پزشک شما ممکن است در شرایط بحرانی و خطرساز کمبود ویتامین دی و کلسیم، دوزهای بالاتری از ویتامین‌های فوق را برای شما تجویز کند.

داروهای مرتبط با هورمون پوکی استخوان

زمانی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا شدید، سوال مهمی که برایتان مطرح می‌شود این است که آیا راهی برای به تاخیر افتادن این فرآیند وجود دارد یا به وسیله داروهای مرتبط با هورمون پوکی استخوان می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد؟

باید گفت پیشرفت تکنولوژی توانسته در این حالت کمک حال بیماران باشد، البته پزشک شما در این شرایط بهترین مشاور در زمینه استفاده از داروهای مرتبط با هورمون پوکی استخوان خواهد بود و ممکن است از تعدادی از داروهایی که در ادامه توضیح خواهیم داد، برای شما تجویز نماید.

• درمان پوکی استخوان با داروی بیس فسفونات ها

این داروها بیشتر برای زنانی که در مرحله یائسگی هستند؛ تجویز می‌شود و از به تحلیل رفتن استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. بیس فسفونات‌ها به صورت قرص و خوراکی و بعضی اوقات به صورت تزریق مین وریدی نیز هستند و تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش تراکم استخوان‌ها دارند.

البته در کنار افزایش تراکم استخوان، بیس فسفونات‌ها عوارض جانبی از قبیل حالت تهوع، التهاب مری، شکم‌درد و مشکلات هضم غذا را نیز به همراه دارند.

• تعدیل‌کننده‌های انتخابی SPERM (گیرنده استروژن)

اثرات استروژن جهت افزایش تراکم استخوان، به شدت به درمان پوکی استخوان کمک می‌کنند، از جمله داروهای محبوب این تعدیل‌کننده رالوکسیفن (اویستا) است که بسیاری از مبتلایان در درمان پوکی استخوان از آن استفاده می‌کنند.

• اسپری کلسی تونین

این دارو هورمونی است که توسط غده تیروئید تولید می‌شود و بیشتر به صورت اسپری بینی بوده و از تحلیل رفتن استخوان‌ها به شدت جلوگیری می‌کند.

• استروژن درمانی در درمان پوکی استخوان

این روش درمانی به‌ندرت در درمان پوکی استخوان مورداستفاده قرار می‌گیرد، چون عوارض این روش درمانی بیشتر از سایر روش‌های دیگر است.

فعالیت بدنی

افراد از سنین جوانی لازم است که خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را جدی بگیرند. برای این کار لازم است که حتما فعالیت‌های بدنی و ورزشی مناسبی داشته باشند که باعث کاهش پوکی استخوان و عوارض پیشرفت آن می‌گردد.

فعالیت فیزیکی برای همه به ویژه زنان و دختران، باید از سال‌های کودکی، نوجوانی و جوانی شروع شده تا باعث افزایش استقامت و جرم استخوان شود.

در این دوران استخوان‌ها از بافت‌های زنده‌ای تشکیل‌شده که با از بین رفتن بافت‌های فرسوده، جایگزین هم می‌شوند. اگر شما فعالیت‌های بدنی را در جلوگیری از پوکی استخوان به درستی به کار ببندید می‌توانید همیشه قوی بمانید، چرا که استخوان‌ها باید به صورت منظم و مداوم مورد استفاده قرار گیرند تا دچار ضعف نشوند.

بهتر است که همیشه با داشتن یک برنامه ورزشی منظم همراه با فعالیت بدنی مناسب، علاوه بر افزایش استحکام استخوان‌های خود، بتوانید حدود یک تا دو درصد به توده استخوانی خود بیفزایید.

معرفی بن فیت ایکس -مارت

مکمل بن فیت ایکس مارت

در حال حاضر در بازار داروهای درمان پوکی استخوان ایرانی، مکمل بن فیت ایکس مارت تنها داروی پیشتاز شرکت نیکان فارمد مهر است. ترکیبات این دارو برای سلامت استخوان‌های بدن مفید بوده و علاوه بر ساخت و حفظ استخوان‌های قوی از گرفتگی عضلات نیز پیشگیری ‌می‌کند. کلسیم یکی از ترکیبات این مکمل تاثیرگذار بوده که در ترشح، ساخت هورمون‌ها و استخوان‌های قوی معجزه ساز است. همچنین کلسیم مکمل ایکس مارت به حفظ ریتم قلب، عملکرد عضلات و انتقال پیام از مغز شما به سایر قسمت‌هاى بدنتان کمک خواهد کرد. با مصرف این دارو به مرور زمان، درمان پوکی استخوان را به وضوح حس خواهید کرد.

ویتامین D3 موجود در مکمل بن فیت ایکس – مارت نوعی ویتامین محلول در چربی بوده که در جذب کلسیم و فسفر به بدن کمک‌رسانی مى‌کند. در کنار تمام این ترکیبات زینک و منیزیم از جمله داروهایی هستند که به تنهایی در تشکیل استخوان‌ها موثر بوده و از تحلیل آن‌ها و گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کنند.

معرفی نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر https://nikanpharma.com با سابقه درخشان چندین ساله خود در زمینه واردات مکمل‌های غذایی و دارویی، توانسته با انتخاب هوشمند و درست محصولات، نیازهای اساسی مردم را در زمینه مکمل‌ها تامین کند. این شرکت در سال‌های اخیر پا به عرصه تولید مکمل‌های دارویی و غذایی گذاشته و با تلاش مستمر نیروهای جوان و خلاق، با شناسایی بازار و تامین باکیفیت‌ترین مواد اولیه، محصولات ایکس مارت و برند هیرونیک خود را به مشتریان عرضه نموده تا با خیال راحت از سلامتی بدن خود محافظت نمایند.

نظرات