تراشه مغزی ایلان ماسک و تراشه خوانش مغز Neuralink چیست و چه کاربردی دارد

0

تراشه مغزی ایلان ماسک و تراشه خوانش مغز Neuralink چیست و چه کاربردی دارد

تراشه مغزی ایلان ماسک چیست و تراشه خوانش مغز Neuralink چه کاربردی دارد, تراشه کامپیوتری ایلان ماسک چه کاربردی دارد ,تراشه نورالینک چه فوایدی برای بشر دارد,معرفی کامل و همه چیز درباره تراشه خوانش مغز Neuralink ساخت ایلان ماسک

تراشه مغزی ایلان ماسک و تراشه خوانش مغز Neuralink چیست و چه کاربردی دارد

تراشه مغزی ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس و تسلا رونمایی شد و وی این رویداد استارت آپ نورالینک در مراسم آنلاین در ویدئویی در یوتیوب به نمایش گذاشت.

در این مراسم ویدئویی، ماسک نمونه اولیه دستگاه را نشان داد که به اندازه یک سکه بزرگ است و در آینده می توان آن را داخل جمجمه فرد ایمپلنت کرد. همچنین در این مراسم ماسک به ۳ خوک اشاره کرد که این تراشه در بدن یکی آنها ایمپلنت شده است.

او در این باره گفت: همانطور که می بینید این یک خوک کاملا سالم و خوشحال است.

کاربردهای تراشه مغزی ایلان ماسک

همچنین ایلان ماسک در این مراسم تایید کرد هدف اصلی شرکت نورالینک توسعه تراشه برای کمک به افرادی است که نخاع آنها به شدت آسیب دیده است. تراشه مذکور در حرف زدن، تایپ کردن و حرکت با استفاده از امواج مغزی به آنها کمک می کند.

او در این مراسم ماسک از برنامه نویسان، مهندسان و به خصوص افرادی با سابقه اختراع دستگاه ها خواست برای استخدام به این شرکت مراجعه کنند.
بامداد امروز، ایلان ماسک از نسل جدید تراشه مغزی نورالینک در یک رویداد زنده در یوتیوب رونمایی کرد.

در این رویداد خوک‌هایی که به این تراشه مغزی مجهز شده‌اند نمایش داده شدند. یکی از این خوک‌ها دستگاهی برای ثبت سیگنال‌های مغزی خود داشت. این تراشه دو ماه است که درون مغز او جای گرفته است. زمانیکه او پوزه خود را به جاهای مختلف مانند غذا یا زمین می‌مالید، سیگنال‌هایی در مغز او ایجاد می‌شدند که تراشه آنها را ثبت و نشان می‌داد.

فواید تراشه مغزی نورالینک ایلان ماسک چیست

تراشه مغزی ایلان نورالینک چیست

طراحی نورالینک Neuralink در مقایسه با آنچه که سال گذشته رونمایی شده بود، تغییر کرده است. حالا این چیپ شبیه به سکه‌ای است که بر روی جمجمه قرار می‌گیرد و چند رشته سیم نازک و انعطاف پذیر از یک سمت آن بیرون زده‌اند. این تراشه از طریق اتصال بلوتوث به گوشی هوشمند کاربر وصل خواهد شد.

فواید درمانی تراشه مغزی نورالینک

رشته‌های موجود در این چیپ، الکترودهای بیشتری دارند و این به معنای دریافت اطلاعات بیشتر است. این رشته‌ها به اندازه سوزن‌های سفت آزاردهنده نیستند. با این حال، اشیای خارجی در مغز به مرور زمان تجزیه شده و اجسام کوچکتر سریع‌تر دچار این اتفاق می‌شوند. یکی از اعضای تیم در مراسم اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای نورالینک اطمینان حاصل کردن از این بود که دستگاه بتواند برای دهه‌ها در محیط مغز دوام بیاورد.

تست های انسانی نورالینک

اولین آزمایش‌های بالینی بر روی تعداد کمی از بیماران با ضایعات شدید نخاعی انجام خواهد شد تا از کارایی و بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود. ماسک سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود تا این مرحله سال ۲۰۲۰ عملی شود. در هدف دراز مدت، او گفته بود که با یک ایمپلنت ثانویه روی ستون فقرات قادر خواهند بود تا امکان حرکت کامل را در افرادی که دچار این آسیب‌ها هستند، ایجاد کنند.

اما مهمترین کاری که این دستگاه احتمالاً قادر به انجام آن خواهد بود، به گفته ماسک “همزیستی با هوش مصنوعی” است که به مغز انسان اجازه می‌دهد تا با هوش مصنوعی ادغام شود.

موارد مصرف و کاربردهای تراشه خوانش مغز Neuralink

تراشه خوانش مغز Neuralink چه کاربردی دارد

این پردازنده سیگنال‌های پیچیده‌ای را رمزگشایی می‌کند که در داخل مغز انسان شکل گرفته‌اند؛ سپس تراشه آن‌ها را به رقم تبدیل می‌کند تا بتواند این سیگنال‌ها را پردازش کند. در نتیجه شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته می‌شود، امکان کنترل کردن عملکرد عضلات بدن را پیدا می‌کند.

داخل مغز نیز مکان مناسبی برای قرار دادن الکترودها وجود ندارد. سیستم دفاعی بدن (مغز) نیز این الکترودها را طرد می‌کنند. حرکات طبیعی مغز و تکان خوردن آن در حین ضربان قلب و نفس کشیدن نیز باعث حرکت الکترودها از جای درست خود می‌شود. الکترودهای قدیمی‌ که پیش از این در آزمایش استفاده می‌شدند به بافت مغز آسیب می‌رسانند و با حرکت مغز به خارج از نقطه‌ای که تعیین شده بودند حرکت می‌کردند.

اما این رشته‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که دست انسان نمی‌تواند آن‌ها را درون مغز وارد کند، به همین دلیل Neuralink یک سیستم روباتیک برای وارد کردن رشته‌ها به مکان‌های از پیش تعیین شده و در عمق از پیش تعیین شده ابداع کرد.

در ادامه ابزاری که Neurallink طراحی کرده، امواج را به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث به یک گیرنده ارسال می‌کند که فرد مورد نظر آن‌را شبیه به یک سمعک به پشت گوش خود متصل می‌کند.

پروژه نورالینک ایلان ماسک یک شرکت “عصب فناوری”(neurotechnology) آمریکایی است که توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس و در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد. دفتر مرکزی این استارتاپ در سانفرانسیسکو است. از زمان تأسیس، چندین دانشمند عصب شناس از دانشگاه‌های مختلف در آنجا مشغول به کار هستند.

این دستگاه در حال حاضر به سطح مغز محدود شده و به مناطق عمیق‌تر نمی‌رود. بسیاری از عملکردهای مهم مانند حرکت، بیناییی، شنوایی و .. در همین سطح مغز اتفاق می‌افتند. از سال ۲۰۱۷ (زمان راه‌اندازی نورالینک) تا امروز این پروژه دستخوش تغییرات اساسی شده و تنها دو عضو تیم بنیانگذار هنوز در این مجموعه باقی مانده‌اند.

منابع: sputniknews و سخت افزار مگ

نظرات