آشنایی با ویژگی های مروارید | خواص سنگ مروارید | ویژگی های درمانی مروارید

0

آشنایی با ویژگی های مروارید | خواص سنگ مروارید | ویژگی های درمانی مروارید

خواص سنگ مروارید سنگی زیبا و گرانبها است که بیشتر مورد توجه خانم ها بوده بیشتر افراد به جنبه زینتی آن توجه دارند. مروارد در حال حاضر بیشتر به صورت پرورشی در بازار یافت می شود و نوع اصل آن بسیار کمیاب می باشد. خوب است که بدانید مروارید اصل علاوه بر زیبایی خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد.

خواص سنگ مروارید

مروارید از نوع سنگ هایی شفاف و براق بوده که در رنگ های سفید، خاکی، شرابی، خاکستری مایل به سیاه، زرد و آبی در طبیعت یافت می شوند. مرواریدها بیشتر به شکل کره هستند و در برخی موارد شبیه به گلابی، دکمه و دیگر اشکال نا منظم می باشند. این سنگ ها در طبیعت به اندازه های متفاوتی پیدا می شوند اندازه های کوچ و بزرگ که بزرگترین نوع یافت شده این سنگ تا کنون دارای اندازه ای به قطر ۱۳ سانتی متر بوده که وارای وزن ۳۷/۶ کیلوگرم می باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در مرواریدها شامل ۹۰ درصد کربنات کلسیم و ۱۰ درصد آب و مواد عالی می باشد. همچنین میزان سختی این سنگ ها ۲/۵ تا ۳/۵ می باشد.

جگونگی تشکیل مروارید
مروارید در داخل بدن نرم تنان دو کفه ای مثل صدف به وجود می آید. به این صورت که وقتی جسم خارجی وارد صدف شود، صدف برای دفاع از خود موادی را ترشح می کند که این مواد در نهایت به مروارید تبدیل خواهند شد. این نوع مروارید ها به خاطر اینکه بدون دخالت انسان ها و به طور طبیعی در طبیعت به وجود می آیند بسیار گران قیمت می باشند. در حال حاضر به دلیل آلودگی آب دریا واقیانوس ها و همچنین صید بی اندازه صدف ها، مرواریدهای طبیعی بسیار کمیاب شده اند و بیشتر مرواریدهای موجود در بازار از نوع پرورشی می باشند.

مروارید پرورشی
مرواریدهایی پرورشی توسط انسانها رشد و پرورش داده می شوند. این نوع مرواریدها فقط از یک لایه خارجی تشکیل شده اند و لایه داخلی آن از جنس کفه سخت صدف است. این مرواریدها به دلیل دخالت انسان ها در ساخت و زمان کوتاه برای تولید آن نسبت به مرواریدهای طبیعی ارزان قیمت تر هستند. فرق بین این دو نوع مروارید فقط در شکل ظاهری آنهاست و از نظر خواص تفاوتی با هم ندارند. و نحوه تشخیص آنها از هم شکل ظاهری شان می باشد.

فایده های مروارید عنوان شده در کتب قدیمی

خاصیت های مروارید و پودر آن در اکثر تمدن های قدیمی شناخته شده می باشد.استفاده از مروارید در چین به عنوان درمان و همچنین نوعی تزئین قدمتی طولانی داشته و به ۳۲۰ میلادی بر می گردد ودر ان دوران مورد علاقه افراد سلطنتی بوده است. از خاصیت های مروارید که در کتاب پزشکی قدیمی مربوط به سلسله مینگ آورده شده است می توان به تحریک رشد و بهبود پوست جدید، نابودی سموم، برطرف کننده آسیب های ناشی از آفتاب و لکه ها اشاره کرد. که در ان زمان استفاده می شده است.در کشور هند از پودر مروارید برای افزایش سلامت و بیشتر شدن قدرت عمومی بدن در داروهای آیوروداک مورد استفاده قرار می گرفته است و در هند به معجون عشق شهرت داشته است.

بررسی سنگ مروارید

  • در اروپا در قرون وسطی مروارید به عنوان ماده ای با خواص درمانی بسیار مشهور بوده است.
  • مردم آلمان و انگلیس در قرن هفدهم بر این عقیده بودند که مروارید دارای اثرات گسترده جسمی و روحی است. همچنین فرانسیس بیکن دانشمند و فیلسوف نامی از مروارید به عنوان روشی برای داشتن عمر طولانی نام برده است.
  • در نهایت این پودر توسط محققان بعد از قرن بیست و یکم بر روی برخی از حیوانات مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

خاصیت های درمانی مروارید در طب سنتی و باستانی
در گذشته از مروارید برای درمان بیماری های جسمی و روحی بسیاری استفاده می شده است که با برخی از آنها آشنا می شویم:دفع سنگ کلیه، درمان بیماریهای مجاری ادرار و کلیه، درمان مشکلات معده، قلب، جگر، بواسیر، یرقان، درمان خارش، جوش، کورک، حساسیت های پوستی، درمان استفراق، بوی بد دهان، سردرد، تنظیم کننده قدد درون ریز، کاهش التهاب دستگاه تناسلی در مردان و زنان، درمان شب ادراری، سرماخوردگی، عطسه های دائمی، گواتر، غده های چربی.

خاصیت های درمانی با به همراه داشتن مروارید
مروارید از بعد معنوی دارای خواصی مثل خوش شانسی و لطافت قلب و روح، صبر و اراده، دورکننده غم و اندوه، برطرف کننده تغییرات خلق و خو، اضطراب و نگرانی، تقویت کننده حس از خود گذشتگی و پاکدامنی.

خواص سنگ مروارید

مروارید و خواص دارویی آن

در حالت کل این سنگ دارای خواص دفع انرژی منفی و جذب انرژی مثبت است. در ادامه با برخی دیگر از خواص پودر مروارید آشنا می شویم:

افزایش طول عمر
تحقیقات انجام شده نشاندهنده این است که پودر مروارید توانایی تولید آنتی اکسیدان ها و بیوشیمی های متفاوتی را دارد که با طول عمر و سلامت بدن رابطه مستقیمی دارند. پودر مروارید تاثیر زیادی در بهبود سطح آنتی اکسیدان ها ی مختلف از جمله سوپراکسید دیسموتاز یا همان SOD و گلوتاتین دارد، این دو آنتی اکسیدان بخصوص SOD سبب کاش بیماری، حفاظت از DNA و ترمیم آن و طول عمر می شوند. بعلاوه SOD آنزیم MAO-B را مهار کرده و از این طریق نیز یاعث بیشتر شدن عمر و بهبود سلامتی می گردد. همچنین این دو آنتی اکسیدان باعث بهبود فعالیت های متابولیکی DNA و RNA می شوند و باعث ترمیم و رشد دوباره سلول ها می گردند.

بهبود سلامت پوست و بازسازی استخوان ها
تحقیقات انجام شده نشان داده است که ماده ای خالص به نام ناکر در مروارید وجود دارد که باعث تقویت و بازسازی فیبروبلاست ها و استئوبلاست ها می شود که این دو برای ساخت پوست جدید و کلاژن و بافت استخوانی بسیار واجب هستند. فیبروبلاستها سلول های بنیادی سازنده موجود در بافت پیوندی هستند که ماهیچه ها، پوست و اندام ها را در بر گرفته اند و ناکر موجود در مروارید باعث افزایش آن می شود. همچنین فیبروبلاست در بهبود سریع زخم، تشکیل سلول های جدید پوست و تولید کلاژن تاثیر ویژه ای دارد و باعث درخشش و جوانی پوست شده و چین و چروک و افتادگی پوست را بهبود می دهد. استئوبلاست هم نوعی سلول بنیادی بوده که مسئولیت رشد و شکل گیری استخوان ها را بر عهده دارد.

خواص متفاوت مرواربد

مروارید ها یکی از منابه سرشار از کلسیم بر روی زمین هستند که کلسیم و مواد معدنی موجود در آن ساختاری میکروکریستالی طبیعی داشته و با بدن انسان سازگاری دارد و باعث رشد استخوان های جدید، افزایش مواد معدنی و افزایش تراکم کلی استخوان می شود.

خاصیت آرامش دهندگی و خونسردی
یکی از اصلی ترین خواص پودر مروارید، آرامش بخش بودن آن است. مروارید برای بهبود استرس و عصبانیت، خلق و خو و رفع مشکلات مربوط به خواب کاربرد دارد. علاوه بر تاثرات آرام بخشی کلسیم سنگ مروارید در بدن، تحقیقات نشان داده اند که مروارید باعث افزایش گابا در مغز خواهد شد. گابا انتقال دهنده ی عصبی در مغز است که در فرد ایجاد آرامش می نماید و افراد مضطرب کمبود این ماده در بدنشان وجود دارد. همچنین دانشمندان به این موضوع دست یافته اند که پودر مروارید سبب افزایش هورمون سروتونین در حیوانات و انسان ها می شود. مردم چین از مروارید در داروهای آیورودا استفاده می کنند.

تقویت نیروی معنوی «شن»

شن یکی از سه گنج با انرژی است که در بدن انسان ها وجود دارد. چینی ها اعتقاد دارند که سنگ مروارید باعث تقویت این نیرو در بدن می شود. در زبان چینی شن به معنای خدا یا روح است و آنها بر این باورند که شن باعث تقویت احساسات، ذهن و ارتباط با دنیای معنوی می شود. با داشتن این سنگ احساس آرامش عمیقی به فرد انتقال داده خواهد شد. مروارید باعث تقویت روحیه و ظرفیت معنوی انسان ها می شود.

تقویت کننده حافظه

چینی ها متوجه شده اند که پودر مروارید سبب بهبود ضریب هوشی در کودکان می گردد. تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که ۸۰ درصد هوش کودکان بعد از استفاده سه ماهه از این پودر تقویت شده است. همچنین آزمایشات بر روی موش ها نشان داده است که موش هایی که به مدت ۱۲ روز از پود مروارید مصرف کرده اند، نسبت به سایر موش ها عملکرد و ایمنی بهتری داشته اند و موش های سالم و باهوش تری بوده اند.

حاوی مواد مغذی و تقویت کننده
علاوه بر تمامی خواص سنگ مروارید، مکمل ها ی پودر آن سرشار از مواد مغذی سخت مثل کلسیم، روی، آهن و منیزیم و مواد معندی ضروری مثل استرانسیم، مس، سلنیوم، تیتانیم و سیلیکون می باشد. بعلاوه پودر مروارید دارای اسیدهای آمینه ضروری مثل اسید آسپریک، آلانین، سرین، آرژنین، پرولین، والین، تیروزین، لوسین، گلیسین، گلوتامیک اسید، فنیل آلانین، لیرین و متیونین می باشد. همچنین شامل عناصر سیستیت، هیستیدین و تورین بوده که از عناصر آرامش بخش می باشند. از ترکیبات دیگر مروارید موکوپلیساکارید ها هستند که خاصیت ضد التهابی و فسفاتاز قلیایی دارند.

نظرات