هر آنچه درباره خواص و فواید و مضرات نخود فرنگی نمیدانید

0

هر آنچه درباره خواص و فواید و مضرات نخود فرنگی نمیدانید

خواص نخود فرنگی را با همه فوابد و مضراتش برای سلامتی و در دوران بارداری و ارزش غذایی و نحوه نگه داری و طرز پخت و مصرف آن در سایت حرف تازه بخوانید.

نخود فرنگی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین C و ویتامین b2، b3، b6 و b1 است

نخود سبز سزشار از مواد مغذی هستند که برای سلامتی بسیاز مفید بوده می توانند برای افسردگی و محافظت از قلب کمک زیادی بکنند.

ارزش غذایی نخود فرنگی

چربی نخود فرنگی بسیار کم است و کلسترول ندارد.
حاوی مقدار زیادی پروتئین است و حتی پروتئین موجود در نخود فرنگی از میزان پروتئینی که در دانه‌ی غلات یافت می‌شود بیش‌تر است.
فیبر یکی اجزای شناخته‌شده‌ی خوراکی‌های گیاهی است که معده‌ی انسان نمی‌تواند آن را هضم کند.

محتوای فیبر نامحلول در نخود فرنگی حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و مدت زمان انتقال مدفوع در روده را کاهش می‌دهد، برای همین است که فیبر برای پیشگیری از یبوست مهم است

 

خواص نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی برای سلامتی

در ادامه با ما همراه باشید و با خواص شگفت انگیز نخود فرنگی آشنا شوید.

کاهش وزن

محتوای فیبر موجود در نخود فرنگی در کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر به پر شدن معده کمک می‌کند و سبب سیری می‌شود.
نخود فرنگی سرشار از پروتئین است و در عین حال کالری و چربی کمی دارد، از این رو برای کسانی که می‌خواهند وزن‌شان را کنترل کنند یک انتخاب فوق‌العاده است.

پیشگیری از بیماری قلبی

انتخاب نخود فرنگی به عنوان منبع پروتئین انتخاب سالم‌تری خواهدبود و توصیه می‌شود هر روز مصرف شود چون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

کاهش خطر سرطان

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی است که از اجزای فعال و موثر در پیشگیری از سرطان است.

خواص نخود فرنگی برای پیشگیری از دیابت

نخود فرنگی خوراکی‌ای است که شاخص گلوکز را پایین می‌آورد.
این شاخص سنجشی است که خوراکی‌ها را بر اساس افزایشی که در قند خون ایجاد می‌کنند، رتبه‌بندی می‌کند. خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز کم مانند نخود فرنگی و حبوبات دیگر، با سرعت کم‌تری گلوکز در خون ترشح می‌کنند برای همین حتی بعد از غذا نیز میزان قند خون را بالا نمی‌برند. برای آدم‌هایی که از دیابت رنج می‌برند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند انختاب خوبی است.
برای همین است که نخود فرنگی برای حفظ میزان قند خون مفید است.

خواص نخود فرنگی

درمان بیماری سلیاک

فردی که به بیماری سلیاک مبتلا است باید این قاعده را بپذیرد که نمی‌تواند خوراکی‌های حاوی گلوتن مانند آرد و غیره را مصرف کند.
نخود فرنگی درست مانند حبوبات دیگر فاقد گلوتن است و یک خوراکی نشاسته‌ای عالی است که می‌تواند جایگزین پروتئین یا نشاسته‌ی گندم شود. افراد مبتلا به سلیاک می‌توانند نخود فرنگی را به عنوان منبعی برای پروتئین و فیبر مصرف کنند و لازم نیست نگران بیماری‌شان باشند.

خواص نخود فرنگی برای پوست

نخود فرنگی نه تنها سرشار از فیبر و پروتئین است بلکه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که می‌تواند از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد یا قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری کند.

مقابله با پیری

نخود فرنگی دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند برای جلوگیری از چین و چروک مناسب باشد.
به علاوه نخود فرنگی منبعی فوق‌العاده برای ویتامین C است که می‌تواند تولید کلاژن را درون لایه‌ی پوست افزایش دهد.
کلاژن خود یک پروتئین است که شکل بافت پوست را حفظ می‌کند و پیوند پوست را با اندام‌ها تقویت می‌کند و به این طریق از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

تقویت دستگاه ایمنی

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی دیگر از قبیل مس، آهن، روی، و منگنز است که دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند.

جلوگیری آلزایمر

مصرف روزانه‌ی نخود فرنگی از آلزایمر جلوگیری می کند.
نخود فرنگی حاوی ویتامین K است که می‌تواند سلامت سیستم عصبی درون مغز را حفظ کند و از آسیب دیدن آن، که به آلزایمر منجر می‌شود، پیشگیری کند.

درمان یبوست

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای مجرای گوارش مهم است. فیبر حجم مدفوع را زیاد می‌کند که باعث می‌شود حرکت آن در روده آسان‌تر شود. برای همین است که مصرف سبزیجاتی مانند نخود فرنگی می‌تواند برای خلاص شدن از شر یبوست مفید باشد.

سلامت استخوان‌ها

نخود فرنگی حاوی مقداری کلسیم است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است.

کاهش کلسترول

این ماده حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند مسیر ورود کلسترول را به لایه‌ی عروق خونی مسدود کند.

خواص نخود فرنگی در دوران بارداری

نخود فرنگی می‌تواند در دوران بارداری سلامت بدن را حفظ میکند و از نارسایی لوله‌ی عصبی در نوزاد تازه متولدشده پیشگیری کند.
مصرف آن در طول بارداری برای مادر ضرری ندارد و منبعی فوق‌العاده برای پروتئین است که می‌تواند عملکرد گوارشی را در معده‌ی یک مادر باردار افزایش دهد.

خواص نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی در درمان کم خونی

نخود سبز حاوی مقداری آهن است که تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد و عملکرد صحیح خون را حفظ می‌کند.

ترمیم بافت‌های شکسته

این گیاه سرشار از پروتئین است که بدن را در فرایند ترمیم توانمند می‌کند.
پروتئین به عنوان ماده‌ی سازنده عمل می‌کند و بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند یا بافت جدیدی را جایگزین آن می‌کند.

درمان سرفه و پاک کردن ریه با نخود فرنگی

خوردن پخته ى آن با عسل جهت سرفه و پاک کردن ریه و درد سینه و نرم کردن آن ها و از بین بردن اخلاط فاسد و خارج کردن فضولات کثیف از امعاء مفید است .

خواص درمانی نخود فرنگی در افزایش شیر مادر

مصرف نخود فرنگي موجب ازدياد شير مادر ميشود.

خواص نخود فرنگی برای مو

نخودسبز حاوی ویتامین‌های مختلف از قبیل ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 است که می‌تواند جذب مواد مغذی را در فولیکول مو، که داخل پوست سر است، افزایش دهد. مو با دریافت مواد مغذی کافی می‌تواند رشد کند و قوی بماند.

پیشگیری از تصلب شراین

تصلب شراین وضعیتی است که عروق خونی یا شریان‌ها به خاطر رسوب کلسترول در دیواره‌ی داخلی عروق مسدود می‌شود. نخود فرنگی حاوی فیبر است که میزان کلسترول را پایین می‌آورد و مانع از ورود آن به عروق خونی می‌شود.

ضد التهاب

نخود فرنگی دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند التهاب داخلی بدن را که ناشی از رادیکال‌های آزاد یا پاتوژن است، درمان کند.

سلامت چشم

نخود فرنگی سرشار از ویتامین A و نیز بتاکاروتن است که برای حفظ سلامت چشم و بینایی عادی و برای آب مرورارید سالمندان مفید است.

خواص نخود فرنگی پیشگیری از سرطان معده

محتوای پلی‌فنول محافظ موجود در آن به نام کومسترول که در نخود فرنگی به وفور یافت می‌شود از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند.

ماسک نخود سبز برای شفافیت و درخشندگی پوست

کمی نخود فرنگی را آب پز و آسیاب کنید تا از آن خمیری به دست بیاید. این خمیر را روی کل بدن و صورت‌تان بمالید. اسکراب کردن با این خمیر باعث شفافیت و درخشندگی پوست‌تان می‌شود.

مفید برای سوختگی

برای تسکین احساس سوختگی، می‌توانید خمیر تهیه شدن از نخود فرنگی سبز تازه را روی ناحیه‌ی دچار سوختگی بمالید.

نحوه نگه داری نخود فرنگی

نخود فرنگی در بازار به صورت تازه، کنسروی، یا منجمد وجود دارد. حتما غلاف‌های سبز سفت و تازه را بخرید که دانه‌های پر و سنگین دار دارد .

خواص نخود فرنگی

نحوه فریز کردن نخودسبز

برای فریز کردن باقالی و نخود فرنگی ابتدا دانه ها را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش فرو می برند و پس از آن آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می دهند.
البته توصیه متخصصین به مصرف مواد غذایی به صورت تازه است زیرا در این حالت بهترین کیفیت ماده غذایی از نظر ارزش تغذیه ای وجود دارد.

نظرات