آیا فردا دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲ روز کارگر تعطیل است؟| + تعطیلی روز کارگر فردا

0

آیا فردا دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲ روز کارگر تعطیل است؟| + تعطیلی روز کارگر فردا دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲

وضعیت تعطیلی روز کارگر ۱۴۰۲ : آیا روز کارگر دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲ تعطیل است؟ آیا فردا دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲ روز کارگر تعطیل است؟| وضعیت تعطیلی کارگران فردا دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲ در روز کارگر و آیا فردا روز کارگر ۱۴۰۲ تعطیل رسمی برای کارگران است یا نه که در ادامه میخوانید

آیا فردا دوشنبه 11 اریبهشت 1402 روز کارگر تعطیل است؟| + تعطیلی روز کارگر فردا

تعطیلی روز کارگر دوشنبه ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۲

فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ روز کارگر است که در تقویم شمسی در ایران تعطیل رسمی نیست اما روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

اگر کارگری در روز ۱۱ اردیبهشت در محل کار حاضر نشود، به عنوان غیبت یا ترک کار تلقی نخواهد شد.

بنابراین روز یکشنبه مصادف با ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱، برای تمام کارگران مشمول قانون کار تعطیل رسمی است.

بر اساس ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، تعطیلی روز کارگر ۱۱ اردیبهشت نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید. بنابراین کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.

هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه ی روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل رسمی برای کارگران است.

اما در قانون کار، دقیقاً یازدهم اردیبهشت، به عنوان روزکارگر تعیین شده است. ماده ۶۳ قانون کار می‌گوید: «علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.»

روز جهانی کارگر بر اساس قوانین قانون کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روز تعطیل محسوب می شود که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه ای تعطیل نشود، اولاً باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و ثانیاً و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود.

همچنین علی خدایی (نماینده کارگران در شورایعالی کار) در ارتباط با روز کارگر می‌گوید: طبق قانون کار، یازدهم اردیبهشت هر سال، روزکارگر و تعطیل رسمی است؛ به عبارت دیگر، همه مشمولان قانون کار، یازدهم اردیبهشت تعطیلند

روز کارگر تعطیل رسمی است

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به ماده ۶۳ قانون کار گفت:روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

علیرضا محجوب،دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه اینکه روز کارگر، تعطیل رسمی برای کارگران است گفت:روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

وی با بیان اینکه طبق قانون کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند گفت: هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه ی روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل رسمی برای کارگران است.

محجوب درباره تعطیلی روز کارگر ۱۱ اردیبهشت گفت: روز جهانی کارگر بر اساس قوانین قانون کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روز تعطیل محسوب می شود که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه ای تعطیل نشود،اولاً باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و ثانیاً و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود.

علت ثبت نشدن در تقویم رسمی ایران

تعطیلی روز کارگر در تقویم به عنوان تعطیل رسمی ثبت نشده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تعطیلی روز کارگر صرفا برای افراد مشمول قانون کار است؛ به همین دلیل در تقویم رسمی کشور به صورت تعطیل رسمی اعلام نشده است. اما طبق قانون کار همه مشمولان قانون کار در این روز تعطیل رسمی هستند.

روز کارگر یک یادبود و مراسم کارگری از سوی طبقات کارگر است که هر ساله در روز یکم ماه مه که مصادف با روزهای ۱۱ اردیبهشت ماه است برگزار می‌شود.

بر اساس ماده ۲ قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. به این ترتیب کلیه کارکنان شاغل در شرکت‌ها و موسسات و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی، تحت عنوان «کارگر» شناخته می‌شوند.

در واقع کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

علاوه بر تعطیلات کارگران که شامل تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی برخی از روزها می باشد، نوع دیگری از تعطیلی برای کارگران مشمول همان تعطیلی روز کارگر می باشد که جنبه بین المللی دارد . به این صورت که سازمان بین المللی کار ، روز جهانی کارگر ( ۱ ماه مه ) را تعطیل اعلام نموده است.

نظرات