علت حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان +تصاویر

0

حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان در چاپ سال ۹۹ باعث واکنش های منفی را همراه داشته و باعث انتقاد شده است که در ادامه علت حذف عکس دختران را از کتاب درسی بچه های کلاس سوم ریاضی دبستان را میخوانید.

علت حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان مشخص شد

اطلاعیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نقد نسبت به کتاب فارسی اول و ریاضی سوم ابتدایی اطلاعیه ای را صادر کرد.

** با سلام و عرض ارادت به همه دلسوزان تعلیم و تربیت کشور، مخصوصاً صاحب نظران که طی روزهای گذشته به نقد نکاتی در چند کتاب درسی پرداخته‌اند، توضیحات زیر جهت روشنگری و رفع ابهام به اطلاع می‌رسد:
در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده در آن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش‌های مختلف کتاب را بررسی می‌کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد.

از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل‌های هندسی در دستان آنهاست حذف شده است؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه گیری شده است.

با بررسی صفحات دیگر کتاب و نیز جلد سایر کتاب‌های ریاضی مشاهده می‌شود که تصاویر متعددی از دختران دانش آموز در کتاب‌های ریاضی استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوری تصاویر دختران نمی‌تواند مد نظر باشد.

لازم به ذکراست که بر اساس اندیشه اسلامی و مواضع حضرت امام راحل (ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران هر دو جنس مرد و زن مورد احترام و تکریم طراحان و برنامه ریزان درسی است و هیچ گونه نگاه افراطی و یا تفریطی در این خصوص مورد پذیرش نمی‌باشد.

خداوند ان شاالله به همه‌ی ما توفیق رهروی راه شهدا مخصوصاً شهدای متعلق به نظام تعلیم و تربیت را عنایت فرماید.

روابط عمومی و بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

علت حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

به گزارش حرف تازه از برترین‌ها: پس از انتشار خبر حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، نسیم بهاری، تصویرگر جلد این کتاب در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه «این طرح را چند سال پیش کشیده بودم»، گفت که طرح اصلی هم کلی ممیزی (سانسور) خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد!

او اشاره کرد که در طرح اولیه جلد کتاب ریاضی سوم دبستان نیز مقام‌های وزارت آموزش و پرورش حتی جایی گفته بودند که انگار یکی از دخترهای روی جلد در حال رفتن به سمت یکی از پسرهاست تا بغلش کند، پس «طرح را اصلاح کنید

علت حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان مشخص شد

در همین رابطه ​تابناک نوشت: بله! تغییری ابهام آفرین در جلد یکی از کتاب‌های درسی که معلوم نیست علت پدید آوردنش چه بوده است، همان گونه که معلوم نیست چرا کتاب ریاضی پایه اول مدارس پر شده از تصاویر انجام فرایض دینی، همان گونه که مشخص نشد چرا چوپان دروغگو جایش را به چوپان راستگو داد یا درس حسین فهمیده از کتاب‌ها حذف شد و برگشت و همان گونه که مشخص نیست چرا تغییرات کتاب‌های درسی پایانی ندارد و اینقدر سلیقه‌ای ست؟!

 

عکس قبل و بعد از حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

​به نظر می‌رسد کتب درسی سال جدید با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است، به گونه‌ای که برخی از معلمین نیز به تغییر محتوای برخی دروس از جمله درس مطالعات اجتماعی انتقاد وارد کرده‌اند. »!

نظرات