بیتا فرهی کیست و اهل کجاست از جوانی تا درگذشت +‌بیوگرافی

0

بیتا فرهی کیست و اهل کجاست از جوانی تا درگذشت +‌بیوگرافی

بیتا فرهی با نام شناسنامه ای بیتا لهارخانی دینبلی بازیگر سینمای ایران است. او متولد ۱ فروردین ۱۳۳۷ در تهران بوده و فارغ التحصیل رشته هنر از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا در سال ۱۳۵۹ است. بیتا فرهی ۴ آذر ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفت. بیوگرافی بیتا فرهی و همسرش و فرزندانش و عکس قدیمی و جوانی قبل انقلاب و ویکی پدیا و فیلم و سریال ها و سن و مصاحبه های بیتا فرهی بازیگر سینما را در ادامه می خوانید

بیتا فرهی کیست و اهل کجاست از جوانی تا درگذشت +‌بیوگرافی

بیوگرافی بیتا فرهی بازیگر سینمای ایران

بیتا فرهی با نام شناسنامه ای بیتا لهارخانی دینبلی در تاریخ اول فروردین ۱۳۳۷ در تهران متولد شد و سپس پای به عرصه هنر گذاشت او در ۳۱ سالگی با فیلم «هامون» و بانو که هر دو توسط مرحوم داریوش مهرجویی کارگردانی شد جلوی دوربین رفت و بعدها با خسرو شکیبایی زوج هنری را تشکیل داد.

او درباره زندگینامه و خانواده اش می‌گوید: «من در خانواده متوسط نه پولدار، اما با فرهنگ و اصیل به دنیا آمدم و در یک جو فرهنگی رشد کردم، بستگانم همگی اهل کتاب و شعر بودند. سال ۵۷ به آمریکا رفتم و مدتی بعد وارد مدرسه هنری شدم در آن زمان هدفی برای بازیگری نداشتم و در نهایت بعد از سه سال در سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشتم.»

مطالب مشابه: علت فوت و درگذشت بیتا فرهی چیست و چرا فوت کرد؟ +‌علت مرگ و عکس

نحوه بازیگر شدن بیتا فرهی از بانو تا کیمیا

زنده یاد فرهی اولین بار در سال ۱۳۶۸ با فیلم هامون در نقش مهشید کنار چهره‌هایی چون خسرو شکیبایی و عزت الله انتظامی وارد سینما شد او می‌گوید آقای ناصر چشم آذر در خانه دایی‌ام من را دید و به آقای داریوش مهرجویی برای کار جدیدش معرفی کرد و بعد از تست به سرعت مورد تایید قرار گرفتم.

وی سال ۱۳۷۰ با فیلم «بانو» دومین همکاری خود را با داریوش مهرجویی به نمایش گذاشت اما اکران نشد و این کار توقیف شد تا اینکه در سال ۱۳۷۳ با فیلم «کیمیا» در نقش دکتر شکوه به کارگردانی احمدرضا درویش به سینما بازگشت. او می گوید: توقیف بانو به من ضربه مهلکی زد و من دچار افسردگی شدم.

بیتا فرهی در طول فعالت های هنری خود در فیلم های زیادی بازی کرده که از جمله می توان به فیلم هتل کارتون در سال ۱۳۷۵ و فیلم اعتراض در سال ۱۳۷۸ به کارکردانی مسعود کیمیایی اشاره کرد.

بازی در سریال ها

بیتا فرهی بازیگر سینمای ایران پس از چتد سال فعالیت در سینما با بازی در سریال ولایت عشق در سال ۱۳۷۹ در نقش «آذردخت» وارد قاب تلویزیون شد و در سال ۱۳۸۱ در سریال «پدر خاک» و سپس سال ۱۳۸۳ در مجموعه «طلسم شدگان» بازی کرد.

بیوگرافی بیتا فرهی کیست و اهل کجاست

ازدواج و همسر

بیتا فرهی سال ها پیش با فردی به نام قریشی ازدواج کرد و صاحب دختری بنام مهسا شد، اما این ازدواج دوامی نداشت و او به طلاق انجامید. وی در ازدواج مجدد و برای دوم با علی آزموده ازدواج کرد.

فرهی درباره فعالیت در زمینه تئاتر می‌گوید: «تئاتر یک مقوله هنری بسیار سخت است، البته در طی این سال‌ها پیشنهادهای تئاتری داشتم به ویژه در زمان «هامون»، اما چون تجربه تئاتر را نداشتم به آنها جواب منفی دادم. شاید در آینده‌ای نزدیک اگر نمایش نامه خوبی باشد، این تجربه را هم به دست آورم.»

بیتا فرهی کیست و اهل کجاست از جوانی تا درگذشت +‌بیوگرافی

بازیگر بانو می‌گوید: مردم را خیلی دوست دارم و به محبوبیت بیش از شهرت اهمیت می‌دهم. دوست دارم محبوب دل مردم باشم. احساس می‌کنم آدم مردمی هستم و اگر روزی کارم را کنار بگذارم باز من را می‌شناسند و آن چیزی را که دلم از مردم می‌خواهد از آنها می‌گیرم.

فرهی درباره اوقات فراغت خود اظهار داشته: «همیشه فکر می‌کنم که ای کاش سرمایه‌ای برای راه اندازی یک کتاب فروشی دنج و کوچک در یک جای خوب و مناسب داشتم، یک کافه کتاب که بشود در آن یک قهوه خوب نوشید، یک کتاب خوب خواند و یک موزیک خوب گوش داد، دوست دارم چنین کارهای را انجام دهم.»

بیتا فرهی در سریال «سرزمین مادری»

بیتا فرهی اینروزها در سریال «سرزمین مادری» و با ایفای نقش اقدس‌الملوک بختیاری یکبار دیگر یادآور روزهای درخشان خود در مقابل دوربین است. او نقش زنی پرجذبه، پرقدرت و ثروتمند از طایفه بختیاری‌ها را ایفا کرده است که با یک اشاره به اطرافیانش می‌تواند دست به هرکاری بزند.

بیتا فرهی کیست و اهل کجاست از جوانی تا درگذشت +‌بیوگرافی

از بستری شدن تا فوت بیتا فرهی

بیتا فرهی روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در بیمارستان بستری شد و به دلیل عارضه ریوی تحت درمان در سی سی یو قرار گرفت. اما این درمان ها افاقه نکرد و او چهارم اذر فوت شد

جوایز و افتخارات

بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی جشنواره دنیای تصویر برای فیلم «طلسم شدگان» – ۱۳۸۳

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «هامون» – ۱۳۶۸

بهترین بازیگر زن سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ برای فیلم «خون بازی» – ۱۳۸۵

بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم کراچی برای فیلم «خون بازی» – ۱۳۸۵

سینمایی

موافقت اصولی – ۱۳۹۸

لامینور – ۱۳۹۸

آخرین داستان (انیمیشن) – ۱۳۹۷

وقتی برگشتم… – ۱۳۹۴

برادرم خسرو – ۱۳۹۴

دوران عاشقی – ۱۳۹۳

بشارت به یک شهروند هزاره سوم – ۱۳۹۱

شیش و بش – ۱۳۸۹

در انتظار معجزه – ۱۳۸۹

شیرین – ۱۳۸۷

خاک آشنا – ۱۳۸۶

پارک وی – ۱۳۸۵

خون‌ بازی – ۱۳۸۵

خانه‌ ای روی آب – ۱۳۸۰

میکس – ۱۳۷۸

اعتراض – ۱۳۷۸

زندگی – ۱۳۷۶

هتل کارتن – ۱۳۷۵

کیمیا – ۱۳۷۳

بانو (نمایش در ۱۳۷۷) – ۱۳۷۰

هامون – ۱۳۶۸

تلویزیون

از یادها رفته – ۱۳۹۸

ایراندخت – ۱۳۹۶

یادگاری (تله‌ فیلم) – ۱۳۹۳

خراش (تله‌ فیلم) – ۱۳۹۰

خاطره آن شب بارانی (تله‌ فیلم) – ۱۳۸۹

سرزمین کهن – ۱۳۹۲–۱۳۸۷

طلسم شدگان – ۱۳۸۳

پدر خاک – ۱۳۸۱

ولایت عشق – ۱۳۷۹

سرزمین سبز – ۱۳۷۶ – (پخش ۱۳۸۶)

نظرات