انواع پروژکتور ال ای دی و کاربرد آن

0

پروژکتورهای ال ای دی یکی از ابزارهای مهم در نورپردازی و روشنایی محیط‌های داخلی و خارجی هستند. این پروژکتور ها از یک سری LED های قدرتمند تشکیل شده‌اند که نور روشنایی با بالاترین کیفیت را تولید می‌کنند و به دلیل داشتن عمر طولانی و مصرف کم انرژی، بسیار پرکاربرد هستند.

استفاده از پروژکتور ال ای دی در نورپردازی محیط‌های داخلی، برای روشنایی اتاق‌های بزرگ، میز کار، نورپردازی دیوارها، نمای داخلی ساختمان و غیره بسیار مناسب است. همچنین این پروژکتورها در نورپردازی فضای باز مانند پارک‌ها، فضاهای عمومی، میدان‌ها، فرودگاه‌ها، برج‌ها و غیره نیز کاربرد دارند

به عنوان مثال، در نورپردازی فضای باز، پروژکتورهای ال ای دی به صورت دایره‌ای روی زمین نصب می‌شوند و با تولید نور رنگی، زیبایی و جذابیت به فضا اضافه می‌کنند. همچنین این پروژکتورها می‌توانند برای روشنایی فضاهایی مانند پارکینگ‌ها، خیابان‌ها، معابر و غیره نیز استفاده شوند.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد پروژکتورهای ال ای دی، می‌توان در نورپردازی و روشنایی محیط‌های مختلف بهره‌وری بسیار بالایی را داشت و در عین حال صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با نورپردازی داشت.

پروژکتور ال ای دی

پروژکتور COB:

تراشه های LED که بر روی یک صفحه نصب شده اند تا به عنوان منبع نور عمل کنند، به عنوان COB Light شناخته می شوند. فرم کامل چراغ COB چراغ های Chip On Board است.در این حالت نور به حالت تاکیدی و باکیفیت بالا ساطع می‌شود.

پروژکتور SMD:

پروژکتور SMD، از تعداد زیادی ال ای دی SMD کوچک شکل گرفته است. پروژکتور SMD، برای دریافت روشنایی باز و گسترده در فواصل کوتاه به کار می رود و پخش نور بیشتری نسبت به پروژکتورهای COB دارد.

مزایای پروکتور ال ای دی:

گرمای زیادی تولید نمی کنند. به دلیل مکانیسم روشنایی، LEDها هیچ تشعشع IR ندارند که دمای محیط را به سرعت افزایش می دهد. این به معنای هزینه کمتر برای تهویه مطبوع است. علاوه بر این، هیچ اشعه مضر UV وجود ندارد و بدنه فیکسچر به دلیل کارایی بالای LED ها در دمای قابل قبولی حفظ می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، LED کارآمدترین منبع روشنایی نسبت به متال هالید معمولی یا سدیم بالا است. رکورد لومن بر وات اغلب در آزمایشگاه‌های سراسر جهان وجود دارد و LED ها در تولید انبوه می توانند به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ لومن در هر وات برسند. این مقدار قبلاً از سدیم فشار بالا و متال هالید، که کارآمدترین منابع نوری قبلی بودند، بیشتر بود.

چرخه عمر طولانی، شگفت انگیزترین مزیت نورپردازی LED است. طول عمر LED حدود ۵۰۰۰۰ ساعت است که بازه زمانی از خروجی ۱۰۰٪ لومن اولیه تا ۵۰٪ است. طول عمر ۱۰ تا ۵۰ برابر منابع روشنایی سنتی است. علاوه بر این، پروژکتورهای ال ای دی از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که با ده‌ها LED منفرد یا ساطع‌کننده‌های یکپارچه با توان بالا مونتاژ شده‌اند. در صورت سوختن یک یا چند واحد روشنایی هیچ تاثیری بر عملکردها نخواهد داشت. بنابراین نسبت به سایر لامپ های معمولی مقاوم تر است.

ویژگی منحصر به فرد LED به آن اجازه می دهد تا رنگ های مختلف را به راحتی و بدون فیلتر تولید کند. این باعث صرفه جویی در انرژی اضافی می شود زیرا به دلیل فیلتر کردن هیچ هدر رفتی وجود ندارد. علاوه بر این، پروژکتورهایLED از نظر اندازه جمع و جورتر و بدون وسایل اپتیکال اضافی یکپارچه تر هستند.

معایب پروژکتورهای ال ای دی:

هزینه اولیه بالاتر از لامپ های سنتی است. به طور کلی، چراغ های LED 3 تا ۵ برابر گران تر از لامپ های معمولی هستند. در حالی که هزینه عملیات ممکن است بسیار کمتر باشد، زیرا قبض انرژی، هزینه تعویض مکرر لامپ و کار تعمیر و نگهداری بسیار کمتر است.

لامپ های LED برای برخی از کاربردهای حیاتی که نیاز به لومن بسیار بالا دارند، به اندازه کافی قدرتمند نیستند. با توجه به محدودیت در کاهش گرما، چراغ های LED سیلاب نمی توانند به راحتی از ۲۰۰ وات تجاوز کنند. بنابراین رسیدن به ۱۰۰۰۰ لومن برای لامپ های LED سخت است. در این جنبه، HPS یا متال هالید می توانند به راحتی به هدف برسند زیرا نگرانی زیادی از اتلاف گرما برای آنها وجود ندارد.

به طور خلاصه، لامپ های LED می توانند در بسیاری از موارد جایگزین لامپ های معمولی برای کاربردهای نورافکن شوند./۲۰۶۹۸۲

منبع:اکووات

نظرات