نحوه دریافت شناسه شهاب برای حساب بانکی

2

نحوه دریافت شناسه شهاب برای حساب بانکی

شناسه شهاب کد ۱۶ رقمی است که هر مشتری بانک باید برای انجام عملیات بانکی داشته باشند و این شناسه برای همه افراد الزامی است.
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای در ۱۲ اسفند ۹۷ ضمن اعلام این موضوع، اعلام کرد: ارایه همه خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود.

شناسه شهاب
مهلت بانک مرکزی برای مشتریان بانکی فاقد کد شهاب در اول اردیبهشت ماه به پایان رسیده است که بر اساس آن، علاوه بر مسدود شدن حساب، ارایه همه خدمات بانکی از جمله ساتنا، پایا و چکاوک نیز متوقف می شود.

اطلاعیه بانک مرکزی درباره شناسه شهاب

بانک مرکزی اعلام کرد که برای تکمیل و اخذ اطلاعات شناسه شهاب، نیازی به حضور مردم در شعب بانک ها نیست
از آنجایی که اخذ اطلاعات و تکمیل و دریافت شناسه « شهاب » از طرف بانک‌ها صورت می گیرد، لذا از هموطنان درخواست می‌شود،‌ چنانچه پیش از این ، در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند به شعب بانک‌ها مراجعه نکنند.
شناسه «شهاب » برای هر شخص منحصر به فرد و در تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعریف شده است.
بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از اول اردیبهشت ماه بانک‌ها به صورت قانونی امکان ارایه خدمات به مشتریان حقیقی که شناسه شهاب برای آنها تولید نشده نخواهند داشت و حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود.

نحوه دریافت کد شهاب برای حساب بانکی

بر همین اساس مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند یا کد شهاب برای آن‌ها صادر نشده باید هر چه سریعتر به محل افتتاح حساب برای ارائه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور کد شهاب اقدام کنند.
هدف از ابلاغ این بخشنامه، مبارزه با پولشویی، ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی و افزایش شفافیت سازی فعالیت های بانکی می باشد.
براساس بخشنامه بانک مرکزی، از ابتدای اردیبهشت ماه کسانیکه شناسه « شهاب » نداشته باشند با محدودیت‌های مشخصی نظیر نقل و انتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی مواجهه می شوند.

متوقف شدن ارایه خدمات پایا و چکاوک

در بخشنامه جدید سامانه نهاب که از سوی رییس کل بانک مرکزی به مدیران شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، بانک مرکزی نسبت به برقراری ارتباط برخط با سامانه نهاب به عنوان مرحله جدید عملیاتی سازی سامانه نهاب در بانک‌ها تاکید کرده است.
بانک مرکزی اعلام کرده از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر مسدود سازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارائه خدمت در سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و غیره جلوگیری شود

شناسه و کد شهاب چیست

شهاب به شناسه هویت الکترونیک بانکی گفته می شود که شناسه منحصر به فرد ۱۶ رقمی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق میگیرد.
این شناسه شامل تمامی اطلاعات هویتی است که بخش مهم اجرای طرح ساماندهی اطلاعات مشتریان از طرف بانک مرکزی صورت گرفته است.
در واقع شهاب اطلاعات هویتی مشتریان موسسه های اعتباری است که شناسایی کامل مشتریان و ایجاد کنترل های لازم بر شیوه عملکرد آنها در شبکه بانکی کشور را تسهیل و تسریع می کند
این پایگاه داده به هر یک از مشتریان شبکه بانکی کشور شناسه منحصر به فردی به نام شهاب تخصیص می‌دهد که در این صورت لازمه بهرمندی از خدمات بانکی برخورداری از این شناسه خواهد بود.

شهاب و نهاب چیست

در اواخر سال ۱۳۹۵ «نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی (نهاب)» تحت نظارت و رگولاتوری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.
در این سامانه پایگاه داده ای از اطلاعات هویتی همه مشتریان بانکی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی ایجاد شده است که نزدیک ۷۶ میلیون مشتری را تشکیل می دهد؛ در این سامانه اطلاعات مشتریان با سازمان ثبت احوال کشور، ثبت شرکت ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی (سامانه فیدا) و همه بانک ها و موسسه های اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی تجمیع شده

2 دیدگاه در “نحوه دریافت شناسه شهاب برای حساب بانکی

  1. تراز پادرا گفت:

    این وبسایت بسیار عالی هست. ممنون

  2. طراحی سایت گفت:

    بسیار آموزنده بود. ممنون از زحمات شما

نظرات