هر آن چه که باید در مورد عمل لازک چشم بدانید【سال۱۴۰۲】

0

جراحی چشم با روش لازک امروزه بسیار شهرت پیدا کرده است و مردم برای رفع ضعیفی دید چشم هایشان، از این روش استفاده می کنند؛ اخیرا به دلایل متعدد از جمله استفاده بیش از حد مردم از رایانه و تلفن همراه و تبلت، ژنتیک، تغذیه های نادرست، لایف استایل غلط و … میزان ضعیفی چشم هایشان به صورت نزدیک بینی یا دور بینی افزایش می یابد که در این صورت بهترین و موثرترین راهکار، مراجعه به بهترین مرکز لازک در تهران است؛ در هر یک از این مراکز، جراحان چشم پزشک بسیار حرفه ای مشغول به کار اند که می توانند متناسب با مشکل بیمار، نوع ضعیفی چشم را تشخیص دهند و درمان کنند؛ شما می توانید با مراجعه به سایت های تاپتنا، نوبت دات آی آر،پذیرش۲۴، جراحا و … جراح چشم پزشک مورد نظر خود را بیابید. اگر جزو افرادی هستید که می خواهید از شر ضعیفی چشمان خود با کمک لیزر راحت شوید، می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنید.

 عمل لازک چشم

عمل لازک چشم چیست؟

قرنیه چشم انسان دارای یک لایه نازک به نام اپیتلیوم در سطح خود است که جراح با ابزار مخصوص جراحی، یک برش دایره ای شکل ایجاد می کند. قبل از آماده سازی بستر لازم برای عمل لازک، سطح زیرین قرنیه تحت یک نوع لیزر قرار گرفته و عمل اصلاح بینایی انجام می شود. لایه اپیتلیوم چشم را می توان شباهت به پوست انسان داد. از این نظر، این لایه نیز به راحتی بازیابی و ترمیم می گردد. بنابراین در عمل لازک ساختار قرنیه دست نخورده باقی می ماند و سطحی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است توسط قرنیه بازسازی می شود. در نهایت پس از اتمام بیشتر مراحل جراحی ها از لنز روی چشم استفاده می شود که ۳ الی ۴ روز باقی می ماند. در این مدت زمان، روند بازسازی اپیتلیوم انجام می شود. باید بدانید که لیزر چشم بدون بیهوشی انجام می شود. از یک قطره بی حس کننده استفاده می شود تا فرد در حین عمل احساس درد نکند.

کاندیدای مناسب لازک چشم

اکثر چشم پزشکان روش جراحی لازک را روشی مناسب برای ورزشکاران و افرادی می دانند که در طول روز فعالیت های پرخطر دارند زیرا در صورتی که مشکلات و آسیب های چشمی به وجود بیاید، ساختار قرنیه کمتر آسیب می بیند. فردی که قصد دارد از عمل لیزیک برای اصلاح بینایی خود استفاده کند، نباید بیماری چشمی داشته باشد که بر نتیجه عمل تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، افرادی که در ۶ ماه گذشته نمره چشم شان بیش از ۰٫۵ امتیاز تغییر نکرده است نیز ممکن است واجد شرایط جراحی لازک باشند. به طور معمول بهترین و مناسب ترین سن جهت انجام این جراحی بالای ۱۸ سال می باشد مگر اینکه فرد در سنین پایین تر شرایط خاصی داشته باشد.

کاندیدای مناسب لازک

خطرات جراحی لازک چشم

متناسب با این که در حین عمل لازک، قسمتی از لایه سطحی قرنیه برداشته می شود، معمولاً ۱ تا ۲ روز پس از جراحی درد احساس می شود. یکی از مهمترین عوارضی که امکان دارد، بعد از جراحی رخ دهد، اختلال بینایی است که با تاری دید، دیدن اجسام با هاله نور و غیره ظاهر می شود. مشکل دیگری که می تواند ایجاد شود این است که دید فرد بیش از حد ممکن اصلاح می شود، اگر فرد دارای دید تار یا دید کمرنگ باشد، معمولاً نیاز به عمل مجدد یا استفاده از لنز و عینک دارد.

از جمله عوارض دیگری که با جراحی لازک چشم همراه است شامل خشکی و عفونت چشم است؛ پس از عمل لازک، پانسمان باید به مدت تقریبی ۷ روز در داخل چشم بیمار باقی بماند و به علاوه ممکن است در روز اول به دلیل واکنش های فیزیکی بیمار، پلک ها باز نشوند. جهت جلوگیری کردن از این دسته از مشکلات و به حداقل رساندن آن ها، باید در انتخاب جراح خود بسیار دقت کنید، به عبارت دیگر باید مطمئن باشید که پزشکی که انتخاب می کنید تجربه و مهارت کافی در زمینه جراحی لازک دارد و می تواند نتایج لازم را در اختیار شما قرار دهد.

نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی لازک چشم

پیش از آن که بخواهید جراحی لازک انجام دهید باید به برخی نکات و توصیه های مهم توجه نمایید، برخی از این نکات در ادامه ذکر خواهند شد:

  • شما باید سعی کنید که ۳ الی ۴ روز قبل از انجام جراحی، از لنز تماسی استفاده نکنید.
  • شما باید سعی کنید که یک روز قبل از عمل، چشمانتان را آرایش نکنید.
  • شب پیش از انجام جراحی، مژه و پلک هایتان را با شامپوی بچه و آب ولرم شست شو شو دهید.
  • صبح همان روزی که قرار است جراحی لازک انجام دهید، چشم ها را با شامپو شستشو ندهید.
  • در روز جراحی، عطر و ادکلن به هیچ وجه مصرف نکنید.
  • در طول زمان انجام جراحی، حتما یک فرد را همراهتان داشته باشید.
  • شما نباید یک شب پیش از جراحی یا همان روز جراحی از مواد آرایشی استفاده نکنید.

در ادامه مقاله قصد داریم شما را با برخی از نکات بعد از جراحی لازک آشنا کنیم:

  • شما باید از عینک آفتابی تا مدت چند روز بعد از جراحی استفاده کنید.
  • نباید از لنزهای تماسی به مدت ۳ ماه بعد از عمل لازک استفاده نمایید.
  • شما نباید هرگز ویزیت تان را توسط جراح مورد نظر فراموش نکنید.
  • از لوازم آرایشی، کرم و لوسیون ها باید به مدت ۳ روز استفاده نفرمایید.
  • شما باید حتما از قطره های تجویزی پزشکتان به موقع و به صورت صحیح استفاده نمایید.
  • سعی کنید که تا مدت ۴ الی ۵ روز استحمام نکنید.
  • ورزش های سنگین را تا مدت ۱۰ هفته انجام ندهید.
  • در روز بعد از جراحی، از تماشا کردن تلویزیون، رایانه و مواردی از این قبیل خودداری نمایید.
  • در اولین روزهایی که جراحی انجام داده اید، نباید آبی وارد چشمتان شود و به جای وضو از تیمم استفاده کنید.

نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی لازک

کلام آخر

بسیاری از افراد برای داشتن دید بهتر و خلاصی از عینک زدن، به دنبال روش های درمانی می باشند که جراحی لازک جزو جراحی های برتر محسوب می شود؛ جراحی لازک اخیرا بسیار شهرت یافته است زیرا از عوارض و مشکلات کمتری برخوردار است و افراد می توانند بعد از جراحی، سریعا به محل کار خود بازگردند و فعالیت های روزانه شان را انجام دهند؛ در شهر تهران مراکز متعددی احداث شده اند که جراحی لازک را به بهترین نحو برای بیماران توسط جراحان برتر انجام می دهند؛ اگر شما نیز قصد یافتن این مراکز را دارید، می توانید به سایت تاپتنا یا toptena.ir مراجعه کنید تا مرکز مورد نظر خود را برای جراحی لازک بیابید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنون هستیم، در صورتی که هرگونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید با ما در میان بگذارید./۴۶۳۲۳۷

نظرات