مایاسنس درباره اسنشیال اویل های گیاهی برای شما می نویسد!

0

در ابتدا سوالی که برای خیلیا پیش میاد اینه که اسنشیال اویل ها چه هستند و دارای چه ترکیباتی اند؟؟ اسنشیال اویل های گیاهی ترکیبات غلیظی هستند که از گیاهان دارویی معطر استخراج میشوند تا عطر، رایحه و فواید طبیعی آن گیاهان را حس کنیم.

این ترکیبات بسیار غلیظ در دانه ها، گل ها، پوست، ریشه، برگ، ساقه، میوه و رزین گیاهان یافت میشوند. به عنوان مثال، در میوه هایی نظیر مرکبات، اسنشیال اویل در داخل پوست میوه یافت میشوند.

بسیاری از محققان اسنشیال اویلهای گیاهی را به عنوان ماده ای خالص که جوهره گیاه هستند مطرح میکنند. این ترکیبات طبیعی با خواص و کاربردهای فراوانی که دارند میتوانند کیفیت زندگی ما انسانها را افزایش دهند.

اسانس های طبیعی رایحه ی خاص آن گیاه را با فواید منحصر به فرد همان گیاه دارا هستند. گیاهان برای جذب حشرات گرده افشان و دفع شکارچیان این ترکیبات طبیعی را تولید میکنند. پس از استخراج، اسنشیال اویل ها یا روغن های ضروری اغلب بوی قوی تر و نافذتری نسبت به خود گیاهان دارند و به همین دلیل اثرات و رایحه ی بیشتری هم نسبت به آنها خواهند داشت.

برای استفاده از این ترکیبات طبیعی می‌توانید آنها را به صورت موضعی استفاده کنید، مثلا میتوانید اسنشیال اویل ها را به روغن‌های حامل، کرم‌ها و لوسیون‌ها اضافه کنید. روش دیگری که میتوانید از این ترکیبات استفاده کنید روش آروماتراپی یا رایحه درمانی است که میتوانید اسانس ها را به وسیله ی دستگاه دیفیوزر یا بخور سرد در محیط کار یا منزل انتشار دهید.

اسنشیال اویل ها چگونه ساخته میشوند؟

روش ساخت اسنشیال اویلها خیلی مهمه، زیرا اسانسهایی که از طریق فرآیندهای شیمیایی و سنتزی تولید میشوند اسانس طبیعی محسوب نمیشوند. یکی از متداول ترین سوالاتی که برای خیلی از افراد پیش می آیند این است که این اسنشیال اویل های طبیعی چگونه ساخته می شوند؟

لازم است بدانید که نحوه تولید اسانس ها اغلب میتواند خلوص و میزان اثرگذاری آنها را تعیین کند. در صنعت اسانس گیری به طور معمول چهار روش کلی برای استخراج اسانس ها وجود دارد:

تقطیر با بخار آب، پرس سرد، کاتینگ رزین و تپینگ رزین.

 اسنشیال اویل

·        تقطیر با بخار آب (Steam distillation)

این روش یکی از رایج ترین و متداولترین روشهای استخراج اسنشیال اویل های طبیعی است. در این روش آب به حدی میجوشد که بخار ایجاد کند. بخار ایجاد شده با عبور از بین مواد گیاهی اسنشیال ها را از گیاهان خارج میکند.

پس از جدا شدن، بخار حاوی اسانس ها در کندانسور خنک میشود و در آنجا دوباره به مایع تبدیل میشوند.

اسنشیال اویل ها از مولکول ها بسیار کوچکی تشکیل شده اند که گرما و فشار بیش از حد میتوانند باعث تخریب این مواد طبیعی گردد. به همین دلیل است که کوچکترین تغییر در دما یا فشار میتواند مشخصات فیزیکوشیمیایی اسانسها را تغییر دهد.

پس دقت در انجام فرآیند تقطیر با بخار آب بسیار حائز اهمیت است!

پرس سرد (Cold pressing)

مجموعه های تولید کننده اسنشیال اویلها یا روغن های ضروری از روش پرس سرد برای استخراج اسانسهای مرکبات مانند لیمو، گریپ فروت، لیموترش، پرتقال و نارنگی استفاده میکنند، زیرا سایر روشهای استخراج اسانس میتوانند کیفیت و ساختار مواد را به خطر بیندازند.

در این روش پوست میوه ی مرکبات در داخل دستگاه مخصوص قرار میگیرد و سوراخ‌های ایجاد شده بر روی کیسه های ترشحی پوست میوه، اسانس را از گیاهان آزاد می‌کنند، در نهایت اسانس ها در ظرف مخصوص جمع‌آوری شده و از آب میوه‌های طبیعی جدا میشود.

اسنشیال اویل

·        بریدن رزین (Resin cutting)

برداشت کننده های رزین از کاتینگ رزین برای استخراج صمغ هایی مانند کندر و مر استفاده میکنند. در این روش افراد به وسیله ی خراشدهی ماده ی شیره ای شکل از گیاهان خارج میکنند. شیره ی حاصل در نهایت سفت میشود و به رزین تبدیل میشود و در نهایت با استفاده از روش تقطیر با آب اسنشیال اویل مورد نظر را استخراج میکنند.

این فرآیند توسط افراد متخصص به صورت کاملا مسئولانه انجام میشود تا هیچ آسیبی به گیاهان وارد نشود.

·        ضربه زدن به رزین (Resin tapping)

استفاده از این روش مانند روش کاتینگ رزین میباشد و برای استخراج اسنشیال هایی مانند Copaiba استفاده میشود. در این روش به جای خراش دادن سطح خارجی گیاه، با استفاده از ضربه زدن به رزین، سوراخ کوچکی را در تنه ایجاد میکنند، به اندازه ای که شیره ی گیاه از آن خارج شود. در نهایت طی چند روز گیاه سوراخ را با رزین پر میکند و به برداشت کننده اجازه میدهد تا رزین اضافی را جمع آوری کند.

اسنشیال اویل ها را چگونه استفاده کنیم؟

دو روش اصلی که شما میتوانید از اسنشیال اویلهای گیاهی استفاده کنید عبارتند از :

– آروماتراپی(رایحه درمانی):

استفاده از اسنشیال اویل ها به‌ صورت آروماتراپی یکی از بهترین روش ها برای بهره مند شدن از فواید این ترکیبات است. استشمام رایحه ی این ترکیبات طبیعی بر روی سیستم لیمبیک که بخشی از مغز شما است و در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه بلندمدت نقش دارد اثر میگذارد و میتواند بدن را تحریک کند. شما میتوانید به سادگی با استشمام یا پخش یک رایحه، فضای ایده آل و رمانتیک خود را ایجاد کنید.

– موضعی:

زماینکه اسانسهای گیاهی روی پوست استفاده میشوند، می‌توانند به صورت موضعی عمل کنند، جایی که می‌توانند جذب بدن شوند. به یاد داشته باشید که اسنشیال اویل های گیاهی بسیار قوی هستند، اما اگر پوست حساسی دارید باید با احتیاط از اسانسها به صورت موضعی استفاده کنید.

لازم است قبل از استفاده از اسنشیال اویل ها به صورت موضعی حتما تست پچ را انجام دهید. به این صورت که یک یا دو قطره از اسانس را روی ساعد خود بمالید. هر واکنش احتمالی روی پوست معمولاً در عرض یک یا دو ساعت رخ خواهد داد.

اگر پوست شما نسبت به اسنشیال اویلهای گیاهی واکنش منفی نشان داد به جای آب و صابون سریعا از روغن های حامل استفاده کنید. این روغن ها محلول در چربی هستند و اسانس ها را به خوبی حل میکنند.

روغن های حامل مانند روغن بادام شیرین، روغن نارگیل یا روغن زیتون بهترین گزینه برای رقیق کردن اسنشیال اویل ها میباشند.

دقت کنید که اسانس ها را از نواحی حساس بدن از جمله چشم ها، گوش ها و سایر نواحی دارای بافت نرم بدن دور نگه دارید.

همچنین با استفاده از برخی از اسانس ها، مانند خانواده مرکبات که باعث ایجاد حساسیت به نور میشوند ۲۴ الی ۴۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

کاربردها و فواید اسنشیال اویل ها

در طول تاریخ، اسانس ها در مراسم های معنوی و مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای رایحه درمانی، ساخت لوازم آرایشی گیاهی، یوگا و مدیتیشن استفاده شده است. امروزه تولیدکنندگان صنعت عطرسازی و آرایشی  بهداشتی هم از این ترکیبات طبیعی استفاده میکنند تا محصولات با درجه ارگانیک تولید کنند. اسانسهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام فواید و کاربردهای منحصر به فردی دارند.

آیا اسنشیال اویلهای گیاهی مفید هستند؟

خواص هر اسنشیال اویل منحصر به فرد است و فواید خاص و مختلفی دارند. برخی از اسنشیال ها کاربرد و خواص گوناگونی دارند که میتوان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد. در اینجا چند نمونه از روغن‌های ضروری یا اسنشیال اویل را که می‌توانید در طیف وسیعی از کارهای روزمره استفاده کرد را بیان میکنیم:

چرا باید از اسنشیال اویل ها استفاده کنیم؟

تجربه ی زندگی سالم تر با تغییرات کوچک و ساده در خانه شما آغاز میشود. محصولاتی که ما در خانه های خود استفاده میکنیم به روش های مختلفی بر سلامت و تندرستی ما اثر میگذارد.

برای مشکلات جزئی سلامتی، استفاده از روغن های ضروری به عنوان یک درمان مکمل میتواند گزینه مناسبی باشد. ولی با این حال، اگر یک بیماری خاص دارید یا دارو مصرف میکنید، حتما در مورد استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

اخیرا بسیاری از تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی به جای رایحه های سنتزی از اسنشیال اویل های گیاهی استفاده میکنند. محصولات ساخته شده از این ترکیبات گیاهی، باعث میشود تا انسانها سبک زندگی سالم تر و ایمنتری را تجربه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله کوتاه سعی کردیم تا به صورت جامع در مورد اسنشیال اویل ها با شما صحبت کردیم. شما برای اینکه به زندگی طبیعت محور دست پیدا کنید. باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و سبک زندگیتان را به مرور تغییر دهید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بهترین اسنشیال اویل های گیاهی به سایت مایاسنس مراجعه کنید.

منبع : مایاسنس

نظرات