با ما وارد دنیای نخ های بخیه شوید!!

0

در پزشکی برای انجام عمل جراحی و ارائه خدمات درمانی، وسایل و تجهیزات بسیاری موردنیاز است. در زمان‌های گذشته دسترسی به برخی از وسایل لازم برای انجام خدمات پزشکی کار دشواری بود اما امروزه با پیشرفت علم، بسیاری از مشکلات کمبود وسایل پزشکی برطرف شده‌است. نخ بخیه یکی از این وسایل محسوب می‌شود که کاربرد بسیاری در علم پزشکی و انجام جراحی دارد.

نخ بخیه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان که با کیفیت بالا در اختیار مشتریان قرار داده می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند. نخ بخیه خارجی و ایرانی این فروشگاه به‌صورت طبیعی و هم مصنوعی تولید شده‌اند و به‌خاطر کاربرد بالایی که دارند کار را برای پزشکان راحت‌تر می‌کنند.

در ادامۀ این مطلب ما قصد داریم شما را با دنیای نخ های بخیه آشنا سازیم و یک طبقه‌بندی کلی از آن‌ها را بیان کنیم. علاوه‌بر این برخی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع نخ بخیه را هم به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نخ های بخیه

دسته‌بندی نخ‌های بخیه

پیش از آن‌که بخواهیم انواع نخ‌های بخیه را به شما معرفی كنيم، بهتر است با دسته‌بندی کلی آن‌ها آشنا شوید. هرکدام از این دسته‌ها دارای یک‌سری خصوصیات و ویژگی‌ها هستند. درواقع می‌توان گفت که براساس ویژگی‌هایی که نخ‌های بخیه دارند، می‌توان برای آن‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی انجام داد.

یکی از این دسته‌بندی‌ها، براساس طبیعی و مصنوعی بودن نخ‌های بخیه است. نخ‌های طبیعی بخیه از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، به‌طور مثال می‌توان به نخ‌های تولیدشده از پنبه اشاره کرد. اما در مقابل نخ‌های طبیعی، نخ‌های مصنوعی هستند که آن‌ها را در کارخانه‌ها با استفاده از مواد شیمیایی می‌سازند. نخ‌های بخیۀ مصنوعی و طبیعی هرکدام با توجه به کاربردشان مورد استفادۀ پزشکان قرار می‌گیرند.

نخ بخیه قابل جذب و نخ بخیه غیر قابل جذب هم نوعی از دسته‌بندی نخ‌های بخیه محسوب می‌شود. این نخ‌ها با توجه به کاربردشان، در عمل‌های جراحی به‌کار برده می‌شوند. معمولاً در جراحی‌هایی که زمان بیشتری برای بهبود بافت آسیب‌دیده طول می‌کشد، نخ‌های غیر قابل جذب را استفاده می‌کنند. نخ های قابل جذب به دلیل این‌که پس از گذشت مدتی از حالت اولیۀ خود خارج می‌شوند و دیگر کشش ندارند، برای برخی جراحی‌ها مناسب نیستند.

نخ‌های بخیه به‌صورت تک‌رشته و چندرشته هم نمونۀ دیگری از دسته‌بندی نخ‌های بخیه هستند. نخ بخیه تک‌رشته به دلیل داشتن ویژگی‌های مناسب، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نخ بخیه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان، در همۀ این دسته‌بندی‌ها موجود است. از بهترین نمونۀ این نخ‌ها می‌توان نخ بخیه سوپا را نام برد.

معرفی انواع نخ بخیه

برای تهیۀ نخ‌های بخیه می‌توان در بین انواع مختلف آن، گزینۀ مناسب را انتخاب کرد. این نخ‌ها که انواع مختلفی دارند، هرکدام دارای یک‌سری ویژگی‌ها هستند. نخ بخیـه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان که دارای نخ بخیـه خارجی و ایرانی است، در انواع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر به پراستفاده‌ترین انواع نخ‌های بخیه اشاره می‌کنیم:

این نوع از نخ‌های بخیه، غیرقابل‌جذب هستند و از نوع تک‌رشته‌ای محسوب می‌شوند. این نوع نخ دارای اندازه‌های مختلفی است و به دو شکل سوزن‌دار یا بدون سوزن در بازار موجود هستند. بیشترین کاربرد نخ بخیـه نایلون برای عمل‌های جراحی پلاستیک است. به‌طورکلی استفاده از این نوع نخ در جراحی‌هایی که اندام مصنوعی به قلب پیوند می‌زنند مناسب نیست.

به دلیل تک‌رشته‌ای بودن این نوع نخ، امکان بروز عفونت در محل بخیه‌ زده‌ شده بسیار پایین است. میزان بالای استحکام کششی از دیگر ویژگی آن محسوب می‌شود. نخ‌های بخیه در این نوع، دارای رنگ مشکی هستند.

نخ های بخیه

  • نخ بخیه سیلک

نخ بخیه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان در این نوع جذب‌شدنی نیستند و از مواد طبیعی تولید شده‌اند. این نخ‌ها ازجمله پراستفاده‌ترین نخ‌های بخیه طبیعی هستند و از آن‌ها برای بسته‌شدن دهانۀ زخم استفاده می‌کنند. اگر نگاهی به تاریخچۀ نخ‌های بخیه بندازید، متوجه می‌شوید نخ بخیه سیلک حدوداٌ صد سال است که در جراحی‌ها به‌کار برده می‌شود.

با وجود این‌که این نوع نخ‌های بخیه جزو دستۀ نخ بخیه غیر قابل جذب هستند، اما می‌توان گفت که جذب‌شدن آن‌ها مدت طولانی زمان می‌برد. ازجمله مواردی که این نوع نخ برای آن‌ها کاربرد دارد، می‌توان به جراحی دستگاه گوارشی، چشم، پوست و … اشاره کرد.

نوع دیگری نخ بخیه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان نخ بخیه کرومیک است. این نوع نخ طبیعی بعد از استفاده جذب می‌شود و در دستۀ تک‌رشته‌ای قرار دارد. کیفیت و استحکام نخ‌های بخیه کرومیک بسیار بالاست و برای پیوند بافت‌هایی که باید به‌سرعت ترمیم شوند به‌کار می‌روند.

برای عمل های جراحی عمومی، دستگاه گوارش، چشم، زنان و زایمان و بسیاری موارد دیگر نخ بخیـه کرومیک را استفاده می‌کنند. کسانی که به کلاژن و کروم حساسیت دارند، نباید از این نوع نخ‌های بخیه استفاده کنند.

  • نخ بخیه ویکریل

این نوع نخ با هیدرولیزشدن در اندام‌های بدن، به آن‌ها جذب خواهد شد و می‌توان گفت که نخ بخیـه ویکریل جزو نخ بخـیه قابل جذب هستند. ازجمله مواردی که کاربرد این نخ در آن‌ها بسیار دیده می‌شود، جراحی چشم، دستگاه گوارشی، ارتوپدی و… را می‌توان نام برد. این نخ‌های بخیه منعطف هستند و به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند.

  • نخ بخیه مونوکریل

نخ‌های بخیه مونوکریل هم از نخ‌های جذب‌شدنی به‌شمار می‌روند. این نوع نخ در رنگ‌های بنفش و بی‌رنگ موجود هستند و استحکام کششی بالایی دارند. برای جراحی‌های چشمی و قلبی_عروقی هرگز نباید این نخ‌ها را به‌کار برد. جذب نخ بخیـه مونوکریل حدود ۹۰ تا ۱۲۰ روز طول می‌کشد.

نخ های بخیه

  • نخ بخیه pvdf

مواد سازندۀ این نخ‌های بخیه، پلی‌وینیلدین فلوراید است و نام‌گذاری آن هم با توجه به این ماده انجام شده‌است. این نخ تک‌رشته‌ای، از احتمال به‌وجود آمدن عفونت و رشد باکتری‌ها می‌کاهد. رنگ نخ بخیـه pvdf آبی است و دارای سوزن هستند. این نوع از نخ بخیـه برای جراحی های پلاستیک و جراحی صورت و فک مناسب است.

بهترین فروشگاه برای خرید نخ بخیـه

یکی از عوامل مهم در انتخاب نخ‌های بخیۀ مناسب، کیفیت آن‌هاست و باید هنگام خرید به این نکته بسیار توجه داشت. فروشگاه لوازم پزشکی‌اي که این نخ‌ها را ارائه می‌کنند، باید بهترین برندها مانند نخ بخیـه سوپا را انتخاب كنند و از کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشند.

نخ بخیـه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان ازجمله بهترین نخ‌های بخیـه هستند که مرغوبیت و کیفیت بالایی دارند. این فروشگاه سال‌هاست که درزمینۀ ارائه لوازم پزشکی فعالیت دارد و هم‌چنان به فکر جلب رضایت مشتریان خود است.

نخ های بخیه

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، نخ بخیـه یکی از لوازم پزشکی ضروری و بسیار کارآمد است. هرکدام از نخ‌های بخیه در دسته‌بندی‌های متفاوت برای جراحی‌های مختلفی با توجه به ویژگی‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نخ بخیـه فروشگاه لوازم پزشکی تجهیزگستران ابوریحان از باکیفیت‌ترین نخ‌های بخیه هستند که می‌توان با خیال آسوده از آن‌ها استفاده کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع مختلف نخ‌های بخیه آشنا سازیم و طبقه‌بندی کلی آن‌ها را براساس ویژگی‌هایشان بیان کنیم.

نظرات