گلوتن چیست ؟ + بهترین رژیم غذایی فاقد گلوتن

0

گلوتن چیست ؟ خانواده ای از پروتئین های ذخیره ای است که به طور رسمی به عنوان پرولامین شناخته می شود  که به طور طبیعی در غلات خاصی مانند گندم، جو دوسر یافت می شود. رژیم غذایی بدون گلوتن در حال حاضر تنها درمان برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است  و مواد غذایی بدون گلوتن تنها راه درمان برای بیماری سلیاک است . عوارض دیگر آن نیز می توان التهابات پوستی را مثال زد که سبب کهیر بر روی پوست می شود که عدم مصر این ماده غذایی سبب بهبود کهیر می شود .

غذاهای حاوی گلوتن از جمله:

غلات :  گندم کامل، سبوس گندم، جو، جو دوسر
محصولات فرآوری شده بر پایه غلات : نان، آرد، ماکارونی
سایر غذاها و نوشیدنی ها :  مالت جو، سرکه مالت، سس سویا، سس های مخصوص سالاد،

یکی از مشکلات اصلی جو دوسر این است که اغلب با تجهیزاتی که برای فرآوری گندم نیز استفاده می شود، حمل و نقل و پردازش می شود. این منجر به آلودگی گسترده جو با گلوتن می شود.
افرادی و بیمارانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند نباید از مواد غذایی که حاوی گلوتن هست مصر ف کنند .

رژیم غذایی فاقد گلوتن

رژیم غذایی تمام محصولات حاوی گندم، جو را باید از رژیم غذایی خود حذف کنید. کسانی که به دنبال رژیم غذایی فاقد گلوتن هستند می توانند از یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، حبوبات و بیشتر محصولات لبنی مصرف کنند و برای افرادی که حساسیت دارند این رژیم غذایی توصیه می شود.چنین موادی به طور طبیعی بدون گلوتن هستند و برای افرادی که به این گروه های غذایی حساسیت ندارند، بی خطر هستند.

 

رژیم غذایی فاقد گلوتن

محصولات لبنی از جمله : شیر، کره، خامه ، ماست، پنیر فرآوری شده، بستنی و تخم مرغ
غلات و سبزیجات :  آرد ذرت (ذرت)، آرد سویا، آرد عدس، آرد برنج، سبوس برنج، آرد سیب زمینی، کیک ذرت، برنج، مربا ها، عسل، کاکائو، همه سرکه انگور ، سرکه سیب ، رب گوجه فرنگی، چیپس ساده ، آب میوه و سبزیجات، چای، قهوه، آب معدنی

آیا رژیم غذایی بدون گلـوتن برای لاغری مناسب است؟

گرچه پیروی از رژیم بدون گلوتن در بیماران مبتلا به سلیاک ضروری است. گاهی دکتر تغذیه از رژیم فاقد گلوتن برای اهداف دیگری مانند رژیم لاغری و تغذیه سالم استفاده می کند.
بیماری سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است، که در آن گلوتن فعالیت سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و باعث صدمه به روده کوچک می شود. با گذشت زمان این آسیب مانع از جذب مواد مغذی مواد غذایی می شود. (گلوتـن پروتئینی است که در بیشتر غلات وجود دارد. گلوتن موجود در گند ، جو، جودوسر، چاودار و تریتیکاله (تلاقی بین گندم و چاودار) می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی در افراد حساس به گـلوتن شود. در حالی که سایر دانه ها مانند ذرت و برنج نیز حاوی گلوتـن هستند، اما به نظر نمی رسد مشکلات مشابه گندم، جو، چاودار و تریتیکاله ایجاد کنند.)

نظرات