بیماری کیست مویی و هزینه عمل جراحی و لیزر – سال ۱۴۰۱

2

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی می تواند یکی از بیماری های دردناکی باشد که اکثرا برای اقدام به درمان آن ترس دارند و ممکن است به همین دلیل خیلی دیر نزد پزشک مراجعه کنند. اما در این مدت بیماران چه می کنند؟! متاسفانه آنها خودشان با خود درمانی روند بیماری را از مسیر بهبودی خارج کرده و همه چیز را وخیم تر میکنند. یکی از دلایلی که اغلب بیماران به پزشک مراجعه نمی کنند این است که گمان دارند هزینه های درمان زیادی باید بپردازند.

 درمان کیست مویی کمر

اما آیا این طرز تفکر درست است؟

کیست مویی کمر چیست؟

کیست مویی یا Pilonidal Sinus یک توده غیر طبیعی در پوست است که معمولاً حاوی مو و بقایای پوست است. کیست پیلونیدال تقریباً همیشه در نزدیکی استخوان دنبالچه در بالای شکاف بالای باسن قرار دارد.

کیست پیلونیدال معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که مو پوست را سوراخ کرده و سپس فرورفته شود. اگر کیست پیلونیدال عفونی شود، آبسه ایجاد شده اغلب بسیار دردناک است. کیست را می توان از طریق یک برش کوچک تخلیه کرد یا با جراحی برداشت.

کیست پیلونیدال بیشتر در مردان جوان ایجاد می شود و این مشکل تمایل به عود دارد. افرادی که برای مدت طولانی می نشینند، مانند رانندگان کامیون، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست پیلونیدال هستند.

علت

به راستی که هنوز علت دقیق کیست مویی مشخص نیست. اما به نظر می رسد اکثر کیست های پیلونیدال ناشی از موهای شلی هستند که به داخل پوست نفوذ می کنند. اصطکاک و فشار، مالیدن پوست به پوست، لباس‌های تنگ، دوچرخه‌ سواری طولانی مدت، نشستن زیاد یا عواملی از این دسته موها را به داخل پوست بر میگردانند. در پاسخ به مو به عنوان یک ماده خارجی، بدن یک کیست در اطراف مو ایجاد می کند.

این توضیح موارد نادری از کیست های پیلونیدال را توضیح می دهد که در قسمت هایی از بدن غیر از نزدیک دنبالچه ایجاد می شود.

هزینه عمل جراحی کیست مویی با لیزر – سال ۱۴۰۱

یکی از دغدغه های اصلی افراد مبتلا به بیماری کیست مویی (کیست بالای شکاف باسن در قسمت دنبالچه) این است که هزینه عمل کیست پیلونیدال چقدر است؟  و به دنبال پاسخ این سوال در سایت های مختلفی می گردند. لازم است پیش از هر چیزی این را بدانید که قیمت دقیق درمان این عارضه چه با لیزر و چه عمل جراحی سنتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی کامل آنها پرداخته و تاثیر بیمه تامین اجتماعی بر انواع روش های درمان را توضیح خواهیم داد.

کیست مویی کمر

نحوه تعیین و محاسبه هزینه

کیست مویی یکی از بیماری های رایج نشیمنگاهی است که در افراد پر مو و کم تحرک به دلیل برگشتن مو در داخل پوست و رشد کردن آن اتفاق می افتد که معمولا با التهاب، عفونت، سوزش و خارش همراه است. هدف از درمان این عارضه خروج توده مویی، سوزاندن عفونت و ریشه کن کردن بیماری است. که در عمل با لیزر این کیست به طور کامل از بین می رود و هیچگونه زخم یا اسکار بر جا نمی گذارد.

لیزر درمانی یکی از نوین ترین روش ها برای درمان انواع بیماری های نشیمنگاهی از جمله کیست مویی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده. از مزیت های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل به صورت سرپایی
  • درمان قطعی
  • طول درمان کمتر از یک ساعت
  • احتمال عود تقریبا صفر
  • ترمیم پوست بدون جای زخم، گوشت اضافه یا اسکار

تمام اینها مواردی هستند که بیماران لیزر را به عنوان روش جایگزین جراحی ترجیح می دهند. هزینه درمان با لیزر اصولا از قیمت جراحی به صرفه تر است اما تعیین دقیق هزینه بدون معاینه پزشک امکان پذیر نیست زیرا به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله:

  1. عمق کیست
  2. میزان عفونت
  3. تعداد کیست ها
  4. شرایط بیمار
  5. کلینیکی که برای درمان به آن مراجعه می کنید
  6. دستمزد جراح

مقایسه هزینه عمل لیزر در کلینیک با روش جراحی سنتی در بیمارستان

بنا به دلایل مختلفی هزینه لیزر کیست مویی و جراحی سنتی با روش باز یا بسته با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی هزینه درمان با لیزر نسبت به عمل جراحی کیست مویی به صرفه تر است اما اگر بخواهیم صرفا هزینه خود عمل را در نظر بگیریم، قیمت جراحی کمتر است. اما باید توجه کنید که تمام عوامل از جمله قیمت پانسمان کردن، بستری شدن در بیمارستان، قیمت دارو ها، دوره نقاهت طولانی تر و هزینه آزمایشات پیش از جراحی نیز باید سنجیده شوند. تمام مواردی که ذکر کردیم، همراه با هزینه عمل جراحی به تنهایی از درمان با لیزر بالاتر در می آیند. در صورتی که فرد برای درمان با لیزر نیاز به انجام آزمایشات خاصی ندارد، هزینه بیهوشی را نمی پردازد و در بیمارستان نیز بستری نمی شود. زیرا عمل با لیزر در کلینیک های پزشکی به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می شوند. در نتیجه شما می توانید پس از دو الی سه روز استراحت بعد از عمل به کارهای روزمره خود ادامه دهید. به علاوه اگر فرد تصمیم به درمان در بیمارستان با روش جراحی را داشته باشد، باید هزینه های زیر را نیز در نظر بگیرد:

  • هزینه داروی بیهوشی
  • هزینه تیم جراحی
  • هزینه های اتاق عمل و جراحی

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه عمل کیست مویی را تقبل می کند؟

یکی از سوالات رایجی که تقریبا تمام بیماران از ما میپرسند، این است که آیا بیمه هزینه عمل کیست مویی را پوشش می دهد یا خیر؟ در این مورد خبر خوشی برایتان داریم! خوشبختانه بسیاری از بیمه های درمانی هزینه درمان کیست مویی را تقبل می کنند. اما این در صورتی است که بیمار مجبور باشد در بیمارستان بماند. اما در صورتی که فرد تصمیم به درمان با لیزر داشته باشد، برخی از بیمه های تکمیلی آن را پوشش می دهند. ولی این امر به این معنا نیست که هزینه جراحی از عمل با لیزر مقرون به صرفه تر است. لازم است بدانید که در بسیاری از بیمارانی که با جراحی کیست خود را درمان می کنند، بازگشت مجدد وجود دارد و مجبور می شوند برای مرحله دوم از لیزر استفاده کنند. در نتیجه انگار ۲ مرتبه هزینه درمان را می پردازند.

چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنم؟

هیچ کس نمی خواهد با درد و اذیت های یک کیست پیلونیدال ملتهب کنار بیاید. چه بخواهید از اولین اتفاق جلوگیری کنید و چه سعی در جلوگیری از عود آن دارید، پیشگیری مهم است. برای پیشگیری از این عارضه، با این اطلاعات مهم در مورد نحوه جلوگیری از کیست پیلونیدال آشنا شوید.

  • این ناحیه را تمیز نگه دارید
  • در صورت نیاز وزن کم کنید
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

اگر سابقه ابتلا به کیست مویی را هم داشتید بهتره که دائما ناحیه مورد نظر را از هرگونه مو بزدایید.

منبع: کلینیک زارعی / هزینه درمان کیست مویی با لیزر

2 دیدگاه در “بیماری کیست مویی و هزینه عمل جراحی و لیزر – سال ۱۴۰۱

  1. زهرا میرزائی گفت:

    من قبلا این بیماری را داشتم به کلینیک درمان فوری مراجعه کردم پزشکان این مجموعه با لیزر به راحتی عارضه من را درمان کردند و الان راضی ام. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این کلینیک و درمان کیست مویی با لیزر لینک سایت را در ادامه گذاشتم:

  2. زهرا میرزائی گفت:

    من قبلا این بیماری را داشتم. برای درمان کیست مویی به کلینیک درمان فوری مراجعه کردم. پزشکان این مجموعه با لیزر به راحتی عارضه من را درمان کردند و اکنون راضی ام. لینک سایت و اطلاعات بیشتر درباره درمان کیست مویی با لیزر را در ادامه گذاشتم:

نظرات