آیا یک وکیل دیوان عدالت اداری می‌تواند به پرونده‌های طلاق رسیدگی کند؟

0

هنگامی که مامورین یک نهاد دولتی و یا مجریان قانون مرتکب جرم می‌شوند، وکیل دیوان عدالت اداری موظف است که این تخلفات را پیگیری و بررسی کند. اما لازم به ذکر است که هنگام انتخاب وکیلی که در زمینه دیوان عدالت اداری فعالیت کند، کمی مشکل بوده و باید دقت به خرج داد.

وکلای دیوان عدالت، دارای وظایف و اختیارات معین و ویژگی‌های خاصی می‌باشند. در ادامه این راهنما به بررسی پرونده‌هایی که می‌بایست توسط وکیل دیوان رسیدگی بشوند و وظایف آنان خواهیم پرداخت.

وکیل دیوان اداری

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

وکیل دیوان عدالت اداری شخصی است که وظیفه پیگیری و رسیدگی اعتراضات وارده به کارشکنی‌های سازمان‌های دولتی و اداری را دارد. وکلای دیوان عدالت، دارای شغل حساسی هستند. زیرا این وکلا در اغلب اوقات روبروی اشخاص حقوقی مثل یک دستگاه دولتی که از نفوذ و قدرت بالایی برخوردار می‌باشد، قرار می‌گیرند.

از ویژگی‌های یک وکیل دیوان عدالت اداری می‌توان به داشتن علم کافی در رابطه با مقررات و ظرائف طرح دعوا در دیوان عدالت اداری و داشتن تجربه کافی و آشنا بودن با پیچ و خم روند دادگاه اشاره نمود. درواقع یکی از مهم‌ترین خصوصیات وکیلی که در زمینه دیوان عدالت فعالیت می‌کند، دانش حقوقی او است.

لازم به ذکر است در صورت تمایل به برقراری ارتباط با بهترین سایت حقوقی در حوزه دیوان عدالت اداری تنها کافیست به صلح طلب مراجعه نمایید:

https://solhtalab.com

به بیان دیگر، او باید توانایی بررسی اصالت اسناد و مدارک گوناگون را داشته باشد و  بتواند در رابطه با مسائلی مثل اثر انگشت در اسناد، امضا، مندرجات سند و… پژوهش کند. این خصوصیت وکیل دیوان عدالت اداری در پرونده‌های ثبتی بسیار مفید و ضروری می‌باشد.

دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع تخصصی و ممتاز در زمینه رسیدگی به شکایات مرتبط با سازمان‌های دولتی و عمومی شناخته می‌شود. این مرجع دارای قوانین و مقررات مخصوصی است که وکلای مختلف تنها با داشتن پروانه وکالت و تحصیلات آکادمیک در رشته حقوق، قادر به وکالت در حوزه دیوان عدالت اداری نخواهند بود.

وکیلی که در زمینه دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کند، علاوه بر تحصیل در رشته حقوق و آگاهی از قوانین و مقررات دیوان عدالت، می‌بایست که دارای شاخصه‌های دیگری نیز باشد. او باید مهارت و تجربه کافی در حوزه دیوان عدالت اداری را کسب کرده باشد و بتواند با قلم خود از طریق نگارش لایحه در جوانب مختلف پرونده نفوذ کند و همچنین از قدرت اقناع بالا برخوردار باشد.

وکیلی که در حوزه دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کند، دارای چارچوب وظایف مخصوصی است که در ادامه به این وظایف اشاره خواهیم کرد:

رسیدگی و بررسی اعتراضات و شکایات مردم نسبت به نهادهای دولتی و اجرایی و احقاق حقوق افراد، باطل کردن مصوباتی که با شرع و قانون مغایرت داشته و یا از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده خارج بوده است، پیگیری اعتراضاتی که نسبت به تصمیمات قطعی کمیسیون‌هایی مثل مالیات، هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما و کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به وجود آمده است و همچنین بررسی شکایات قضات و مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری و لشکری از جمله وظایف وکیل دیوان عدالت اداری بشمار می‌روند.

استفاده از خدمات وکالت در دیوان عدالت نیازمند تجارب و تخصص بسیار زیاد می‌باشد که وکلای کمی در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. تنها کسانی قادر هستند به متقاضیان مشاوره بدهند و در این زمینه به آن‌ها کمک کنند که اشراف کافی به مقررات دیوان عدالت اداری داشته و یا یک قاضی بازنشسته و یا مشاور حقوقی در زمینه دیوان عدالت اداری باشند.

رسیدگی پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری با سایر مراجع قضایی دارای تفاوت‌های زیادی است. به عنوان مثال جلسات رسیدگی به پرونده مطابق عرف برگزار نمی‌شوند، بلکه دفاع توسط طرفین پرونده و یا وکیل به صورت لایحه‌ای انجام می‌گیرد.

برای انجام چنین دفاعیاتی می‎‌بایست که از روند رسیدگی پرونده در شعبه‌های مختلف دیوان عدالت اداری آگاهی کامل داشت. لازم به ذکر است که هر اقدام اشتباهی می‌تواند سبب طولانی‌تر شدن روند رسیدگی پرونده بشود. کمک گرفتن از یک وکیل متخصص که آگاهی کامل نسبت به مقررات دیوان عدالت اداری دارد، می‌تواند به شما کمک شایانی کند و روند طولانی مدت رسیدگی به پرونده را کوتاه‌تر کرده و در احقاق حق به شما یاری برساند.

لازم به ذکر است در صورت تمایل به برقراری ارتباط با بهترین وکلای خانواده و طلاق می توانید با آژانس حقوقی خانه وکلا ارتباط برقرار کنید:

https://khanehvokala.com

با در نظر گرفتن زیرشاخه‌های بسیار متنوع علم حقوق، هر یک از مراجع قضایی در کشور ما  در یک رشته تخصصی از علم حقوق مشغول به فعالیت می‌باشند. از این رو، وکلای مختلف نیز حرفه خود را در یکی از گرایش‌های حقوق دنبال کرده و متخصص می‌شوند. بنابراین با توجه به وظایف وکیل دیوان عدالت اداری، می‌توانید پرونده خود را به یکی از بهترین وکلا بسپارید.

آیا وکیل دیوان عدالت اداری می تواند به پرونده‌های طلاق رسیدگی کند؟

چنانچه درگیر پرونده‌ای هستید که مرتبط با دیوان عدالت اداری می‌باشد، بهترین راه‌حل کمک گرفتن از وکلای دیوان عدالت اداری است. همانطور که ذکر شد وکلای دیوان عدالت اداری دارای وظایف خاصی می‌باشند که متفاوت با زمینه فعالیت وکلای متخصص در گرایش‌های دیگر است. به عنوان مثال یک وکیل حقوق خانواده در زمینه حقوق خانواده و موارد مرتبط با آن فعالیت می‌کند. افرادی که به دنبال انجام امور مربوط به طلاق، نفقه، حضانت فرزندان، فسخ نکاح، قیومیت، وصیت و… می‌باشند، می‌بایست که به وکیل خانواده مراجعه کنند.

هنگام انتخاب وکیل دیوان عدالت اداری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام انتخاب وکیلی که در زمینه دیوان عدالت مشغول به کار است، می‌بایست که نکات مهمی را در نظر داشته باشید. در ابتدای امر باید ویژگی‌های پرونده خود را به طور نسبی بشناسید و بر اساس آن به دنبال وکیل بروید. در گام بعد باید به صورت حضوری به دفتر حقوقی مربوطه مراجعه کرده و مدارک و اسناد لازم را در اختیار وی قرار دهید.

بعد ازتحویل مدارک، وکیل و موکل می‌بایست که مدارک و شرایط را مطالعه نموده و پس از پذیرفتن پرونده توسط وکیل، وکالت‌نامه به امضا دو طرف قرارداد برسد. در گام آخر قرارداد مالی نیز تحت نظر طرفین تنظیم خواهد شد. بهترین و راحت‌ترین راه برای پیدا کردن یک وکیل خبره در زمینه دیوان عدالت از طریق جست‌و‌جو در اینترنت است.

اکثر وکلای متخصص و با تجربه، دارای سایت شخصی بوده و در سایت، اطلاعات و راه‌های ارتباطی و رزومه کاری آن‌ها قابل مشاهده و مطالعه می‌باشد. در صورت وجود بخش نظرات و خواندن نظرات متقاضیان پیشین و یا کمی پرس و جو نیز می‌توانید به وکیل اعتماد کنید و پرونده خود را به او بسپارید.

نظرات