کافه پروژه ، ۵ مهارت لازم برای موفقیت در انجام پروژه های مهندسی مکانیک

0

در این مطلب، قرار است که در مورد مهندسی مکانیک و مسائل مهم مربوط به آن صحبت کنیم. و البته کافه پروژه، بزرگترین سایت انجام پروژه های مهندسی مکانیک را به شما معرفی کنیم بسیاری از افراد جامعه بر این باور هستند که دانشجوی رشته مکانیک، در نهایت به یک تعمیرکار خودرو تبدیل می شود. در حالیکه این تصوری اشتباه می باشد؟! بایستی گفت که مکانیک خودرو، زیر مجموعه‌ای از مکانیک بوده و تنها، بخش کوچکی از آن به حساب می آید. در ادامه، خواهیم دید که رشته مهندسی مکانیک طیف وسیعی از مشاغل مختلف را در بر می گیرد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری هستید و قصد فعالیت در رشته مکانیک را دارید و میخواهید پروژه مکانیک خود را انجام دهید، توصیه می کنیم که مطالعه این متن را تا پایان دنبال نمایید.

انجام پروژه های مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک چیست؟

رشته مکانیک فقط به تعمیرگاه مکانیکی خودرو محدود نمی شود و یکی از قدیمی‌ترین شاخه های مهندسی به شمار می آید. در واقع، مهندسی مکانیک در بسیاری از حیطه های متنوع که با حرکت سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. خواه، ماشین باشد و یا اجزاء بدن انسان. مهندسان این رشته، برای رفع نیازها در مشاغل مختلف، به طراحی، تولید، آزمایش و توسعه وسایل گوناگون می پردازند. حرکت، انرژی و نیرو، سه اصل مهمی هستند که مهندسی مکانیک بر اساس آنها به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می پردازد. مسئله های مورد بررسی، ممکن است در مقیاس های کوچک مانند سنسورها و یا مقیاس های بزرگتری مثل ماهواره‌ها، فضاپیماها و… قرار داشته باشند. در حقیقت،مهندس مکانیک با بهره‌گیری از ابزارهای مناسب، خلاقیت و آموخته های خود، حل مسئله مطرح شده را انجام می‌دهد.

انجام پروژه های مهندسی مکانیک

۵ مهارت لازم برای موفقیت در مهندسی مکانیک

به طور طبیعی، هر شخصی علاقمند به پیشرفت و موفقیت در رشته کاری خود می باشد. مهندسان مکانیک هم از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو، پنج مهارت ضروری فهرست می کنیم که افراد برای موفقیت در رشته مهندسی مکانیک به آنها نیاز دارند. این موارد، عبارتند از:

_ حل مسئله: از آنجا که مهندسان مکانیک با مسائل گوناگونی دست و پنجه نرم میکنند، نیاز به یک توان تحلیلی قوی دارند. آنها به کمک تفکر تحلیلی خود، به بررسی مسائل ریاضی و حل مشکلات مکانیکی و حرارتی دستگاه‌ها مشغول می‌شوند.

_ خلاقیت: مهندسی مکانیک، شامل ساخت و طراحی دستگاه های مختلفی می شود. مانند: باتری، ژنراتورها، دستگاه های پزشکی و…؛ پس، نیاز به یک ذهن خلاق جهت ارائه راه حل های نو و موثر خواهد بود.

_ مهارت های ارتباطی: در مهندسی مکانیک لازم است که ویژگی ها و عملکردهای دستگاه جدید را برای دیگران بیان کنید. در این صورت است که میتوانید پیچیدگی های دستگاه را تشریح نموده و افراد متقاضی را قانع کنید.

_ کار گروهی: مطمئناً، حل کردن تمامی مسائل به صورت فردی، کار دشوار و طاقت فرسایی خواهد بود. پس، بهتر است که روحیه کار تیمی را داشته باشید. از طرف دیگر، در بسیاری از موارد نیاز به همکاری با متخصصان رشته های مختلف دارید تا بتوانید محصول نهایی را طراحی و تولید کنید.

_ مهارتهای ریاضی: از نیازهای ضروری در رشته های مهندسی می باشند و بیشتر برای تجزیه و تحلیل در مراحل طراحی استفاده می شوند.

انجام پروژه های مهندسی مکانیک

نرم افزارهای کاربردی مهندسی مکانیک کدامند؟

یکی از دغدغه های افراد محصل در رشته مهندسی مکانیک، انتخاب نرم افزار مناسب جهت انجام پروژه مکانیک می باشد. برنامه های بسیاری در این رابطه وجود دارند که برخی از محبوب ترین و رایج ترین آنها را در ۵ گروه زیر آورده‌ایم:

۱_ CAD : از نرم افزارهای موجود در این دسته, جهت طراحی به کمک کامپیوتر ها استفاده می شود. نرم افزار Solid work (سالیدورک) جزء بهترین های این گروه در ایران و جهان میباشد. همینطور، Catia قدیمی‌ترین آن‌ها است. برخی دیگر از آنها عبارتند از: Investor, Auto Cad و…؛

۲_ CAM : این نرم افزارها مربوط به فرآیند تولید به کمک کامپیوتر می باشند که مهمترین آنها شامل این موارد می شود: Power million، Catia، Mastercam و…؛ به کمک آن ها می توان مسیر ماشین کاری را تعیین و قطعات را توسط دستگاه های CNC تولید نمود.

۳_ CAE : مانند نرم‌افزارهای Abaqus، Ansys،  Catiaو…؛ به کمک آنها می توان پروژه مکانیک انجام شده در نرم افزارهای قسمت CAD را مورد تحلیل قرار داد. به عنوان مثال، قطعه مورد نظر را آنالیز کرده که آیا در برابر تنش و بارهای وارد شده، مقاومت دارد یا خیر؟

۴_ نرم افزار های کد نویسی : برای نوشتن کدهای ریاضی جهت انجام یکسری محاسبات، به کار گرفته می شوند. نتایج این محاسبات را می توان در صورت نیاز، برای نرم افزارهای دیگر مورد استفاده قرار داد. اگر قصد تحصیل در مقاطع بالاتر رشته مهندسی مکانیک داشته باشید، ضروری است که یکی از نرم افزارهای این گروه را آموزش ببینید. برخی از آنها شامل این موارد است: Matlab، Fortran، Visual Basic و..؛

۵_ نرم افزارهای مربوط به گرایش تبدیل انرژی : هر کدام از این نرم افزارها، برای انجام کارهای تخصصی هستند. مثلاً با استفاده از Carrier می توانید بار محاسباتی یک ساختمان را به دست آورید که چقدر سرمایش، گرمایش و… نیاز دارد. همینطور، نرم افزارهای دیگر مثل Fluent، Gambit و…؛ که هر کدام برای کار خاصی در نظر گرفته شده‌اند.

۶- نرم افزار فلوئنت :

یکی از کاربردی ترین نرم افزارها برای انجام پروژه های مکانیک نرم افزار فلوئنت است.انجام پروژه فلوئنت هم بصورت دانشجویی و هم بصورت تجاری در مهندسی مکانیک بسیار حائز اهمیت است.

در مجموع، بهتر است که دانشجوی مهندسی مکانیک به هر کدام از نرم افزارهای فوق یک آشنایی نسبی داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به صنعتی که در آن مشغول به کار می‌شود، نرم افزار متناسب را به طور اختصاصی دنبال نماید. همانطور که دیدید، بسیاری از کارها را می توان با Catia انجام داد، ولی توجه داشته باشید که این نرم افزار قدیمی تر بود و از کاربری دشوار تری برخوردار می‌باشد.

انجام پروژه های مهندسی مکانیک

چه پروژه هایی را می توان در رشته مهندسی مکانیک انجام داد؟

یکی از دروس دانشجویان مهندسی مکانیک، انجام پروژه می باشد. اگر چه انتخاب موضوع پروژه های مکانیک اختیاری است ولی به دلیل گستردگی موضوعات، امکان سردرگمی دانشجویان وجود دارد. به هر حال، بهتر است که بر روی موضوع کاربردی و مورد علاقه خودتان انرژی صرف کنید. برخی از موضوعات کاربردی و رایجی که می توان انجام داد، عبارت است از: نشانگر سوخت خودرو، ساخت دستگاه بذرافشان، سیستم پارک صوتی، قالب الکترومغناطیسی، سمپاشی خورشیدی برای کشاورزی، چمن زن خورشیدی، سیستم اتوماتیک تغذیه دام، اتومبیل بدون راننده و بسیاری از موارد دیگر.

آینده پروژه های مکانیک برای دانشجویان مـهندسی مکانیک :

تا به اینجا، تلاش کردیم که یک دید کلی از رشته مهندسی مکانیک ارائه کنیم. به طور کلی، فارغ التحصیلان این رشته، می توانند با کسب مهارتهای لازم به فعالیت در صنایع مختلف بپردازند و درآمد خوبی به دست آورند. علاوه بر این، با توجه به گسترش تکنولوژی و مکانیزه شدن بسیاری از کارها، نیاز به مهندس مکانیک بیش از گذشته احساس می شود. بنابراین، می‌توان آینده مهندسی مکانیک را جایگاه درخشانی در نظر گرفت.

کافه پروژه ، معتبرترین سایت انجام پروژه های مـهندسی مکانیک :

سایت کافه پروژه یک سایت دورکاری برای انجام پروژه های رشته های مختلف از جمله رشته مهندسی مکانیک است.در این سایت شما بصورت مستقیم با هزاران مجری متخصص مکانیک در ارتباط هستید.این مهندسین با مشخص بودن رزومه شان در سایت کمک بسیار شایانی را در موفقیت پروژه های مکانیک شما می کنند.ارتباط مستقیم با مجری و دارا بودن سیستم پرداخت امن در کافه پروژه این امکان را به شما می دهد که با خیالی راحت پروژه خود را به یکی از فریلنسرهای سایت برون سپاری کنید.کافه پروژه تنها درصورت درست انجام شدن پروژه و رضایت کارفرما هزینه پرداخت شده را برای مجری کار آزاد می کند.

برای آشنا شدن با نحوه کار وب سایت کافه پروژه و ثبت سفارش پروژه مکانیک در آن کافیست در آن ثبت نام کنید تا ده ها پیشنهاد قیمت برای انجام پروژه خود دریافت نمایید.

“کافه پروژه” را در گوگل جستجو کنید.

نظرات