بیوگرافی علامه محمدرضا حکیمی با علت فوت و عکس ها + زندگی شخصی

0

با بیوگرافی استاد علامه محمدرضا حکیمی (Muhammad Reza Hakimi) متولد ۱۳۱۴ اهل مشهد درگذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ فقیه و مجتهد ، فیلسوف و نویسندهٔ ایرانی ، عکس ها و تصاویر شخصی و خانوادگی علامه محمدرضا حکیمی نویسنده و شاعر ، زندگینامه استاد محمدرضا حکیمی و همسر و فرزندانش ، زندگی شخصی و شغلی و زمینه فعالیت و آثار و افتخارات و ماجرای بیماری و درگذشت و علت فوت و سرگذشت زندگی ایشان در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه آشنا شوید:

بیوگرافی علامه محمدرضا حکیمی و همسر و فرزندانش+ ماجرای درگذشت و آثار

بیوگرافی استاد محمدرضا حکیمی

علامه محمدرضا حکیمی ( زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد – درگذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۰) دارای تحصیلات اجتهاد ،فقیه و مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسندهٔ ایرانی بود. او در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در سن ۸۶ سالگی بر اثر ایست قلبی در تهران گذشت.

عکس نوشته های محمدرضا حکیمی

سال های فعالیت

علامه حکیمی از فقها و نویسندگان و فیلسوفان عصر حاضر بود که آثار برجسته و ارزنده ای چون الحیات را به یادگار گذاشته و از وی با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود.

بیوگرافی علامه محمدرضا حکیمی با علت فوت و عکس ها + زندگی شخصی

زندگینامه و تحصیلات

وی در خانواده ای بسیار متدین و مذهبی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ شمسی در مشهد متولد شد . پدرش عبدالوهاب، معتمدین و محترمین بازار مشهد بود که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود .

استاد حکیمی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم گذراند.

از اساتید وی میتوان به محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری و … نام برد

او اجازه اجتهاد را از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد و به درجه اجتهاد رسید

درگذشت علامه محمدرضا حکیمی فیلسوف و فقیه و مجتهد ایرانی

همسر و فرزندان علامه محمدرضا حکیمی

در ویکی شیعه نوشته شده است: استاد حکیمی هیچ‌گاه ازدواج نکرد. وی با آنکه در حوزه علمیه تحصیل کرده است و مدتی طولانی نیز لباس رسمی روحانیان را می‌پوشید

عکس ها و تصاویر دیده نشده علامه محمدرضا حکیمی

ماجرای خودداری از دریافت جایزه فارابی

پس از انتخاب حکیمی به عنوان یکی از اساتید برگزیده برای خدمت پنجاه ساله به علوم انسانی در جشنواره فارابی (آذر ۸۸) وی رد پذیرش این عنوان و جایزه را طی پیامی اعتراضی اعلام کرد. در قسمتی از این پیام آمده‌است:

همان گونه که پیشتر هم یادآور شده‌ام، بار دیگر تأکید می‌کنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نظر اینجانب در اولویت نیست. در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده‌است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب‌ها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟… حکیمی همچنین نامه ای به فیدل کاسترو نوشت و با علی شریعتی نیز از مشهد و در کانون حقایق اسلامی آشنا شده و با او ارتباط گسترده‌ای داشت. شریعتی در نامه‌ای به حکیمی وصیت کرده و اجازه تصحیح آثارش را داده بود.

آثار و سوابق محمدرضا حکیمی

درگذشت استاد محمدرضا حکیمی

علامه حکیمی در شامگاه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل عوارض ناشی از کرونا و کهولت سن بر اثر ایست قلبی درگذشت و پیکر ایشان نیز در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده میشود

استاد محمدرضا حکیمی طی ماه‌های اخیر چند بار به علت ابتلاء به کرونا و بار دیگر به علت ضعف جسمانی ناشی از بیماری در بیمارستان بستری شدند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت، اما پس از بهبود وضعیت و با نظر پزشکان از بیمارستان ترخیص و روند درمان در منزل پیگیری می‌شد تا اینکه ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آخرین شب مرداد ۱۴۰۰ به علت کهولت سنی دیده از جهان فرو بست.

استاد محمدرضا حکیمی کیست

آثار و کتب

‎‏مقام عقل

اجتهاد و تقلید در فلسفه

معاد جسمانی در حكمت متعالیه

الهیات الهی و الهیات بشی

مكتب تفكیك

‎‏دایره‌‌المعارف «الحیاه‌»

‎‏كلام جاودانهخورشید مغرب

امام در عینیت جامعه»

«مرام جاودانه»

«جامعه‌سازی قرآنی»

«پیام جاودانه»

«ادبیات و تعهّد در اسلام» و‎…

‎‏«سپیده‌باوران»

«بیدارگران اقالیم قبله»

«حماسه غدیر»

«شیخ آقابزرگ»

«میرحامدحسین

«شرف‌الدّین» و‎…

‎‏«عقل سرخ»

«آنجا كه خورشید می‌وزد»

«نان و كتاب»

«عاشورا و غزّه» و‎…

‎‎اشعار فارسی و عربی در مجموعه‌ای با نام «جویبار»

‎‎قیام جاودانه

عاشورا؛ مظلومیتی مضاعف

نظرات