بیوگرافی و عکسهای محمود خیامی موسس ایران خودرو + داستان زندگی و علت فوت

0

بیوگرافی و عکسهای محمود خیامی موسس ایران خودرو + داستان زندگی و علت فوت

محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو و ایران ناسیونال سابق با خودروی پیکان در ۱۳۰۸ در مشهد به دنسا و در ۹ اسفند ۹۸ در لندن درگذشت، بیوگرافی کامل و نحوه تاسیس ایران خودرو و همسر و فرزندان و علت مهاجرت به لندن و عکسهای جوانی و جدید وی را در مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی محمود خیامی

محمود خیامی متولد ۱۳۰۸ در مشهد است که در ۹ اسفند ۱۳۹۸ در لندن درگذشت، وی پدر صنعت اتومبیل ایران، از عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران بود. برادر بزرگتر وی سید احمد خیامی از بنیانگذاران و شریک وی در ایران ناسیونال بود.

بیوگرافی و عکسهای محمود خیامی موسس ایران خودرو + داستان زندگی و علت فوت

درگذشت محمود خیامی بنیانگذار ایران خودرو

وی در ۹ اسفند ۹۸ در شهر لندن در حالی که سن ۹۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، درگذشت.

سوابق و فعالیت ها

محمود خیامی به همراه برادرش احمد در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوسهای بین شهری تاسیس کردند

اما در سال ۱۳۵۱ ای دو برادر از هم جدا شده و راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید.

برادران خیامی قبل از انقلاب دهها شرکت مختلف در صنایع سنگین ایجاد و خدمات بسیار زیادی را به توسعه صنعت در کشور کردند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش، کارخانه برجیستون، پیستون سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله برخی نامهای آشنایی هستند که برادران خیامی پایه گذار آنها بوده اند.

ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵ قرارداد تولید پیکان را امضا کرده و تا سال ۱۳۵۳ شرکت به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.

او همچنین صاحب چندین نمایندگی اتومبیل‌های مرسدس بنز در کشورهای انگلستان و ایالات متحده بوده است وی در سال ۲۰۰۷ میلادی کمک یک میلیون پوندی را به حزب کارگر انگلستان اعطا کرد که قدردانی تونی بلر واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های بریتانیا به همراه داشت.

درگذشت محمود خیامی بنیانگذار ایران خودرو

تغییر نام از ایران ناسیونال به ایران خودرو

پس از انقلاب نام ایران ناسیونال به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد و فعالیت خود را با این نام ادامه داد

مهاجرت به لندن

خیامی بعد از انقلاب از ایران خارج شد و به لندن رفت و نمایندگی بنز را در لندن و ۷ شهر دیگر در انگلستان و آمریکا به عهده گرفت. او هم اکنون سرپرست هیات امنای دانشنامه ایرانیکا نیز می‌باشد.

محمود خیامی ایران خودرو

برادران خیامی کارگاه مونتاژ خودروی ایران را در سال ۱۳۴۱ احداث کردند و وقتی که شرکت آنها با امکانات جدید و اسم رسمی “ایران ناسیونال” در سال ۱۳۴۶ و با سرمایه ۴۰ میلیون تومانی به ثبت رسید، فقط می توانست روزانه در حدود ۱۰ خودروی سبک و ۷ خودروی سنگین (اتوبوس و کامیون بنز) را تولید کند.

در این کارگاه احمد خیامی از نماینده مرسدس بنز در ایران شاسی اتوبوس‌های مرسدس بنز را می‌گرفت و روی آن‌ها اتاق می‌ساخت. برای اتوبوس‌هایی که می‌ساخت دستشویی و توالت کوچک و یخچال هم درست می‌کرد.

این کارگاه صندلی‌سازی بعدها الهام‌بخش او در ساختن نخستین کارخانه بزرگ مبل‌سازی ایران به نام «مبلیران» شد. او جزو اولین کارآفرینانی بود که برای کارگران و کارکنانش خانه ساخت.

زندگینامه محمود خیامی صاحب ایران خودرو

از ماشین شوری تا موسس کارخانه خودرو

در واقع او با برادرش، از ماشین‌شوری در مشهد شروع کردند. سپس از تعمیرات ساده کنار خیابان، کار در تعمیرگاه خودرو، قطعه‌فروشی و تاسیس بزرگترین فروشگاه قطعات یدکی در تهران به تاسیس کارگاه اتاق‌سازی برای اتوبوس در جاده کرج رسیدند.

همسر محمود خیامی

وی در جوانی با زهرا سیدی رشتی ازدواج کرد و دارای پنج فرزند میباشد

خانواده

محمود خیامی، فرزند حاج سید علی‌اکبر خیامی است و اصالتاً مشهدی (طرقبه-جاغرق) می‌باشد. پدر او کامیون دار بود. ارتش روسیه که در دوران جنگ جهانی اول مشهد را اشغال کرده بود، کامیون‌های او را مصادره و پس از پایان جنگ به روسیه منتقل کرد.

علی اکبر خیامی از آن پس مکان توقف گاه کامیون‌ها را تبدیل به تعمیرگاه کامیون نموده به کسب و کار ادامه داد. محمود که در آن زمان شاگرد «دبیرستان شاه رضا» در مشهد بود بخاطر کمک به پدر به تحصیل شبانه در «دبیرستان رازی» ادامه داد. محمود و برادرش در سال ۱۳۲۸ به تهران رفته و در آنجا با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند.

عکس جوانی و کهنسالی محمود خیامی

عکسهای جوانی و پیری محمود خیامی موسس ایران خودرو

خیر مدرسه ساز

خیامی در سال‌های اخیر صد و ده مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخته بود و هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامن‌الائمه در مشهد احداث کرده‌بود. او همچنین ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رسانده بود که هجده میلیارد تومان هزینه دربرداشت

توقف تولید پیکان

در سال ۱۳۸۴ شمسی بعد از آن که تولیدش متوقف شد.

نظرات