بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش + عکس ها و زندگینامه و آثار

0

بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش + عکس ها و زندگینامه و آثار

پرویز تناولی یکی از هنرمندان مجسمه ساز و نقاش ایرانی خالق مجموعه آثار هیچ و شاعر و دست ها است که در سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. در ادامه بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش + عکس ها و آثار و رکورد حراج تهران با مجسمه شاعر نشسته و زندگی شخصی و و هنری استاد پرویز تناولی و همسر و فرزندانش از مجسمه سازی تا نقاشی و خالق مجسمه های هیچ و افتخارات و عکس های خانوادگی و شخصی از کودکی جوانی و امروز در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش + عکس ها و زندگینامه و آثار

بیوگرافی پرویز تناولی

پرویز تناولی, (Parviz Tanavoli) متولد ۳ فروردین سال ۱۳۱۶ در تهران است. او مجسمه ساز، نقاش، چاپگر و پژوهشگر اهل ایران است. او که فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا است، یکی از مجسمه سازان و استاد پیکره سازی معروف و مشهور ایرانی است.

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و پژوهش‌گر ایرانی است که از او به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. او از شناخته‌ شده‌ترین هنرمندان ایرانی در جامعه جهانی است و مجموعه‌های “هیچ”، “دست‌ها”، “قفل و قفس” و “شاعر”در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند که در این میان “هیچ” شهرتی جهانی دارد.

همسر و فرزندان پرویز تناولی

از زندگی شخصی و همسر پرویز تناولی و فرزندانش خبری منتشر نشده است و اطلاعی در دست نیست

زندگی شخصی پرویز تناولی

سال های فعالیت

استاد تناولی در سال ۱۳۳۵ دوران تحصیل در هنرستان را به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل روانه ایتالیا شد.
او در مدت سه سال تحصیل در هنرستان، از محضر اساتیدی چون جلال آل احمد، سیمین دانشور و پرویز مرزبان و …. بهره برد.

در سال ۱۳۳۶ موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از اداره هنرهای زیبا برای تحصیل در آکادمی هنرهای زیبای کارا شد.

در سال ۱۳۳۵ راهی ایتالیا شده و موفق به دریافت بورسیه برای ادامه تحصیل در ایتالیا شد و آموزش پیکره‌سازی را در آکادمی بررا، میلان زیرنظر مارینو مارینی ادامه داد.

بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش و فرزندانش + عکس های جوانی و زندگی شخصی

در سال ۱۳۳۹ بعد از پایان دوران تحصیل به ایران بازگشت و در هنرکده هنرهای تزیینی که خود او از جمله بنیان‌گذاران آن بود، به تدریس پیکره‌سازی مشغول شد

استاد تناولی در سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳ بعد از یک دوره اقامت و فعالیت هنری در آمریکا در دانشکده هنرهای زیبا به تدریس پرداخت

در سال ۱۳۳۹ آتلیه کبود را تاسیس کرد که به یکی از خاستگاه‌های سقاخانه بدل شد
او با تشکیل گروه هنر معاصر و گروه پنج و اقداماتی چون برپایی “سمینار هنر معاصر ایران” ، گام بلندی را جنبش هنر نوگرای ایران ایفا کرد.

پرویز تناولی خالق مجموعه آثار هیچ

مجموعه آثار هیچ

مجسمه «هیچ بزرگ» در سال ۱۳۹۴ با تلاش وحید ملک برای نخستین بار در مجموعه آرت سنتر ایران نیز به نمایش گذاشته شد. این اثر یکی از آثار پرویز تناولی است که پیش از این در دو شهر بوستون آمریکا و لندن به نمایش درآمده بودند.

تناولی که به عنوان رکورددار حراج کریستیز خاورمیانه شناخته می‌شود در همکاری با استفانو ریچی، تعدادی از ” هیچ”های خود را به دکمه سردست تبدیل کرده است. این مجموعه دکمه سردست که از جنس طلا ساخته شده است در تعداد محدود ۲۰ عدد عرضه شده‌اند و توجه علاقه مندان هنر و مد را به طور همزمان جلب می‌کنند.

همچنین ببینید: بیوگرافی ایران درودی و همسرش پرویز مقدسی + عکس های جوانی و ماجرای درگذشت

مجسمه های پرویز تناولی

آثار مجسمه سازی

پرویز تناولی از اساتید برجسته مجسمه سازی است که برخی از مجسمه‌هایش در مکان‌های عمومی نصب شده که از جمله شاعر با قفل‌ها در محوطه تئاتر شهر تهران که از سال ۱۳۵۱ نصب شده و شاعر و بلبل در محل برگزاری مسابقات المپیک سئول در ۱۳۶۷ نصب شد.

عکس های پرویز تناولی

سبک آثار نقاشی و مجسمه او گونه‌های دیگری از هنر سنتی و در واقع مکتب سقاخانه است که در باسمه‌های مذهبی، دعاها، طلسم‌ها، اشیا مذهبی، قفل‌ها، علم‌ها و بطور کلی آنچه در سقاخانه‌ها و امامزاده‌ها می‌توان یافت.

پرویز تناولی در بیش از ۲۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران، پاریس، کارار و مینه سوتا شرکت داشته و مجسمه‌هایش را بارها در ایران، ایتالیا، آمریکا، سوییس، آلمان و کشورهای دیگر به نمایش

عکس های پرویز تناولی

مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.

مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، برخی از مجموعه‌داران هنری و مشهورترین موزه‌های جهان، اقدام به جمع‌آوری آثار استاد تناولی برای مجموعه‌های‌شان کرده‌اند.

مجسمه‌ای از وی به نام پرسپولیس در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت

پرویز تناولی هم‌چنین کارشناس فرش‌ها و بافته‌های عشایری است..

عکس مجسمه شاعر نشسته پرویز تناولی در حراج تهران 1400

رکوردشکنی مجسمه شاعر نشسته پرویز تناولی در حراج تهران ۱۴۰۰

پانزدهمین حراج هنر مدرن ایران دی ماه ۱۴۰۰ با فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد و اثری از پرویز تناولی با عنوان «شاعر نشسته» به قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توانست عنوان گران‌ترین اثر این دوره را به خود اختصاص دهد.

نظرات