بیوگرافی زهرا شجاعی و همسرش و فرزندان +‌علت فوت زهرا شجاعی و سوابق

0

بیوگرافی زهرا شجاعی و همسرش و فرزندان +‌علت فوت زهرا شجاعی و سوابق

زهرا شجاعی سیاستمدار و معاون سابق امور زنان در دولت خاتمی سه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۳ به علت بیماری سرطان درگذشت. زهرا شجاعی متولد ۱۳۳۵ در تهران و همسر مرادعلی توانافر روحانی و آخوند بود. عضویت در ستاد استقبال از امام خمینی (ره)، مشاور وزیر کشور، عضویت در مجلس و ریاست مراکز امور مشارکت زنان از سوابق ایشان می باشد. ادامه بیوگرافی زهرا شجاعی کیست و همسر و فرزندانش و عکس و سوابقش و علت فوت و درگذشت زهرا شجاعی را در مجله حرف تازه می خوانید

بیوگرافی زهرا شجاعی و همسرش و فرزندان +‌علت فوت زهرا شجاعی و سوابق

بیوگرافی زهرا شجاعی

زهرا شجاعی متولد ۱۳۳۵ در تهران و همسر مرادعلی توانافر روحانی و آخوند بود. او در دولت خاتمی ، ریاست مرکز امور مشارکت زنان را بر عهده داشت. عضویت در ستاد استقبال از امام خمینی (ره)، مشاور وزیر کشور، عضویت در مجلس و ریاست مراکز امور مشارکت زنان از سوابق ایشان می باشد.

تحصیلات

سیده‌زهرا شجاعی دارای مدرک تحصیلی دکتری رشته علوم‌سیاسی دانشگاه تهران بود و در این دانشگاه و دانشگاه الزهرا تدریس کرد.

زندگینامه زهرا شجاعی و همسرش

زندگینامه زهرا شجاعی و همسرش

زهرا شجاعی (Zahra Shojaei) متولد ۱۳۳۵ در تهران سیاستمدار اصلاح طلب ایرانی بود.

درگذشت

زهرا شجاعی، هفتم فررودین ۱۴۰۳ از دنیا رفت. سیده‌زهرا شجاعی از فعالین سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و از نخستی بانوانی است که به کابینه دولت راه یافته است. دکتر زهرا شجاعی معاون امور زنان و خانواده در دولت خاتمی امروز پس از طی دوره ای بیماری دار فانی را وداع گفت

درگذشت زهرا شجاعی

ازدواج و همسر

زهرا شجاعی همسر مرادعلی توانافر روحانی می باشد. خانم شجاعی در سال ۱۳۵۶ با مرادعلی توانافر ، یکی از روحانیون ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند است. حجت الاسلام مرادعلی توانا استاد دانشگاه الزهرا و محقق در زمینه تاریخ معاصر است.

فرزندان زهرا شجاعی

مرحومه زهرا شجاعی دو فرزند دختر دارد.

نحوه آشنایی با همسرش

با همسرم هم دانشکده ای بودیم. ایشان رشته حقوق در دانشگاه تهران می خواندند و من رشته علوم سیاسی در دانشگاه می خواندم. فعالیت در کتابخانه و انجمن اسلامی داشتیم. آشنایی بوجود آمد و واسط و رابط این ازدواج مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بودند. ایشان به خواستگاری امدند و خطبه عقد را هم ایشان خواندند.

سوابق و عکس همسر و فرزندان زهرا شجاعی

سوابق

زهرا شجاعی از همان آغاز دانشجویی وارد فعالیت های سیاسی شد و عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. پس از وقوع انقلاب ، عضو شورای مدیریت این دانشکده شد.

وی مدتی مشاور وزیر کشور بود و تاسیس چندین مرکز مطالعاتی و پژوهشی حوزه مطالعات زنان و انجام پژوهش‌هایی در سراسر کشور در این حوزه مرهون تلاش‌های ایشان بوده است. او پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۴ لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت. کارشناسی ارشد را هم در همین رشته و پس از انقلاب در دانشگاه آزاد دنبال کرد و دکترای مدیریت استراتژیک را در دانشگاه دفاع ملی تقریبا همزمان با آغاز اصلاحات ادامه داد.

زهرا شجاعی کیست

شجاعی فعالیت هایش را از ابتدای انقلاب آغاز کرده و از اعضای ستاد استقبال از حضرت امام خمینی (س) بوده است، او در حوزه زنان فعالیت می کند و همچنین سابقه فعالیت های سیاسی دارد، و رئیس مجمع زنان اصلاح طلب است.

زهرا شجاعی اهل کجاست

زهرا شجاعی درباره خانواده و تعداد و خواهر و برادارنش می گوید: ما ۹ خواهر و برادر بودیم. البته دو نفر فوت کردند و الان ۷ خواهر و برادر هستیم. ۵ خواهر و ۴ برادر بودیم که الان از هر کدام یکی کم شده اند.

حواشی

حواشی خانم شجاعی در برنامه جهان آرا این بود که او ویط برنامه آنتن را ترک کرد. ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان در دولت یازدهم که پس از حاشیه های برنامه جهان آرای شبکه افق درباره وضعیت زنان در دولت های گذشته به این برنامه تلویزیونی دعوت شده بودند به نشانه اعتراض و نابرابری مجری ، برنامه جهان آرا را ترک کردند. در قسمت های قبلی برنامه جهان آرا ، انتقاداتی از عملکرد دولتهای اصلاحات و اعتدال در حوزه زنان و خانواده روی آنتن شبکه افق رفته بود و زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی برای دفاع از عملکرد خود به این برنامه دعوت شده بودند؛ اما مهمان تلفنی برنامه پس از صحبت های طولانی خود و توهین های مکرر و بی توجهی مجری برنامه باعث شد که زهرا‌شجاعی و شهیندخت مولاوردی وسط برنامه زنده شبکه افق به اعتراض استودیو را ترک کنند.

 

سوابق اجرایی:

مشاور آموزش و پرورش
مشاور وزیر کشور
رئیس کمیسیون‌های امور بانوان
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان
ریاست شورا فرهنگی اجتماعی به مدت ۲ سال
ریاست مراکز امور مشارکت زنان در دولت سیدمحمد خاتمی

پیام تسلیت

در پی درگذشت زهرا شجاعی، رئیس بنیاد امید ایرانیان در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت .

بنابر گزارش جماران، متن پیام محمدرضا عارف به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون

بانوی فرهیخته و باتقوا سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی بعد از مدتها مبارزه با بیماری دیده از جهان فرو بست و به دیدار معبود شتافت.

درگذشت ایشان باعث تاسف و تالم شدید اینجانب شد.

خانم شجاعی به واقع هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت ‌.هم اخلاق مدار بود و هم پایبند به گفتمان اصلاحات.

در دورانی که با آن بانوی اندیشمند افتخار همکاری در دولت اصلاحات داشتم پیگیری مجدانه ایشان برای احقاق حقوق زنان بسیار چشم گیر بود و با همین رویکرد مبادرت به تاسیس مجمع زنان اصلاح طلب با دیگر بانوان دغدغه مند کردند.

مطمئنا خلأ وجودی ایشان برای همه بویژه جامعه زنان ایران خسران در پی دارد.

ضمن تسلیت درگذشت سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی به خانواده محترم شجاعی بویژه همسر وفادار ایشان ، اعضای محترم مجمع زنان اصلاح طلب و همه بستگان معزز برای آن بانوی والامنش از درگاه خداوند متعال آمرزش و حشر با اولیاالله و برای بازماندگان گرامی شکیبایی و پاداش نیکو مسالت دارم .

همچنین بنابر آنچه جماران نوشته، محمدعلی ابطحی، رییس دفتر رییس جمهور در دولت اصلاحات در پیامی به مناسبت درگذشت زهرا‌شجاعی نوشت:

او از اولین کسانی بود که از بیست سال پیش آهسته وپیوسته و به صورت عمیق و زیربنایی فقط به زنان و ایفای حقوقشان می اندیشید.

طرح های بزرگی ارایه کرد. برای الحاق ایران به کنوانسیون زنان در بیست سال پیش در دولت اقای خاتمی و مجلس ششم لایحه تهیه کرد. جواب همه اشکالات را می داد.اما در نهایت شورای نگهبان آن را رد کرد.

از عمق وجود روشن اندیش بود. محور طبیعی و مقبول زنان نامدار اصلاح طلب بود.

روزی آقای خاتمی در ماه های اول ریاست جمهوری صدایم زد و گفت این متن حکم خانم زهرا شجاعی. مشاور رییس جمهور در امور زنان. آماده اش کنید. آن روز هم اولین جمله رییس جمهور خاتمی این بود که می تواند با همه نحله های فکری زنان کار کند و بدون حاشیه به زنان و حقوقشان فکر کند. روحش شاد. به همسر دانشمندش جناب آقای توانا و به دو دخترش و به خانواده بزرگ زنان اصلاح جو تسلیت میگویم.

نظرات