زمان آن رسیده که بر ترس خود از جلوی دوربین، هنگام تولید محتوای ویدیویی غلبه کنید

0

تولید کنندگان محتوای ویدئویی باید ترس از دوربین را کنار بگذارند

دنیای امروز در محتوای ویدیویی احاطه شده است. هرکدام از ما هر روز درحال دیدن انواع محتواهای ویدیویی هستیم. این محتواها ممکن است آموزشی، طنز و یا خبری باشد. طبق آمارها ۹۲ درصد از ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۳ صرف دیدن ویدیوها شده است و این عدد هرساله رشد صعودی دارد.

 تولید کنندگان محتوای ویدئویی باید ترس از دوربین را کنار بگذارند

وجود تقاضای عظیم برای محتوای ویدیویی، علت روی آوردن بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به تولید محتوای ویدیویی است. اما یک مانع برای تولید کنندگان محتوای ویدئویی وجود دارد و آن ترس از دوربین است. در این مطلب راهکارهای مقابله با ترس از دوربین را به شما معرفی کرده‌ایم.

ترس از دوربین به چه علت اتفاق می‌افتد؟

ترس از دوربین می‌تواند ناشی از خجالتی بودن، عزت نفس پایین و یا اضطراب اجتماعی باشد. با وجود این‌که معمولا افراد درونگرا چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنند، اما ممکن است افراد برونگرا نیز دچار این مشکلات باشند. فردی که چنین ترسی را دارد معمولا از رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره و ناشناخته می‌ترسد.

ترس از دوربین درجات مختلفی دارد. برخی از افراد ممکن است حتی از عکس گرفتن نیز ترس داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر تنها با بلند صحبت کردن و اعتمادبه‌نفس داشتن جلوی دوربین دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چگونه به ترس از دوربین غلبه کنیم؟

چگونه به ترس از دوربین غلبه کنیم؟

ترس از دوربین بسیاری از کسب‌وکارها و افراد را از رشد و استفاده از پتانسیل بی‌نظیر محتوای ویدیویی بازمی‌دارد. درصورتی‌که دوست دارید این پتانسیل را به‌ثمر بنشانید باید هرچه زودتر برای غلبه بر ترس از دوربین اقدام کنید. در ادامه با نکاتی برای غلبه کردن بر ترس از دوربین آشنا می‌شویم.

ترس از دوربین عادی است

مهم‌ترین موضوعی که باید بدانید این است که ترس از دوربین یک موضوع کاملا عادی و رایج است و بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. طبق آمار ۷۴ درصد از مردم از صحبت کردن در جمع و جلوی دوربین می‌ترسند و با آن مشکل دارند. حتی بسیاری از ستارگان هالیوود اعتراف کرده‌اند که زمانی مشکل ترس از دوربین را داشته‌اند.

تنفس عمیق و دیافراگمی را فراموش نکنید

تنفس عمیق و دیافراگمی را فراموش نکنید

درصورتی‌که به کلاس بازیگری یا گویندگی بروید، اولین مبحثی که آموزش می‌بیند تنفس درست دیافراگمی است. تنفس عمیق و دیافراگمی به تمرکز ذهن و بدن شما کمک می‌کند و می‌تواند برای دفع استرس نیز موثر باشد. علاوه‌برآن تنفس دیافراگمی و یادگیری صحبت کردن از دیافراگم باعث می‌شود که صدای شما رزونانس بهتری داشته باشد و جذاب‌تر به‌گوش برسد.

سناریو بنویسید

هر ویدیو موفق نیاز به یک سناریو دارد تا هدف ضبط آن ویدیو بدون خارج شدن از موضوع دنبال شود. پس بهتر است قبل از شروع فیلمبرداری یک سناریو بنویسید و تا جایی که مسلط شوید آن را تمرین کنید. انجام این کار ارائه شما را منسجم‌تر و سازماندهی‌شده‌تر می‌کند.

باید دقت کنید که تمرین سناریو به آن معنا نیست که جلوی دوربین کلمه به کلمه آن را به‌دقت رعایت کنید. بهتر است هنگام تمرین سناریو روی اصول و سرتیترهای آن تمرکز کنید و مطالب آن را واقعا یاد بگیرید تا بتوانید با توضیح آن راحت باشید.

محتوای افراد حرفه‌ای را بررسی کنید

محتوای افراد حرفه‌ای را بررسی کنید

یکی از بهترین راه‌های پیشرفت در هر زمینه بررسی کار افراد حرفه‌ای‌ است. می‌توانید زمانی که در حال اینستاگرام‌گردی و اسکرول کردن در فید خود هستید به نحوه تولید محتوای افراد حرفه‌ای توجه کنید و ببینید چگونه کار می‌کنند؛ نشسته‌اند یا ایستاده‌اند؟ هنگام صحبت به کجا نگاه می‌کنند؟ با چه سرعتی صحبت می‌کنند؟ استفاده از این اطلاعات می‌تواند به شما در تولید محتوا کمک کند.

آرام پیش بروید

درصورتی‌که قصد ساخت هرنوع ویدیویی را داشته باشید، چه ویدیو تبلیغاتی باشد و چه یک ویدیو یوتیوبی برای کانال خودتان؛ باید دقت کنید که به سرعت صحبت کردن خود دقت کنید. تند صحبت کردن در محتوای ویدیویی باعث می‌شود که مخاطبان صحبت‌های شما را متوجه نشوند. درنتیجه آهسته و شمرده صحبت کنید تا تمام کلمات به وضوح توسط مخاطب درک شوند.

تمرین کنید

تمرین کردن حیاتی‌ترین نکته برای غلبه بر ترس از دوربین است. می‌توانید یک چالش ویدیویی برای خود ایجاد کنید و با خود عهد ببندید که هرروز، هرهفته و یا هرماه حداقل یک ویدیو بسازید. سناریو آن را خودتان بنویسید و آن را تمرین کنید تا بر آن مسلط شوید. بعد از مسلط شدن، ویدیو را ضبط کرده و آن را منتشر کنید. چنین چالشی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

خودتان باشید

تظاهر کردن می‌تواند بسیار برای مخاطبانتان مصنوعی جلوه کند. شما برای بازیگری جلوی دوربین نیامده‌اید و نباید نقش بازی کنید. مصنوعی بودن باعث راندن مخاطب می‌شود و فرصت‌های شما را از بین می‌برد. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن کم‌رویی و ترس از دوربین این است که نقش بازی نکنید و خودتان باشید.

لباس مناسب بپوشید

لباس مناسب بپوشید

پوشیدن لباس مناسب و زیبا می‌تواند به اعتمادبه‌نفس شما کمک بسیاری کند. علاوه بر زیبایی، بهتر است لباس شما راحت باشد که هنگام ضبط ویدیو باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما نشود. هنگام تصمیم‌گیری در مورد لباس در ویدیوهای خود می‌توانید از سوالات زیر کمک بگیرید:

  • چه لباسی برای شما راحت است؟
  • چه لباسی به شما اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد؟
  • در چه لباسی حس می‌کنید بیشتر خودتان هستید؟

ظاهرتان ایرادی ندارد!

ممکن است طول بکشد که به دیدن خودتان در صفحه نمایش عادت کنید و هربار که ویدیویی ضبط می‌کنید استرس بگیرید و شروع به نقد کردن ظاهر و طرز صحبت خودتان کنید. اما بهتر است این افکار را کنار بگذارید، زیرا که معمولا درست نیستند و فکر کردن به آن‌ها برای شما نتیجه‌ای ندارد. بهترین راه برای اینکه ببینید چه مشکلاتی در ویدیوهای شما وجود دارد، نظرخواهی از دوستان و یا اعضای خانواده است.

تصور ما از خودمان می‌تواند غیرواقعی و ناشی از کم بودن اعتمادبه‌نفس باشد، با دریافت نظر از افراد دیگر می‌توانیم نقدهای واقعی‌تر و کارسازتری را دریافت کنیم، همینطور افراد دیگر بدبینی‌های ما نسبت به خودمان را ندارند، به‌همین دلیل مشکلات واقعیمان را به ما می‌گویند و می‌‌توانیم نسبت به تصحیح اشتباهات خودمان اقدام کنیم.

ویدیو بسازید و تسلیم نشوید

ویدیو بسازید و تسلیم نشوید

برای پیشرفت در هر زمینه‌ای تسلیم نشدن و ادامه دادن به‌صورت منظم ضروری است. هیچ‌کس نمی‌تواند یک‌روزه بر ترس خود از دوربین غلبه کند و به یک تولیدکننده محتوای ویدیویی خبره تبدیل شود. تمرین کنید و سعی کنید با هر ویدیو یک قدم به سمت بهتر شدن پیش بروید. همچنین سعی کنید تجهیزات تولید محتوای بهتری تهیه کنید تا کیفیت ویدیوهایتان افزایش یابد.

اگر به‌دنبال خرید تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری برای تولید محتوا هستید، ما مجموعه فلاشیران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه کلکسیونی کامل از بهترین تجهیزات فیلمبرداری، عکاسی و تولید محتوا را برای عرضه در اختیار دارد. شما می‌توانید تجهیزات مورد نیازتان را با بهترین کیفیت و با گارانتی از وبسایت فلاشیران خریداری کنید./۲۶۲۴۸۷

نظرات