آیا خرید ارز دیجیتال در ایران فعالیتی قانونی است؟

0

آیا خرید ارز دیجیتال در ایران فعالیتی قانونی است؟

حتما تا بحال شما نیز آوازه بازار ارز دیجیتال را شنیده‌اید و به دنبال شروع فعالیت در این حوزه هستید. اما قبل از شروع باید در مورد قانونی بودن و یا نبودن این فعالیت در ایران اطلاع داشته باشید. در ایران قوانین مشخصی برای فعالیت در بازار کریپتو و بیت کوین وجود ندارد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی بر فعالیت‌های این حوزه نظارت ندارد. از سوی دیگر، فعالیت در این حوزه جرم به حساب نمی‌آید.

 خرید ارز دیجیتال

پس شما می‌توانید با دسترسی به صرافی‌های معتبر در ایران مبادلات خود را انجام دهید. اما چه صرافی در ایران در حوزه ارزدیجیتال معتبر است؟ آیا می‌توان در فروشگاه اینترنتی با رمز ارز پرداخت انجام داد؟ در این مقاله به صورت کامل به فعالیت قانونی در این حوزه می‌پردازیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ضوابط مربوط به خرید ارز دیجیتال در ایران

خرید ارز دیجیتال

ایران در سال ۱۳۹۸ فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال را قانونی شناخت. چرا که قصد دارد که بر فعالیت مزارع استخراج بتواند نظارت داشته باشد. اما هنوز ضوابط و قوانینی برای خرید ارز دیجیتال از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است که بتوان آن را غیرقانونی شناخت. بنابراین می‌توان با کمک صرافی‌های ایرانی به معامله در این بازار پرسود پرداخت.

اما قبل از هر اقدامی باید به نکات زیر توجه داشت:

  • بانک مرکزی هیچ نظارتی بر روی رمز ارزها ندارد.
  • در فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی نمی‌توان با ارزدیجیتال پرداخت را انجام داد. استفاده از درگاه رمزارز غیرقانونی به حساب می‌آید.
  • فقط از طریق صرافی‌هایی که مطابق با قوانین عمومی صرافی‌ها فعالیت می‌کنند باید اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کرد.
  • برای آنکه بتوان در بازار کریپتو فعالیت کرد باید کیف پول دیجیتال امنی مانند کیف پول تراست ولت داشت.

بنابراین خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ضوابط مشخصی ندارد و در عین حال نیز جرم شناخته نمی شود. اما توجه داشته باشید که هرگونه کلاهبرداری و یا هک از سوی سازمان‌های انتظامی جرم شناخته می‌شود و می‌توان طرح شکایت کرد.

آیا ارگان‌های انتظامی پیگیر کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال در ایران هستند؟

بازار ارزدیجیتال به تازگی در ایران معروف شده‌ است و به همین دلیل بسیاری از افراد مایل به فعالیت در این حوزه و کسب درآمد هستند. به علت محبوبیت این بازار باید به قانونی بودن صرافی‌ها، کیف پول‌ها، استخرهای استخراج و هر فعالیت دیگری در حوزه ارز دیجیتال توجه کرد. چراکه کلاهبرداران زیادی با ایجاد سامانه‌های جعلی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

نیروی انتظامی و پلیس فتا به ارز دیجیتال فارغ از چیستی آن به عنوان یک فناوری نگاه می‌کند.  هر گونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از اموال دیگران در حوزه فناوری را پیگیری می‌کند. پس رمز ارز نیز مانند سایر فناوری‌ها از پیگیری قانونی در صورت بروز کلاهبرداری برخوردار است.

قوانین عمومی صرافی‌ها در ایران

همان طور که گفتیم، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران مانعی ندارد و صرافی‌هایی که از قوانین مربوط به صرافی‌های عمومی پیروی می‌کنند، برای فعالیت در این حوزه مناسب هستند. در زیر این قوانین را آورده‌ایم:

  • بانک مرکزی اعتبار هیچ یک از رمزارزها را تایید نمی‌کند و بر قیمت‌ها و نحوه خرید و فروش آن نظارتی ندارد.
  • ریسک سرمایه‌گذاری با خود سرمایه‌گذاران است.
  • صرافی توسط بانک مرکزی احراز هویت می‌شود و سپس می‌تواند فعالیت خود را شروع کند.
  • در صورتی که مدت اعتبار فعالیت صرافی به پایان رسیده باشد، شرایط صرافی مجدد از سوی بانک مرکزی سنجیده می‌شود و در صورت تایید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
  • عملکرد تمامی پلتفرم‌های صرافی از نظر امنیت و کارکرد برعهده صرافی است و در صورت بوجود آمدن هرگونه مشکل باید خسارت ناشی از آن را به کاربران پرداخت کند.
  • رمزارزهایی که قابل معامله در هر صرافی هستند از سوی بانک مرکزی ایران تعیین می‌شود و به صورت دوره‌های سه ماهه به صرافی‌ها اعلام می‌شوند.
  • صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران باید از قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان پیروی کنند. در صورتی کاربر امکان مبادله رمز ارز را دارد که تمامی اطلاعات هویتی و اسناد مربوط به منشاء پول، تایید شده باشد.
  • صرافی‌های ارزدیجیتال در ایران باید تمامی اطلاعات مبادلات کاربر، اطلاعات هویتی کاربر، دلیل و منشا معاملات را ذخیره و نگهداری کنند تا در صورت نیاز در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.
  • سقف تبدیل ارز دیجیتال در ایران به ریال و بالعکس تابع قوانین مربوط به تبدیل سایر ارزها در کشور است.

آیا استخراج ارزهای دیجیتالی قانونی است؟

سال‌های گذشته در ایران به دلیل سوءاستفاده سودجویان از برق های صنعتی و خانگی برای استخراج ارزدیجیتال، فعالیت در این حوزه غیرقانونی بود. اما در سال ۱۳۹۷ ضوابطی تعیین شد که با پیروی از آن و کسب مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت می‌توان به صورت قانونی به استخراج ارز دیجیتال پرداخت. همچنین سیستم‌هایی که جهت استخراج به ایران وارد می‌شوند نیز باید از سوی وزارت صمت مجوز دریافت کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تا آذرماه سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۳۸۰ مجوز استخراج ارز دیجیتال را صادر کرده است. به گونه‌ای که ۷.۵ درصد از منابع ماینینگ جهان در ایران قرار دارند.

طبق قوانین مربوط به استخراج ارزدیجیتال در ایران، هزینه برق مصرفی برای ماینینگ برابر با میانگین قیمت برقی است که از ایران صادر می‌شود.

کدام صرافی ارزدیجیتال در ایران قانونی است؟

خرید ارز دیجیتال

حتما سایت‌های مختلفی را دیده‌اید که خود را به عنوان صرافی ارز دیجیتال در ایران معرفی می‌کنند. شما باید از منابع معتبر به صحت و قانونی بودن فعالیت آن‌ها پی ببرید. پیشنهاد ما به شما صرافی معتبر و محبوب والکس است که از سال ۱۳۹۷ توسط جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف و تهران با دریافت تاییدیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شروع به فعالیت کرده است.

والکس پلتفرم معاملاتی است که تمامی مشکلات و موانع ایرانیان در بازار رمز ارز را از بین برده است. شما با ثبت نام در این صرافی می‌توانید از امنیت سابیری پیشرفته آن بهره ببرید و دیگر نگرانی بابت کلاهبرداران و سودجویان بازار غیر رسمی رمز ارز نداشته باشید.

نظرات