درمان صد در صد رفلاکس معده

1

بیماری ریفلاکس معده چیست؟ رفلاکس معده به مری به دلیل اختلال عملکرد اسفنکتر تحتانی مری رخ داده و می‌تواند به آسیب مخاط مری منجر شود. اسفنکتر تحتانی مری یک حلقه عضلانی است که در محل اتصال مری و معده قرار دارد. عملکرد آن جلوگیری از برگشت اسید معده به مری است. در افراد مبتلا به رفلاکس معده، اسفنکتر تحتانی مری ضعیف شده یا به طور نامناسبی شل می‌شود و به اسید معده و گاهی اوقات صفرا اجازه می‌دهد تا به مری برگردد. این وضعیت می‌تواند منجر به تحریک، التهاب و آسیب به پوشش مری شود. علت دقیق اختلال عملکرد اسفنکتر تحتانی مری به طور کامل شناخته‌شده نیست، اما عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.

رفلاکس معده

عوامل موثر در ایجاد بیماری رفلاکس معده به مری

  • فتق هیاتال: فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که بخشی از معده از طریق دهانه دیافراگم (هیاتوس) به داخل حفره قفسه‌سینه وارد شود. این وضعیت می‌تواند عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری را مختل کند.
  • کاهش ترشح بزاق: بزاق به خنثی کردن و پاکسازی اسید از مری کمک می‌کند. کاهش ترشح بزاق ممکن است به ایجاد رفلاکس معده کمک کند.
  • تاخیر در تخلیه معده: تاخیر در تخلیه معده (گاستروپارزی) می‌تواند منجر به افزایش حجم محتویات معده شده که ممکن است احتمال رفلاکس را افزایش دهد.
  • افزایش تولید اسید: تولید بیش از حد اسید معده می‌تواند مکانیسم‌های دفاعی طبیعی مری را تحت تأثیر قرار داده و منجر به آسیب بافتی شود.

طبقه‌بندی رفلاکس مری بر اساس شدت بیماری

رفلاکس معده را می‌توان بر اساس شدت آسیب مخاط مری به درجات مختلف طبقه‌بندی کرد. سیستم طبقه بندی رایجی که معمولاً برای درجه‌بندی شدت GERD استفاده می‌شود به شرح زیر است:

  • درجه A: رفلاکس گرید a التهاب مری ناشی از رفلاکس است که با یک یا چند آسیب مخاطی به طول کمتر از ۵ میلی‌متر مشخص می‌شود.
  • درجه B: رفلاکس گرید b التهاب مری ناشی از رفلاکس بوده که با حداقل یک آسیب مخاطی به طول ۵ میلی‌متر یا بیشتر اما محدود به چین‌های مخاطی مجاور، مشخص می‌شود.
  • درجه C: گرید C رفلاکس همراه با آسیب‌های مخاطی مداوم بوده که کمتر از ۷۵٪ از محیط مری را درگیر می‌کند.
  • درجه D: التهاب مری ناشی از رفلاکس که با آسیب‌های مخاطی در بیش از ۷۵٪ از محیط مری همراه است.

توجه به این نکته مهم است که همه افراد مبتلا به رفلاکس معده دچار آسیب‌های مخاطی قابل مشاهده یا ازوفاژیت (التهاب مری) نخواهند شد. برخی از افراد ممکن است بدون آسیب مخاطی قابل توجه، علائمی را تجربه کنند. سیستم درجه‌بندی به پزشکان کمک می کند تا شدت آسیب مری را ارزیابی کرده و برای درمان تصمیم‌گیری کنند. با این حال، شدت علائم همیشه با درجه آسیب مخاط مری مرتبط نیست. علائم و تظاهرات بالینی فرد باید در کنار یافته‌های آندوسکوپی بررسی شده تا مناسب ترین استراتژی مدیریتی برای رفلاکس معده تعیین شود.

رفلاکس اسید معده در شیرخواران

رفلاکس در نوزادان و شیرخواران می‌تواند کاملاً طبیعی باشد و اغلب با بالغ شدن سیستم گوارشی خود به خود برطرف می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از شیرخواران در چند ماه اول زندگی خود درجاتی از رفلاکس را تجربه می‌کنند. با این حال، در برخی موارد، رفلاکس می‌تواند شدیدتر باشد و باعث ناراحتی یا عوارض شود. اقداماتی وجود دارد که می‌توان برای مدیریت رفلاکس در شیرخواران انجام داد:

  • وضعیت بدن در زمان تغذیه: کودک را در وضعیت عمودی تغذیه کنید و بعد از هر بار شیردهی حدود ۳۰ دقیقه او را در وضعیت عمودی نگه دارید. در طول شیردهی مرتب آروغ او را بگیرید تا هوای محبوس شده آزاد شود.
  • تغذیه‌ مکرر در حجم‌ کم‌تر: دادن مقادیر کمتر شیر به دفعات بیشتر می‌تواند به جلوگیری از پر شدن بیش از حد معده و فشار بر اسفنکتر تحتانی مری کمک کند.
  • شیر غلیظ‌ تر: غلیظ کردن شیر مادر یا شیر خشک با مقدار کمی غلات برنج می‌تواند به کاهش دفعات و شدت دوره‌های رفلاکس کمک کند. با این حال، مهم است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی کودک، با پزشک اطفال مشورت کنید.
  • وضعیت قرارگیری در هنگام خواب: کودک خود را روی سطحی سفت و صاف به پشت بخوابانید. کمی سر تخت را (حدود ۳۰ بالا ببرید.

اگر رفلاکس باعث ناراحتی قابل توجه، وزن‌گیری ضعیف یا سایر علائم نگران‌کننده شود، مهم است که با پزشک اطفال مشورت کنید.

رفلاکس معده

اهمیت درمان رفلاکس معده

درمان رفلاکس معده به چند دلیل مهم است.

تسکین علائم

رفلاکس با علائم آزاردهنده‌ای مانند سوزش سر دل، بازگشت غذا، ناراحتی و درد قفسه‌سینه و اختلال در بلع همراه است. درمان آن می‌تواند به کاهش این علائم کمک کرده و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشد.

پیشگیری از عوارض

رفلاکس معده درمان نشده منجر به عوارض می‌شود. قرار گرفتن مزمن مری در معرض اسید معده می‌تواند باعث التهاب، تحریک و آسیب به پوشش مری شود. با گذشت زمان، این امر می‌تواند منجر به عوارضی مانند ازوفاژیت (التهاب مری)، تنگی مری، مری بارت (یک بیماری پیش‌سرطانی) و سرطان مری شود. بنابراین رفلاکس معده و سرطان مری به هم مرتبطند. درمان بیماری رفلاکس معده می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به این عوارض کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

علائم رفلاکس معده معمولاً هنگام دراز کشیدن بدتر شده و منجر به اختلال در الگو خواب می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به خستگی، خواب آلودگی در طول روز و اختلال در عملکرد روزمره شود. با مدیریت موثر رفلاکس معده، می‌توانید کیفیت خواب بهبود یافته را تجربه کرده و با احساس شادابی بیشتری از خواب بیدار شوید.

حفظ سلامت دندان

برگشت اسید معده به دهان می‌تواند به مشکلات دندانی مانند فرسایش مینای دندان، حساسیت دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان کمک کند. درمان این بیماری معده می‌تواند به محافظت از سلامت دندان و جلوگیری از این عوارض کمک کند.

کاهش مصرف دارو

افراد مبتلا به بازگشت محتویات معده مداوم اغلب برای مدیریت علائم خود به داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای تکیه می‌کنند. با درمان موثر این اختلال، نیاز فرد به استفاده طولانی‌مدت از دارو کاهش یافته و عوارض جانبی احتمالی و هزینه‌های مرتبط نیز به حداقل می‌رسد.

بهبود سلامت کلی

رفلاکس مزمن اسید می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت و رفاه کلی داشته باشد. ممکن است با توانایی فرد در خوردن برخی غذاها تداخل داشته و منجر به تغذیه نامناسب و کاهش وزن شود. همچنین می‌تواند شرایط تنفسی مانند آسم را تشدید کرده و خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند سرفه مزمن، التهاب حنجره و مشکلات دندانی را افزایش دهد. درمان این اختلال می‌تواند به بهبود سلامت کلی و کاهش خطر عوارض مرتبط کمک کند.

علائم خطرناک رفلاکس معده

علائم و نشانه‌های خاصی وجود دارد که ممکن است نشان‌دهنده عوارض شدید یا خطرناک رفلاکس باشد. این علائم عبارتند از:

  • سوزش سر دل مداوم: سوزش معده به صورت متناوب شایع است، اما اگر سوزش معده مکرر یا مداوم را تجربه می‌کنید که با دارو تسکین نمی‌یابد، این شرایط ممکن است نشان دهنده نوع شدیدتر رفلاکس باشد و دریافت مشاوره پزشکی لازم است.
  • درد قفسه‌سینه: درد یا ناراحتی شدید قفسه‌سینه، به ویژه اگر به بازو، گردن یا فک انتشار یابد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشد. مهم است که مشکلات قلبی رد شود، زیرا علائم رفلاکس معده می‌تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد.
  • اختلال در بلع: اگر در بلع مشکل دارید، احساس می‌کنید غذا در گلوی شما گیر می‌کند، یا در حین بلع درد یا ناراحتی احساس می‌کنید، این وضعیت ممکن است نشان‌دهنده تنگی مری به دلیل ریفلاکس مزمن باشد.
  • سرفه مزمن: سرفه‌های خشک و مداوم که هفته‌ها یا ماه‌ها بدون هیچ دلیل آشکار دیگری تداوم ‌یابد، می‌تواند نشانه رفلاکس معده باشد. اسید معده رفلکس گلو را تحریک کرده و می‌تواند باعث سرفه شود.
  • گلو درد یا گرفتگی صدا: قرار گرفتن مکرر گلو در معرض اسید معده می‌تواند باعث گلودرد مزمن، گرفتگی صدا یا احساس توده در گلو شود.
  • آسم یا مشکلات تنفسی: برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس معده ممکن است بدتر شدن علائم آسم یا دوره‌های مکرر برونشیت یا ذات‌الریه را به دلیل تحریک اسید معده تجربه کنند.

رفلاکس معده

درمان رفلاکس معده: آیا رفلاکس معده درمان خانگی دارد؟

هدف از درمان این اختلال کاهش علائم، التیام آسیب مری، جلوگیری از ایجاد عوارض و بهبود کیفیت کلی زندگی است. در ادامه برخی از روش‌های درمانی رایج آورده شده است:

  • اصلاح سبک زندگی: برخی تغییرات سبک زندگی می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند:
  • حفظ وزن سالم
  • بالا بردن سر تخت و حفظ بالاتنه در سطح بالاتری نسبت به بدن
  • اجتناب از غذاهای محرک (برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند غذاهای چرب یا سرخ شده، کافئین، الکل، مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز و غذاهای تند می‌توانند علائم را بدتر کنند)
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر
  • اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا
  • استفاده از داروهای بدون نسخه

در مواردی که اصلاح شیوه زندگی و مداخلات دارویی کافی نباشد، ممکن است گزینه جراحی در نظر گرفته شود. درمان رفلاکس معده باید با نیازهای خاص فرد و شدت علائم متناسب باشد. برای تشخیص دقیق و اتخاذ برنامه درمانی مناسب، مهم است که با یک پزشک مشورت کنید.

جمع‌بندی

رفلاکس معده به مری به دلیل اختلال عملکرد اسفنکتر تحتانی مری رخ داده و می‌تواند به آسیب مخاط مری منجر شود. در افراد مبتلا به رفلاکس معده، اسفنکتر تحتانی مری ضعیف شده یا به طور نامناسبی شل می‌شود و به اسید معده و گاهی اوقات صفرا اجازه می‌دهد تا به مری برگردد. رفلاکس محتویات معده می‌تواند علائمی از جمله، سوزش سر دل، گلو درد و سرفه، مزه تلخ در دهان، بیدار شدن در طول شب و اختلال در بلع غذا منجر شود. اگر چه اغلب اوقات این اختلال خفیف است، اما در صورت عدم مدیریت و درمان ممکن است به عوارض جدی از جمله تغییر در بافت مری و ایجاد ضایعات پیش‌سرطانی در مری منجر شود. با انجام راهکارهای خانگی از جمله اجتناب از مواد غذایی محرک، کاهش حجم غذا و افزایش دفعات صرف غذا و نیز اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله بعد غذا می‌تواند تظاهرات ناخوشایند ناشی از رفلاکس را مدیریت کرد. دریافت نوبت ویزیت متخصص گوارش و کبد می‌تواند برای دریافت مشاوره فردی و اطلاعات بیشتر کمک‌کننده باشد./۲۵۹۸۴۸

1 دیدگاه در “درمان صد در صد رفلاکس معده

  1. مری گفت:

    خیلی مفید بود مرسی

نظرات