بیوگرافی جمشید جم خواننده یار دبستانی من +‌علت فوت و جمشید جم کیست

0

بیوگرافی جمشید جم خواننده یار دبستانی من +‌علت فوت و جمشید جم کیست

جمشید جم متولد ۱ مرداد ۱۳۳۰ در تهران بود و در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی در سن ۷۲ سالگی درگذشت. جمشید جم خواننده انقلابی و موسیقیدان ایرانی و تهیه کننده و سردبیر رادیو بود که با خوانندگی سرود بار دبستانی من در بین مردم مشهور شد. جمشید جم خواننده موسیقی، ساعتی قبل به دلیل ایست قلبی درگذشت. یار دبستانی من، مهمترین کار این خواننده محسوب می‌شود. ادامه بیوگرافی جمشید جم کیست و عکس و خانواده و همسر و فرزندان و سوابق وی و علت فوت و درگذشت جمشید جم را از مجله حرف تازه می خوانید:

جمشید جم کیست و اهل کجاست

بیوگرافی جمشید جم

جمشید جم متولد خواننده یار دبستانی من در ۱ مرداد ۱۳۳۰ در تهران به دنیا امد و در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی در سن ۷۲ سالگی درگذشت. او با خوانندگی سرود بار دبستانی من در بین مردم مشهور شد. او علاوه خوانندگی به عنوان موسیقیدان ایرانی و تهیه کننده و سردبیر رادیو نیز فعالیت داشت. مراسم تشییع این هنرمند، متعاقبا اعلام میشود.

سوابق

مرحوم جمشید جم با خواندن ترانه یار دبستانی من از سال ۵۷ وارد کار موسیقی شد. او در نار کار خوانندگی در سال ۱۳۵۷ وارد رادیو شد و سال ها به عنوان سردبیر و تهیه کننده رادیو فعالیت داشت.

آقای جم درباره فعالیت های نوجوانی و جوانی می گوید: در یادگیری موسیقی بسیار تلاش کرده‌ام. در نوجوانی و جوانی از اساتید صاحب نام روزگار دهه‌ی پنجاه هنرستان عالی موسیقی و دیگر اساتید موسیقی ردیفی ایران و موسیقی جهان بهره بردم و با رمز و راز دنیای بی‌انتهای موسیقی ایران و جهان آشنا شدم. همچنین چند فصل نیز با رهبران و تکنوازان و نوازندگان سُلیست ارکسترهای سمفونی گذراندم؛ و به صورت خودآموز و شبانه‌روزی با گذر از سوال‌های متعدد و یافتن راهکارها و پاس‌های مناسب؛ دست نیاز کوتاه نکردم و تحقیق، تلمذ، تتبع و مطالعه یارم بود.

سوابق در رادیو و تلویزیون

جمشید جم خواننده در سال ۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی وارد رادیو شد. پس از انقلاب با خواندن ترانه و تصنیف و سرودهای متن فیلم‌هایی چون «مرز»، «بازرس ویژه»، «جانبازان» فعالیت می کرد و در زمان دفاع مقدس نیز کاسِتی به نام «پیروزی» به بازار آمد که ۱۰ سرود داشت و همه با صدای ایشان بود. بعد هم به صورت پراکنده سرودی درباره قهرمانان سپاه، بسیج و ارتش خواند

وی همزمان با ورود به رادیو در تلویزیون نیز مشغول بکار شد. ابتدا نویسنده‌ی فرهنگی هنری بود و بعد سردبیر و سپس مجری و تهیه کننده. اوچند سالی هم، در مطبوعات قلم می‌زد و مقالات فرهنگی هنری می‌نوشت و گاهی هم نقد فیلم و تئاتر می‌کرد. در اصل منتقد اکثر نمادهای فرهنگی بود. در مورد تعزیه، سینما و موسیقی در رادیو و تلویزیون به همراه دیگر دوستانش برنامه می‌ساخت.

همسر جمشید جم کیست + فرزندان

همسر و فرزندان جمشید جم

ایشان صاحب همسر و فرزند هستند. همسر این هنرمند درحالی که از شدت تاثر نمی توانست سخنی بگوید در کلماتی کوتاه بیان کرد که جمشید جم مدتی ناراحتی قلبی داشت و ساعتی پیش بر اثر ایست قلبی درگذشت.

علت فوت و درگذشت جمشید جم

علت فوت و درگذشت جمشید جم

جمشید جم خواننده ترانه ماندگار یار دبستانی من» شامگاه ۱۱ دی ماه پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت. همسر این هنرمند درگذشت این هنرمند را تایید کرد. او درحالی که از شدت تاثر نمی توانست سخنی بگوید در کلماتی کوتاه بیان کرد که جمشید جم مدتی ناراحتی قلبی داشت و ساعتی پیش بر اثر ایست قلبی درگذشت.

جمشید جم خواننده یار دبستانی من کیست

جمشید جم خواننده یار دبستانی من درگذشت

جمشید جم که در سال ۵۷ دانشجو بود و در جریان وقایع دانشگاه و جامعه قرار داشت، آن را به یاد یاران دبستانی و تیراندازی حکومت پهلوی به دانش‌آموزان و دانشجویان در روز ۱۳ آبان ۵۷ بازخوانی کرد.

جمشید جم ، خواننده آهنگ معروف «یار دبستانی من» درباره علاقه اش به موسیقی و مسیری که طی کرده است ، توضیح داده بود : «در محرم سال ۱۳۵۷ در کنار بسیاری از بزرگان موسیقی شاگردی می کردم ، زیرا می خواستم دانش بالایی نسبت به موسیقی داشته باشم. من تمام موسیقی های ایرانی ، موسیقی ملل ، سمفونی و … را مطالعه کردم. اوایل یک موتور گازی خریدم و باندهای ماشین برادرم را برداشتم و نوارهای الله اکبر را می گذاشتم و در میدان می چرخیدم تا فضایی انقلابی در شهر حاکم شود. در ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ زمانی که امام خمینی (ره) فرمودند حکومت نظامی لغو شده است ، با وجودی که من تیر خورده بودم ، اما با مشارکت مردم حضور پیدا کردیم و رادیو و تلویزیون را گرفتیم و بعد از آن به رادیو رفتیم و در میدان ارگ پنهان شدیم.»

زندگینامه جمشید جم خواننده انقلابی +‌علت فوت جمشید جم

او همچنین گفته بود : «به دلیل وجود دو تانک در میدان ارگ درگیری زیادی شکل گرفت ، اما در این زمان به نظامیان گفتیم که این گروه مردمی است باید رادیو را تحویل دهید و خدا را شکر توانستیم رادیو را تحویل بگیریم. من به دلیل علاقه زیادی که به رادیو داشتم در آنجا ماندگار شدم.»

«یار دبستانی من» یکی از سروده‌های انقلابی ایران است که در سال ۱۳۵۹ به اجرا درآمد. این شعر سرودهٔ منصور تهرانی است که در ابتدا نزدیک به دو ماه پس از انقلاب ۱۳۵۷ برای فیلم از فریاد تا ترور با صدای فریدون فروغی ساخته شد. پس از بازبینی وزارت ارشاد صدای فروغی از فیلم حذف شد و جمشید جم آن را بازخوانی کرد و این اثر با صدای جم مشهور شد

متن سرود یار دبستانی من

یارِ دبستانیِ من، با من و همراه منی چوبِ الف بر سر ما، بغضِ من و آهِ منی
حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیا ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما
دشتِ بی‌فرهنگی ما هرزه تمومِ علفاش خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دلایِ آدماش
دستِ من و تو باید این پرده‌ها رو پاره کنه کی می‌تونه جز من و تو دردِ ما رو چاره کنه؟
یارِ دبستانیِ من، با من و همراهِ منی چوبِ الف بر سرِ ما، بغضِ من و آهِ منی
حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیا ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما
یارِ دبستانیِ من، با من و همراهِ منی چوبِ الف بر سرِ ما، بغضِ من و آهِ منی
حک شده اسمِ من و تو، رو تنِ این تخته‌سیا ترکهٔ بیداد و ستم، مونده هنوز رو تنِ ما

نظرات