بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

0

بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

فرهاد دریا با نام اصلی فرهاد ناشر خواننده و موزیسین، بازیگر و فعال حقوق بشر افغانی تبار می باشد. او متولد ۳۱ شهریور ۱۳۴۱ در کابل بوده و در حال حاضر ۶۱ سال سن دارد. فرهاد دریا تأثیرگذارترین هنرمند افغانستان از دهه ۱۹۸۰ تا کنون بوده و به عنوان یکی از برترین موسیقیدانان افغانستان در بین مردم شناخته میشود. فرهاد دریا خواننده و آوازخوان سبک پاپ، دنس، غزل، موسیقی کلاسیک است و از سال ۱۹۹۵ در ویرجینیا امریکا زندگی میکند. ادامه بیوگرافی فرهاد دریا خواننده افغان را با عکس و همسر و فرزندان و ناگفته های زندگی شخصی و هنری و آهنگ ها و زندگینامه وی از مجله حرف تازه می خوانید

بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

فرهاد دریا کیست و اهل کجاست

فرهاد ناشر با نام هنری فرهاد دریا در ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۲در کابل، افغانستان متولد شد. او موسیقی‌دان، خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر افغان و تأثیرگذارترین هنرمند افغانستان از دهه ۱۹۸۰ تا کنون می‌باشد. فرهاد دریا به عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان افغانستان نه تنها توسط موسیقی‌اش بلکه توسط اعمال خیرخواهانه و وطن‌پرستی‌اش نزد مردم افغانستان شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۶ تاکنون سفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان می‌باشد.

بیوگرافی فرهاد دریا

فرهاد دریا متولد ۳۱ شهریور ۱۳۴۱ در کابل، افغانستان است. فرهاد دریا در شهر کابل در خانواده‌ای بیات که از شهر قندوز بودند به دنیا آمد

ساز تخصصی او هارمونیوم، ساز کلیدی، گیتار بوده و از سال ۱۹۸۸ تاکنون در عرصه موسیقی فعالیت دارد. طرفداران او شامل مناطق آسیای مرکزی، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و در غرب بین افغانستانی‌ها و فارسی‌زبان‌ها هستند. دریا به زبان‌های گوناگون شامل فارسی، اوزبیکی، انگلیسی، پشتو و اردو ترانه می‌خواند. او تاکنون چندین کنسرت را در افغانستان، تاجیکستان، ایالات متحده، امارات متحده عربی و آلمان برگزار نموده‌است. کنسرت‌های او در افغانستان همیشه رایگان و بدون سود اجرا می‌شوند.

فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست

خانواده و زندگی خصوصی

پدر و مادر فرهاد دریا هر دو افغانستانی هستند. او در شهر کابل از مادری پشتون و پدری تاجیک به دنیا آمد. او دوران دبیرستان را در مدرسه حبیبه گذارند و در حال حاضر فارغ التحصیل دانشگاه پلی‌تکنیک کابل می باسد.

ازدواج و همسر فرهاد دریا

فرهاد دریا بعد از مهاحرت به پاریس با خانمی به نام “سلطانه امام” آشنا شد. و در ۱۹۹۳ ازدواج کرد و به ایالات متحده در ۱۹۹۵ رهسپار شدند و در حال حاضر در ویرجینیا سکونت دارند. او دارای چند فرزند است. هجران دریا نخستین فرزند فرهاد دریا در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد.

بیوگرافی و عکس های فرهاد دریا خواننده افغان

سوابق

اقای دریا موسیقی و خوانندگی را دوران دببرستان و در سن نوجوانی اغاز کرد. او اولین گروه موسیقی حرفه‌ای خودش را با نام گروه باران شکل داد و چهره‌های مانند فرهاد دریا، اسد بدیع، مختار مجید و جاوید راهی که از اعضای اصلی این گروه بودند اما موفق نبود. دریا در حال درس خواندن در دانشگاه، برای دیگر خواننده‌های موسیقی زیر نام مستعار ابر موسیقی می‌نوشت. در سال ۱۹۸۸ در دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه کابل شناخته می‌شد و برای یک‌سال پیش از رهسپار شدن به اروپا، موسیقی کلاسیک اروپایی را خواند.

بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

در طول دهه ۱۹۸۰، دریا روی تحصیل تمرکز کرده بود و مهارتش در موسیقی به یک حرفه تبدیل نشده بود. او بیشتر در این سال‌ها با گروه باران همکاری می‌کرد و خودش به تنهایی به عنوان فرد اصلی گروه شناخته می‌شد. بعد از ترک افغانستان و منحل شدن گروه باران، او کارهای تکی خود را آغاز کرد.

فرهاد دریا افزون بر زبان فارسی که زبان مادری اوست، به زبانهای پشتو، ازبکی و هندی نیز آواز می خواند.

فرهاد دریا از شخصیت عالی و پسندیده ای برخوردار است. در بیشتر کنسرت‌هایش با پتلون کاوبای (نوعی لباس افغانی)، پیراهن و تنبان افغانی و لنگی ظاهر می شود. آقای دریا معتقد است که با این پوشش می‌تواند به مردم جهان بگوید که مردم افغانستان خشن نیستند.

بیوگرافی و همسر و فرزندان فرهاد دریا خواننده افغانی

آثار و آهنگ ها

در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ چندین آلبوم را عرضه کرد که بیشتر آن‌ها با موضوع ورود شوروی به افغانستان و جنگ و آوارگی مردمش سروکار داشت. بیشتر موسیقی‌اش در مورد مردم افغانستان و یکپارچگی آنان بود. آلبوم او در سال ۲۰۰۳، سلام افغانستان که اولین آلبوم او بعد از سال‌های جنگ در افغانستان بود

در سال ۲۰۰۸، آلبوم بین‌المللی و استودیویی‌اش با نام هه! (به انگلیسی: !HA) را عرضه کرد. مطابق با وبگاه بیروبار سی‌دی این آلبوم یک اثر بسیار موفق در افغانستان بود. ویدئو «نزدیک شدن» از همین آلبوم در تلویزیون ملی افغانستان عرضه شد که یکی از آثار موفق در همان سال به حساب می‌آمد. او در این آلبوم بیشتر از ترانه‌های وطن‌پرستانه استفاده کرده‌است.[۷] در موزیک ویدیوی این ترانه، «هه!»، فرهاد دریا از سبک‌های نوین موسیقی کمک گرفته که آن را به موسیقی عامه‌پسند تبدیل کرده‌است.

فعالیت های بشر دوستانه

فرهاد دربا جزو اولین هنرمندانی بود که بعد از ورود ایالات متحده به افغانستان به کشورش بازگشت و کارهای فرهنگی و بشردوستانه‌اش را آغاز کرد. این تلاش‌هایش او را یکی از برترین موسیقی‌دان‌های افغانستان و «بهترین خواننده سال» در کشورش و همچنین در دانمارک تبدیل کرد. دریا در این مدت بیش از ۱۸ آلبوم موسیقی عرضه کرد.

بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

سفیر صلح سازمان ملل

فرهاد ناشر از سال ۲۰۰۳ تاکنون روی پروژه‌های خیرخواهانه و بشردوستانه خویش کار می‌کنداو همچنین در عملکردهای صلح و انتخابات با دولت افغانستان همکاری می‌کند.او به عنوان «سفیر حسن نیت و صلح» سازمان ملل در افغانستان انتخاب شد و از سال ۲۰۰۳ تاکنون فعالیت‌های زیادی در عرصه کمک به کودکان خیابانی داشت و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در سال ۲۰۰۶ از این هنرمند، به خاطر «خدماتش در زمینه حقوق بشر» قدردانی کرد.

فرهاد دریا در بعدازظهر روز یکشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۰۸، کنسرتی را در تاجیکستان انجام داد. وی یک روز قبل از برگزاری کنسرت نشستی برای خبرنگاران تشکیل داده و در آن‌جا گفت که از نخستین سفر خود به تاجیکستان خوشحال است و این سفر را رویدادی جالب ارزیابی می‌کند. او در این کنفرانس به خبرنگاران گفته بود، «مادامی که در تاجیکستان مرا دوست می‌دارند، افغانستان که وطنم است و آنجا بزرگ شده‌ام، در ایران هم هوادارانی دارم، پس ریشه من در شرق است. من چون یک هنرمند به مرزبندی باور ندارم، مهم‌تر از این، پیام من است که در ترانه‌هایم می‌شنوید.»

بیوگرافی فرهاد دریا خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +‌آهنگ ها و عکس

حمله انتخاری در کنسرت هرات

فرهاد دریا کنسرتی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۰ در شهر هرات برگزار کرد. بلافاصله پس از پایان کنسرت حمله‌کننده‌ای انتحاری سوار بر موتورسایکل، بمب خود را انفجار داد که باعث زخمی شدن ۱۳ نفر شد. در این حادثه به فرهاد دریا آسیبی نرسید.

مؤسسه کوچه

فرهاد دریا در طی فعالیت‌های بشردوستانه‌اش، موسسه‌ای با نام «کوچه» را ترتیب داده‌است که به جمع‌آوری و سوادآموزی کودکان بی‌سرپرست می‌پردازد. خود دریا از این مؤسسه چنین می‌گوید:

موسسه غیرانتفاعی «کوچه» به منظور تهیه کمک‌های بشری و خیرخواهانه، فراهم‌سازی زمینه‌های تعلیم و سواد برای کودکان محروم، ایجاد آگاهی و دفاع از حقوق کودکان آسیب‌دیده تأسیس گردیده‌است. هدف نهایی این مؤسسه، بلند بردن سطح زندگی کودکان بدون در نظرداشت نژاد، طبقه، عقیده، زبان، مذهب، جنسیت، قوم و ملیت آن‌هاست. «کوچه» تحت قوانین جاری جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت می‌نماید و در سراسر جهان حضور دارد. او در طی این پروژه برای بیش از ۲۰۰۰ کودک خیابانی در کابل، حساب بانکی گشود و گفت که در هر کدام از این حساب‌ها، مقداری پول از حساب شخصی خود واریز خواهد کرد. او همچنین اعلام کرده بود که به منظور جلب کمک، در کشورهای اروپایی و آمریکا کنسرت خواهد داد تا نظر سازمان‌های خیریه خارجی را نیز برای کمک به این برنامه جلب کند

فرهاد دریا می‌گوید: که همیشه در خواب‌های کودکی‌اش، خود را به صورت یک “سوپرمن” می‌دید که پرواز می‌کرد تا کسانی را که گرفتار مشکلی شده‌اند، نجات بدهد.

او می‌گوید: “روزی به پسرم هجران كه هنوز مكتب نمى‌رفت، غذا مى‌دادم. او هم مانند بیشتر کودکان هم‌سنش در نان خوردن (غذا خوردن) مشكل داشت. يك روز گفتم، مى‌فهمى كه چند مليون دخترك و بچه کوچک به سن و سال تو غذا‌ خوردن را بسيار دوست دارند اما چیزی براى خوردن ندارند؟ و تو كه شكر هر چيز دارى، نمى‌خورى؟ هجرانك براى چند لحظه خاموش ماند و ناگهان گفت بابه دريا، پس چرا به آنها نان نمی‌دهی؟”

فرهاد دریا می‌گوید که این حرف پسرش، او را به ياد خواب‌هاى كودكيش انداخته و با خود اندیشیده که شايد تقدير همین است که دست ديگران را بگيرد. اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا بسیار معروف است

آلبوم‌های فرهاد دریا

جوایز

افغانستان: بهترین خواننده سال ۲۰۰۳
دانمارک: بهترین خواننده سال ۲۰۰۵
افغانستان: بهترین آلبوم سال ۲۰۰۶
افغانستان: بهترین خواننده سال ۲۰۰۹
جایزه سال ۲۰۰۷ حقوق بشر

آلبوم‌های فرهاد دریا :

یار بی وفا

راه رفته

محلی

زارو جانه

باران

غزل

بلبل آواره

مازدیگر

بزم غزل

مهربانی

بیگم جان

آتش پرچه

افغانستان

زنده در سانفرانسیسکو

شکر

در سرزمین بیگانه

قبیله عاشق

گُلم گُلم

سلام افغانستان – ۲۰۰۳

هه! – ۲۰۰۸

یاهو – ۲۰۰۸

نظرات