اطلاعات دارویی و عوارض قرص پرگابالین (pregabalin) چیست + عکس و خطرات

0

قرص پرگابالین چیست و موارد مصرف و چه عوارضی دارد؟ اطلاعات دارویی و عوارض قرص اعتیاد پرگابالین (pregabalin) چیست + عکس و خطرات جانبی و موارد مصرف قرص اعتیاد آور پرگابالین و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مرگبار آن آشنا شوید

اطلاعات دارویی و عوارض قرص پرگابالین (pregabalin) چیست + عکس و خطرات جانبی

قرص پرگابالین چیست و موارد مصرف و چه عوارضی دارد؟

قرص پرگابالین (pregabalin) نام تجارتی لیریا است. قرص‌های پرگابالین اعتیاد آور است و نباید بدون نجویز پزشک مصرذف شود. پرگابالین دارویی است که برای درمان تشنج و اضطراب استفاده می‌شود. این دارو برای درمان صرع، دردهای عصبی، اختلال اضطراب فراگیر و غیره استفاده می‌شود. این دارو اعتیادآور است و نباید بدون تجویز پزشک استفاده شود.

پرگابالین، یک داروی اعتیادآور است و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این دارو را بدون تجویز دکتر مغز و اعصاب یا روانپزشک مصرف نکنید.

قرص پرگابالین اعتیاد

قرص پرگابالین باعث اعتیاد میشود. ممکن است در اثر استفاده بیش از حد فرد را دچار اعتیاد کند و پس از رخ دادن این فاجعه، عوارض بسیار جدی از جمله دوبینی، ورم بدن، درد شدید عضلات، سرگیجه حاد، تشنج، تنفس غیر طبیعی و سخت، پایین آمدن سطح هوشیاری و خیلی موارد دیگر گریبان این دسته افراد را بگیرد

ترک قرص پرگابالین به طور خودسرانه و قطع کامل آن باعث تشدید علائم ترک خواهد شد به طوری که فرد متحمل عوارضی چون تعریق شدید، ناآرامی، اسهال و استفراغ، افسردگی، استرس، تشنج، بالا رفتن ضربان قلب، احساس گیج شدن و … می‌شود و احتمالا دوباره به مصرف آن باز خواهد گشت.

قرص پرگابالین چیست و موارد مصرف و چه عوارضی دارد؟

مشخصات و اشکال دارویی

این دارو در قوت دارویی ۲۵ تا ۳۰۰ میلی‌گرمی عرضه می‌شوند که عبارتنداز:

  • نام تجاری: یریکا ژنریک
  • پرگابالین ۷۵ میلی‌گرم سبحان
  • پرگابالین ۱۵۰ میلی‌گرم سبحان
  • پرگابایوکس ۵۰ میلی‌گرمی
  • گاباپرل ۱۵۰ میلی‌گرم
  • ژینکس ۷۵ میلی‌گرم
  • کپسول گاباترانس ۳۰۰ میلی‌گرم
  • کپسول لایریور ۵۰ میلی‌گرم
  • کوئیژیل ۷۵ میلی‌گرم
  • کپسول کوئیژیل ۵۰ میلی‌گرم
  • کپسول پرلینکا پرگابالین آنی درمان ۱۵۰ میلی‌گرم

مقدار مصرف قرص پرگابالین

فقط با تجویز پزشک مصرف شود.

عوارض کپسول پرگابالین

اگر بعداز مصرف این دارو متوجه عوارض جانبی جدی شدید، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

  • تورم صورت، دهان، لثه‌ها، زبان، گلو و لب‌ها
  • کهیر و تاول در قسمت‌های مختلف بدن
  • افسردگی و اضطراب شدید
  • مشکل در خواب
  • رفتار پرخاشگرانه
  • مشکلات قلبی که با علائمی مانند تورم دست و پا، و درد قفسه سینه مشخص می‌شود.
  • سرگیجه و خواب آلودگی
  • مشکل در تنفس
  • تنفس آهسته و کم عمق
  • اسهال
  • مشکلات نعوظ
  • افزایش وزن
  • تاری دید
  • سردرد.

هشدارهای مهم مصرف قرص پرگابالین ۷۵

این دارو می‌تواند خطرات جدی برای شما داشته باشد. به هیچ عنوان بدون مشاوره با یک داروساز یا متخصص مغز و اعصاب، از اینم دارو استفاده نکنید. هشدارهای مهم این دارو به شرح زیر هستند.

هشدار واکنش آلرژیک: این دارو می‌تواند واکنش‌های آلرژیک جدی ایجاد کند. این موارد شامل مشکلات تنفسی، تنگی نفس، بثورات پوستی، کهیر و تاول روی پوست شما هستند. اگر هر یک از این علائم را دارید، مصرف این دارو را قطع کنید و فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.
هشدار افکار و رفتار، خودکشی: این دارو می‌تواند خطر افکار و رفتار خودکشی را افزایش دهد. اگر تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتار خود، افسردگی جدید یا بدتر شده، یا افکار آسیب رساندن به خود دارید، فورا با یک روانشناس یا روانپزشک مشاوره کنید.
هشدار سرگیجه و خواب آلودگی: این دارو می‌تواند باعث سرگیجه، خواب آلودگی و تاری دید شود. ممکن است بر توانایی فکر کردن، دیدن یا حرکت شما تاثیر بگذارد. شما نباید رانندگی کنید، از ماشین آلات استفاده کنید، یا کارهای دیگری که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد.
هشدار اعتیاد: در ساختار این دارو مقداری مواد مخدر وجود دارد که می‌تواند منجر به سوء مصرف شود. اگر سابقه سوء مصرف مواد مخدر داشته باشید ممکن است خطر شما برای اعتیاد دوباره بیشتر باشد.
هشدار مشکلات تنفسی: اگر در گذشته مشکلات تنفسی داشته‌اید یا اینکه از داروهای افیونی استفاده می‌کرده‌اید، این دارو می‌تواند مشکلات تنفسی جدی برای شما ایجاد کند و زندگی شما را تهدید کند. اگر افزایش خواب آلودگی یا مشکل تنفسی را تجربه کردید، فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

موارد منع مصرف قرص پرگابالین

مصرف پرگابالین برای همه افراد مناسب نیست. در این بخش به افرادی که نباید از این دارو استفاده کنند را دسته‌بندی کرده‌ایم:
۱. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی

اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود پاک کنید. این اتفاق ممکن است سطح این دارو را افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. پزشک ممکن است دوز کمتری برای جلوگیری از عوارض جانبی به شما بدهد.

۲. برای افراد مبتلا به افسردگی یا اختلالات سلامت روان

اگر افسردگی یا سایر شرایط سلامت روانی یا رفتاری دارید، این دارو ممکن است خطر افکار و رفتارهای خودکشی را در شما افزایش دهد. شما و خانواده‌تان باید مراقب افسردگی‌تان، تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتارتان، یا افکار آسیب رساندن به خودتان باشید.
۳. برای افرادی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل دارند

اگر در گذشته از داروهای تجویزی یا سایر داروها یا الکل سوء استفاده کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. پرگابالین یک ماده کنترل شده است و استفاده از آن می‌تواند منجر به سوء استفاده شود. استفاده از پرگابالین با مواد افیونی ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود.
۴. برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی

در صورت داشتن مشکلات قلبی، مانند نارسایی قلبی متوسط ​​تا شدید، از پزشک خود بپرسید که آیا این دارو برای شما بی خطر است یا خیر. پرگابالین می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. علائم بدتر شدن مشکلات قلبی شامل تورم در بازوها، پاها، افزایش وزن و احتباس مایعات (تورم) در بدن شما است.

. برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی زمینه‌ای

پرگابالین ممکن است باعث مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی در افراد مبتلا به مشکلات تنفسی شود.

مصرف پرگابالین در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه، خطر احتمالی را توجیه کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که دوزهای بالای پرگابالین خطر اثرات منفی را در جنین افزایش می‌دهد.

قرص پرگابالین در زنان شیرده

پرگابالین به مقدار کم وارد شیر مادر می‌شود. بنابراین ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود عوارضی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می‌دهید با پزشک زنان خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

مشکلات جنسی

مطالعات حیوانی نشان داده است که این دارو باعث تغییر اسپرم و کاهش باروری حیوانات نر شده است. همچنین نقایص مادرزادی در نوزادان حیوانات نر تحت درمان با این دارو مشاهده شده است. برخی محققان معتقدند که این مشکلات می‌تواند در انسان‌ها نیز رخ دهد.
۹. پرگابالین در سالمندان

با افزایش سن، کارایی کلیه‌های کاهش می‌یابد، در نتیجه ممکن است این دارو به درستی دفع نشود و احتمال عوارض جانبی افزایش یابد.

مصرف قرص پرگابالینبرای کودکان

این دارو در کودکان مطالعه نشده است و نباید کودکان کمتر از ۱۸ سال از آن استفاده کنند.

تداخلات دارویی

مصرف پرگابالین با برخی داروها ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. به گفته Healthline، این داروها عبارتند از:

داروهای دیابت، مانند روزیگلیتازون و پیوگلیتازون. مصرف این داروها با پرگابالین ممکن است باعث افزایش وزن یا تورم دست یا پا شود. اگر مشکلات قلبی دارید، مصرف همزمان این داروها می‌تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد.
آرام بخش‌ها یا داروهای اضطراب مانند لورازپام. مصرف این داروها با پرگابالین ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود.
داروهای فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل یا لیزینوپریل. مصرف این داروها با پرگابالین ممکن است باعث تورم و کهیر شود.
داروهای ضد درد شبه افیونی، مانند اکسی کدون. مصرف این داروها با پرگابالین ممکن است خطر مشکلات تنفسی شدید و احتمالا تهدید کننده زندگی را افزایش دهد.

پرگابالین همچنین می‌تواند با داروهای دیگر نیز تداخلاتی داشته باشد. اگر از داروهای دیگری همزمان با پرگابالین مصرف می‌کنید، باید با یک داروساز مشاوره کنید تا از تداخلات کامل این دارو آگاه شوید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با مشاوران دارویی کشور ارتباط برقرار کنید.

آیا قرص پرگا‌بالین اعتیاد آور است؟

برخی از افراد پس از مصرف طولانی مدت به پرگابالین اعتیاد پیدا کرده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، پس از قطع مصرف دارو علائم ترک مواد مخدر را خواهید داشت.
منابع: دکترتو، نوروکمپ

نظرات