خشکی لب نشانه چیست؟ + درمان خانگی خشکی لب با روشهای ساده

0

خشکی لب نشانه چیست؟ + درمان خانگی خشکی لب با روشهای ساده

خشکی لب و التهاب و ترک لب علل و عوامل گوناگونی دارد و روش های درمانی زیادی نیز اعم از دارو و مالیدن پماد و ویتامینه ها و درمان های خانگی با مواد گیاهی را شامل می شود که ما در بخش پزشکی و سلامت مجله اینترنتی حرف تازه شما را با آنها آشنا می سازیم

التهاب لب و ترک خوردن لب ها به پوسته پوسته شدن و قرمز و ورم این ناحیه میگویند که بسیار دردناک و با سوزش بدی همراه است.
حتی در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن نیز این سوزش بیشتر می شود.
از آن گذشته شکل و فرم نا زیبایی که به لب ها میدهد گاهی عذاب آور تر و باعث خجالت در انظار عمومی میشود.

خشکی لب

خشکی لب نشانه چیست؟

عوامل شایعی که باعث پوسته پوسته شدن و التهاب لبها میشود به قرار زیر است:

کمبود آب بدن

کمبود آب و سوء تغذیه از مسائل جدی هستند که باید با یک دکتر مشورت کنید.

زبان زدن

زبان زدن بیش از حد لب می تواند منجر به خشکی شود، زیرا باعث از بین رفتن رطوبت می شود.

نور خورشید

از آنجایی که پوست لب حساس است، بیشتر قرار گرفتن در معرض آفتاب منجر به خشکی می شود.

عفونت قارچی

اگر ترک در گوشه های لب باشد احتمال وجود عفونت قارچی بیشتر است و برای درمان نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زبان زدن به لب ها پیشنهاد می شود.

واکنش آلرژیک و یا حساسیت

اگر لب هایتان به شکل وخیمی تورم پیدا کرده است، احتما دارد که به مواد خوراکی خاصی و یا موادی که برای آرایش لب هایتان استفاده کرده اید، حساسیت داشته باشید.برای درمان ابتدا باید به مدت یک هفته لیست تمام خوراکی هایی که می خورید و یا برای آرایش لبتان استفاده می کنید را یادداشت نمایید تا متوجه شوید که مورد حساسیت شما کدام گزینه است.

خشکی لب نشانه کمبود ویتامین B2

اگر لب هایتان ترک خورده است، احتمال دارد به علت کمبود ریبوفلاوین باشد. پس بهتر است از مواد خوراکی همچون تخم مرغ و گوشت که سرشار از این ماده می باشد، استفاده نمایید.

مصرف بیش از اندازه ویتامین A

گاهی ترک خوردگی و خشک شدن لب به خاطر مصرف بیش از نیاز ویتامین آ می باشد. این ویتامین در بیشتر مواد غذای موجود است و به راحتی و تقریبا به اندازه نیاز مصرفی در بدن وجود دارد و اگر با مصرف مکمل این ویتامین را بیش از اندازه به بدن برسانین سبب مسمومیت و ترک خوردگی لب ها می شود.

عوارض جانبی داروها

بعضی اوقات مصرف برخی داروها این عارضه را به وجود می آورد. اگر برای درمان کم‌کاری تیروئید، آکنه یا فشار‌خون دارو مصرف می‌کنید، ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به این داروها داشته باشید که باعث می‌شود لب‌ هایتان خشک و متورم شود و برای درمان نیاز است که با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

داروها و مکمل های بهداشتی حاوی لیتیوم، ویتامین A، داروهای شیمی درمانی و رتینوئیدها (نوعی از ترکیبات شیمیایی هستند) می توانند دلیل خشکی لب ها باشند.

خشکی لب

روش های درمان خانگی خشکی لب

چند روش گیاهی و خانگی برای درمان ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب در زیر برشمردیم

برای درمان ترک خوردگی لب می توانید از لوسیون و شامپو بچه استفاده کنید و لب ها را با آن شست و شو دهید

درمان خشکی لب با روغن نارگیل

روعن نارگیل به عنوان یک عامل ضد باکتری محسوب می شود این روغن به آرامی لب ها را تراشیده و این چربی های اشباع شده برای تغذیه و نفوذ در عمق سلول های لب به کار می رود در نتیجه باعث حفظ رطوبت در لب شده و از چین و چروک دور نگه می دارد.

رفع ترک لب ها با روغن زیتون

یکی دیگر از روش های رفع خشکی لب، روغن زیتون می باشد که غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که در واقع سموم بدن را دفع می کند و رطوبت زیادی به همراه خواهد داشت با استفاده از ماسک روغن زیتون می توانید در یک شب از شر خشکی لب خلاص شوید.

درمان خشکی لب با خیار

با خوردن خیار می توانید لب های خود را هیدراته نمایید این میوه دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد که می تواند کمک زیادی به رفع خشکی لب کند بنابراین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مقداری خیار بر روی لب ها قرار دهید.

رفع خشکی لب با روغن بادام

روغن بادام به عنوان یک مرطوب کننده سرشار از مواد مغذی محسوب می شود که می توانید آن را به صورت پودر شده یا روغن استفاده کنید این روغن برای حذف سلول های مرده و تمیز کردن لب استفاده می شود همچنین کمک زیادی می کند تا رطوبت بر روی لب ها باقی بماند.

درمان سوزش دور لب و التهاب

شکر می تواند به عنوان یک لایه برداری قوی بر روی لب ها عمل کند تا رطوبت لازم را به لب ها تزریق کند، قراردادن مقداری شکر بر روی لب باعث می شود مقداری رطوبت از اطراف جذب لب ها شود، شکر در واقع یک منبع غنی از اسید گلیکولیک و آلفا هیدروکسی اسید است که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک زیادی می کند، شکر قهوه ای یا قند طبیعی هر دو  نقش یک لایه بردار طبیعی را ایفا می کنند تا خشکی لب را برطرف و لب به رنگ صورتی و نرم شود.

درمان ترک لبها با گلاب

گل سرخ باعث می شود تا لب ها رنگ تازه ای به خود بگیرد و همچنین به عنوان یک مرطوب کننده عالی محسوب می شود می توانید برای رفع خشکی لب از گل برگ های سرخ یا گلاب استفاده کنید.
پنبه را به مقداری گلاب آغشته کنید و روی لب ها قرار دهید همچنین می توانید گلبرگ های گل سرخ را درمقداری آب قرار دهید و به مدت چند دقیقه بر روی لب قرار دهید این کار باعث می شود تا لب هایی به رنگ صورتی و سالم داشته باشید.

رفع خشکی لب با آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی بالایی که دارد  برای رفع خشکی لب بسیار مناسب است این ماده دارای ویتامین های زیادی می باشد که به نرم شدن لب ها کمک زیادی می کند به همین دلیل هر زمانی که احساس کردید لب هایتان خشک شده است می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید.

پماد خشکی لب 

پماد ویتامین آ و پمادهای پارافین دار برای خشکی لبها مناسب است.

خشکی لب

درمان خانگی پوسته پوسته شدن لب با کره

کره به عنوان اصلی ترین ماده ی تشکیل دهنده ی براق کننده های لب و رژ لب مورد استفاده قرار می گیرد.
کره حاوی چربی اشباع شده است که به راحتی به لب نفوذ می کند و باعث می شود لب های نرمی داشته باشید می توانید به جای کره از کره آب شده استفاده کنید.

رفع خشکی لب با چای سبز

چای سبز به عنوان یک تقویت کننده بدن محسوب می شود که کمک زیادی به رفع خشکی لب می کند ، یک عدد چای کیسه ای سبز را بر روی لب هایتان  به مدت چند دقیقه قرار دهید یکی از سریع ترین راه های جهت درمان خشکی لب چای سبز می باشد.

درمان خشکی لب اسکراب لیمو و عسل

لیمو خاصیت سفید کنندگی دارد و سلول های مرده پوست را از بین می برد و از خشکی لب جلوگیری می کند عسل نیز علاوه بر اینکه خواص تغذیه ای دارد از بروز آلودگی ها و عوامل محرک بر روی لب جلوگیری می کند یک قاشق غذا خوری عسل را با مقداری آب لیمو مخلوط کنید و برای چند دقیقه بر روی لب هایتان قرار دهید تا خشکی لب هایتان را درمان کنید.

نظرات