شاسی خودرو چیست؟ آشنایی با انواع شاسی ماشین و اهمیت سلامت آن!

0

شاسی خودرو، حکم ستون فقرات آن را دارد که وزن اجزای مختلف مانند موتور را روی خود نگه می دارد. به دلیل اهمیت بالای این قطعه در تحمل نیروهای ناشی از تصادف، آن را از جنس فولاد سخت می سازند. سالم بودن شاسی ماشین نشان دهنده عدم اعمال ضربه به بخش های داخلی و مهم آن است. به همین دلیل این سوال ذهن خریداران خودروی دست دوم را مشغول می کند که “آیا ماشین که شاسی ضربه خورده بخرم؟” جواب منفی است و اگر مثلا قصد خرید خودروی ۴۰۵ را دارید؛ باید علاوه بر بررسی کامل سپر  جلو پژو ۴۰۵، رنگ، کیلومتر، بدنه و…، به سلامت شاسی آن نیز توجه داشته باشید.

 شاسی خودرو

آشنایی با شاسی خودرو

شاسی، اسکلت بندی ماشین است و باید بتواند وزن موتور، سیستم انتقال قدرت، فنربندی، پیشرانه و … را تحمل کند. این قطعه ها از همان ابتدا تا به امروز نقش به سزایی داشته اند و برندهای معتبر دنیا همواره در بازه های زمانی مختلف سعی کرده اند تا به مرور شاسی های پیشرفته تر و حرفه ای تری بسازند و خودروهای بهتری نیز تولید کننند.

شاسی ها به صورت ناودانی ساخته می شوند و جنس آنها اغلب از فولاد سخت است. این قطعه از ماشین ها در حالت عادی قابل مشاهده نیستند.

انواع شاسی از لحاظ ساختاری

در دنیای خودروسازی، برندهای مختلف شاسی ها را از لحاظ ساختار و ظاهر در مدل های مختلفی تولید می کنند. انواع این قطعه ها از لحاظ ساختاری عبارت هستند از:

شاسی ماشین نردبانی

شاسی خودرو

شاسی های نردبانی مقاومت پیچشی کمی دارند، به همین دلیل در صنعت خودروسازی امروزی نقششان کمرنگ است. این قطعه ها مستقل هستند و معمولا می توانید آنها را در سواری های قدیمی ببینید. هم اکنون بیشتر برندها از این قطعه ها در ماشین های سنگین مثل کامیون یا اتوبوس استفاده می کنند. از جمله ویژگی های این قطعه می توان به قدرت پایین جذب لرزش، حجم بالا و وزن بالا اشاره کرد.

شاسی صفحه ای خودرو

شاسی های ماشین صفحه ای با قدرت بالا نسبت به جذب ضربه و اشغال فضای کم محبوبیت بیشتری نسبت به نمونه قبلی دارند. اما متاسفانه وزن کمی دارند و مقاومت پیچشی شان نیز پایین است؛ به همین دلیل به آنها نقش کمرنگی در صنعت خودروسازی امروزی می دهند.

این قطعه ها نسبت به مدل های نردبانی تعمیرات سختتری دارند و بازیابی شان به حالت اولیه نیز مشکل است.

شاسی لوله ای

شاسی خودرو

به این مدل از شاسی ها، ۳ بعدی یا فضایی نیز می گویند. این قطعه به عنوان اولین نمونه ای است که تمام اتاقک ماشین را در بر می گیرد. شاسی های لوله ای به دلیل مقاومت پیچشی بالا، در خودروهای اسپرت استفاده می شوند. این قطعه ها از ساختار فضایی خوبی نیز برخوردارند، به همین دلیل آنها را در ماشین های مسابقه ای تعبیه می کنند.

این قطعه ها فضای زیادی را اشغال می کنند و قیمت و حجم آنها نیز زیاد است؛ به همین دلیل در خودروهای سواری استفاده نمی شوند.

شاسی مونوک برای ماشین

شاسی خودرو

معمولا در خودروهای سواری از این قطعه ها استفاده می کنند. این شاسی ها، در دسته مدل های غیر مستقل قرار می گیرند و از جمله ویژگی های آنها می توان به مقاومت بالا در برابر ارتشاعات، وزن کم و استحکام زیاد اشاره کرد.

مونوکوک ها با مقاومت پایین در برابر ضربه ها، محبوبیت کمی دارند؛ چون تعمیرشان بعد از تصادف سخت است.

انواع شاسی ماشین بر اساس نوع استفاده

این قطعه ها را از لحاظ نوع استفاده می توان به ۳ دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

  • شاسی ماشین های شهری (استحکام نسبتا محکم)
  • شاسی ماشین های جاده ای و شهری (استحکام محکم)
  • شاسی ماشین های جاده ای و آفرود (استحکام بسیار محکم)

شاسی های مختلف خودرو بر اساس عملکرد

شاسی خودرو

در پاسخ به این سوال که آیا ماشین که شاسی ضربه خورده بخرم، باید ابتدا نوع عملکرد این قطعه را در ماشین مورد نظر شناسایی کنید. اما آیا انواع شاسی بر اساس عملکردشان را می شناسید؟

شاسی مستقل ماشین

تولیدکننده ها این قطعه ها را از ۲ تکه آهن ناودانی بلند و ورقه های نازک فلزی می سازند. این مدل از شاسی ها باعث صرفه جویی در هزینه و زمانتان می شوند و هنگام تعویض قطعات، مخارجتان را نیز کمتر می کنند.

شاسی نیمه جداشدنی

این شاسی ها از ۲ بخش ثابت و جداشدنی تشکیل می شوند که اولین بار توسط شرکت روور وارد بازار شدند. این مدل، هزینه قطعات آسیب دیده در حین تصادفات را به حداقل می رسانند و قابلیت قرارگیری موتورها و محورها بر روی اسکلت جداگانه ای را به وجود می آورند.

بهترین ویژگی ها برای شاسی خودرو چیست؟

برای پاسخ به سوال آیا ماشین شاسی ضربه خورده بخرم، باید ابتدا ویژگی های یک شاسی مناسب و خوب را بدانید. اما آیا می دانید این ویژگی ها چه هستند؟

  • سبک و کم وزن
  • تحمل وزن بالا
  • حجم بسیار کم
  • قابلیت تغییر فرم به منظور میزان جذب ضربه بالا
  • عدم تغییر فرم در بخش های مهم
  • ضریب ایمنی بالا
  • قابلیت عملکرد مطلوب در گرمای بالا
  • مقاومت در برابر تاثیرات شیمیایی و خوردگی
  • قابلی بازیابی ویژگی های ابتدایی
  • قابلیت تعمیر
  • انتقال صدا و لرزش بسیار کم به اتاق ماشین

حین خرید ماشین دست دوم حتما باید به این ویژگی ها توجه داشته باشید. هرچه این قطعه از ویژگی های خوب بیشتری برخوردار بود، یعنی خودرو مورد نظر ارزش خرید بیشتری نیز دارد.

آیا ماشین شاسی ضربه خورده بخرم؟

شاسی خودرو

آسیب های شاسی باعث کاهش ایمنی ماشین ها می شود و در صورتی که این قطعه آسیب جدی دیده باشد، چاره ای جز فروش آن و خرید مجدد خودرویی دیگر ندارید. در صورت آسیب دیدگی آن قطعه، سایر بخش های خودرو مثل سیستم تعلیق فرمان و ترمز نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. آسیب های این قطعه از قیمت اصلی خودرو نیز می کاهد.

اگر شاسی ها آسیب دیده باشند، خطرات جدی برای سرنشین ها حین تصادف به وجود می آورند؛ همچنین با این مشکل نمی توانید خودرو را در سرعت های بالا برانید.

گاهی به افراد شاسی کشی پیشنهاد می شود که طی شاسی کشی این قطعه توسط تعمیرکارها به صورت دستی به حالت اولیه باز می گردد؛ اما در این صورت نیز نمی توان انتظار کیفیت نمونه اولیه آن را داشت.

با توجه به این نکته، بهترین کار این است که به سراغ خودروهای شاسی ضربه خورده نروید و ترجیحتان ماشین هایی با شاسی های سالم باشد.

حرف آخر؛ شاسی، ستون فقرات خودروی شما!

شاسی خودرو چیست؟ اسکلت فولادی مستحکمی که دور تا دور خودرو قرار گرفته و وزن قسمت های مهم ماشین مانند موتور و فنربندی را روی خود تحمل می کند. هم چنین این قطعه نیروی های وارده در اثر ضربه و تصادف را به خود جذب می کند و از آسیب به جان سرنشینان و خرابی قطعات داخلی خودرو جلوگیری می کند. نقش مهم شاسی باعث می شود سلامت آن در قیمت نهایی ماشین تاثیر مهمی داشته باشد. پس اگر می پرسید آیا ماشین که شاسی ضربه خورده بخرم؟، در یک کلام باید بگوییم خیر! /۲۱۴۳۷۱

نظرات