اول صفر ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است / تاریخ اول ماه صفر ۱۴۰۲

0

اول صفر ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است / تاریخ اول ماه صفر۱۴۰۲

تاریخ اول ماه صفر ۱۴۴۵ هجری برابر با جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ می باشد که به میلادی با ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ برابر است.

اول صفر ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است / تاریخ اول ماه صفر

اول ماه صفر ۱۴۰۲ چه روزی است؟

ماه صفر ۱۴۰۲ در ایران ۲۷ مرداد ماه آغاز می‌شود و پایان ماه صفر با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ برابر است. سفر المظفر دومین ماه قمری است و جزو ماه های حرام نمی باشد.

حوادث و وقایع فراوانی در ماه صفر اتفاق افتاده که از جمله رحلت حضرت محمد(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام رضا (ع)، اربعین امام حسین (ع)، ولادت امام کاظم (ع) می باشد.

از دیگر وقایع ماه صفر می توان به اول صفر سالروز ورود اسرا کربلا به همراه سرهای امام و شهدا به شام
و قیام و شهادت زید بن علی،‌ فرزند امام سجاد(ع)، در کوفه نیز می توان نام برد

صفر، صفرالمظفّر یا صفرالخیر دومین ماه قمری است. کلمه صفر به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن است که در این ماه بازارهایی در یمن به پا می‌شد که آن را صفری می‌گفتند و از آنجا آذوقه می‌گرفتند و هر که به بازار نمی‌رسید از گرسنگی هلاک می‌شد، برخی نیز گفته‌اند: چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم (به دلیل اینکه از ماه‌های حرام بود) از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

معروف است که ماه صفر به خصوص چهارشنبه آخر آن نحس است، اما در این مورد روایتی نداریم.

برخی با استناد به روایت پیامبر اسلام که «هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‌دهم.»، ماه صفر را شوم قلمداد کرده، پایان آن را به یکدیگر تبریک گفته و آمدن ربیع الاول را جشن می‌گیرند.

اعمال ماه صفر

اعمال مشترک

خواندن دعای: یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیبینَ الطّاهِرینَ.(ترجمه:ای بسیار نیرومند، و ای سخت کیفر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگی‌‏ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش! ای خوبی کننده! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‌‏اش باد.)

روز سوم

خواندن دو رکعت نماز در رکعت اوّل، سوره حمد و فتح، و در رکعت دوم، سوره حمد و اخلاص، پس از نماز صد مرتبه صلوات، صد مرتبه “اَللَّهُمَّ الْعَنْ الَ اَبی سُفْیانَ”، صد مرتبه استغفار

روز بیستم

خواندن زیارت اربعین

چرا تاریخ شروع ماه صفر هر سال تغییر می‌کند؟

به دلیل قمری بودن این ماه، در ایران شروع ماه محرم تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این ماه در تقویم شمسی در حال گردش است، چرا که تعداد روزهای ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روزهای شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می‌کند؛ روزهای ماه قمری با روزهای ماه شمسی و میلادی کاملاً متفاوت است و در هر سال ۱۱ روز و یا بیشتر تغییر پیدا می‌کند و به موجب همین تغییرات یک محرم یعنی شروع این ماه در هر سال شمسی و میلادی یک روز متفاوت را نشان می‌دهد.

نظرات